perjantai 8. elokuuta 2014

HEPREALAISKIRJE: KRISTUS JA UUSI LIITTO

”Kristus ylipappinamme” on Heprealaiskirjeen yhtenä pääteemana (Hepr.3:1). Kristuksen ikuisella ylipappeudella on VT:ssa erityinen esikuvansa: Salemin kuningas Melkisedek (1.Moos.14:17-20; Hepr.5:6,10, 7:1-28), jonka sukupuu oli tuntematon. Tämän esikuvan mukaan Kristuksen ylipappeus poikkeaa vanhan liiton ylipappeudesta, koska silloin pappien tuli olla Aaronin jälkeläisiä. Niin Kristuksen ylipappeus kuin uusi liitto muutenkin rakentuvat uudelle perustalle.


Uuden liiton ylipappi

Kristus on lopullisesti korvannut (tai ylittänyt) vanhan liiton leeviläisen pappeuden ja Hän on nyt istuimellaan Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaan pyhäkössä (8:1,2). Kristus on paljon maallisia pappeja ylempänä, koska Hän toimittaa virkaansa taivaassa (myös 10:12). Maallinen pappi oli välimies, samanaikaisesti kansan edustaja Jumalan edessä ja Jumalan edustaja kansan edessä. Maallinen (vanhan liiton) ylipappi meni ”kaikkeinpyhimpään” (2.Moos.26:33,34; 3.Moos.16:1-34) vain kerran vuodessa ja silloinkin viipyi siellä vain hetken. Kristus sen sijaan istuu aina Majesteetin oikealla puolella. Kristus on nyt taivaan pyhäkön pyhien toimitusten suorittaja. VT:n pyhäkkö (telttamaja, myöhemmin temppeli) oli pelkkä tulevan taivaallisen varjo, koska ihmiset olivat sen pystyttäneet. Taivaallisen pyhäkön taas on pystyttänyt Herra itse ja siksi se on ”todellinen pyhäkköteltta”.

Kuten vanhan liiton pyhäkkö, myös sen pappeus oli varjo, vertauskuva tulevasta. Maallinen ylipappeus oli siten vertauskuva siitä, mitä lopulta tuli olemaan Kristuksen pappisvirka (Hepr.8:3-5). Maallisen ylipapin piti tuoda uhrinsa Herralle, jonka esikuvan mukaan Kristuksenkin piti tuoda uhrinsa. Kristus kuitenkin toi uhrinsa täydellisenä ja lopullisena, kun Hän uhrasi itsensä ottaakseen pois synnin. Maallinen ylipappi sai mennä ”kaikkeinpyhimpään” vain veren turvin, ja samoin Kristuskin meni sinne veren turvin mutta oman verensä kautta. Leeviläisten pappien palvelus oli kuitenkin vain ”taivaallisen palveluksen kuva ja varjo” kun taas Kristuksen palvelus on todellisuutta. Monista vertauskuvista huolimatta on painotettava, että uuden liiton ylipappi ei kaikilta osin sopinut vanhan liiton säännösten puitteisiin, koska maan päällä Kristus ei olisi edes ollut pappi, koska Hän ei ollut leeviläinen! Kristuksen ylipappeuden esikuvana on siksi melkisedekiläinen pappeus.

Uusi liitto on parempi kuin vanha liitto (tällöin ”vanhalla liitolla” tarkoitetaan nimenomaisesti Mooseksen eli lain liittoa, Hepr.8:6-13). Vanha liitto säädettiin huonompien lupausten varaan. Sen lupaukset olivat ehdollisia (2.Moos.19:5-7). Luvattujen, liittoon kuuluvien siunausten saaminen edellytti ihmisiltä kuuliaisuutta. Jumala voi siten rikkoa liiton, jos kansa ei puolestaan pidä lupauksiaan. Vanha liitto tarjosi jumalalliset ehdot mutta ei kuitenkaan antanut ihmiselle voimaa kuuliaisuuden saavuttamiseen (se vain tarjosi ohjeet oikeaan elämäntapaan). Vanha liitto ei siten voinut ihmisen syntisyyden ja heikkouden takia tehdä mitään täydelliseksi tai lopulliseksi. Siksi siinä oli puutteita ja se ei voinut olla pysyvä. Jos vanha liitto olisi kaikin puolin ollut hyvä, uutta liittoa ei olisi edes tarvittu. Mutta toisin kuin vanha liitto, uusi liitto ei ole ehdollinen, vaan se on pysyvä, koska Jumala itse tekee kaiken. Uusi liitto pysyy lopullisena Kristuksen täytetyn työn varassa. Samalla uusi liitto antaa Abrahamille annetun lupauksen (”Abrahamin liiton”) puitteissa ikuisen elämän niille, jotka uskovat (Gal.3:13-29). ”Abrahamin liitto” (1.Moos.12:1-3; 13:14-17; 15:1-7; 17:1-8) oli lupauksen liitto: Abrahamin saama siunaus on siunaukseksi kaikille maailman kansoille. Abrahamin usko Herran antamiin lupauksiin on esikuvana uuden liiton aikana.(Gal.3:9).

Jumala oli kuitenkin jo alusta asti päättänyt, että uusi liitto tulisi Herran määräämänä ajankohtana voimaan lakiliiton sijaan. Jo profeetta Jeremia ennusti Herran tekevän uuden liiton (Jer.31:31-34; Hepr.8:8-12). Uusi liitto nojautuu armoon eikä se sisällä ehtoja. Uusi liitto perustuu Kristuksen täydelliseen lunastustyöhön, se on vailla puutteita ja se on lopullinen. Vanha liitto on joutunut väistymään, koska synnin ongelma on Kristuksessa ratkaistu ikuisiksi ajoiksi.


Vanhan ja uuden liiton uhrit

Vanhan liiton luonne oli väliaikainen ja vertauskuvallinen (9:1-10). Sinänsä tämä ei tarkoita vanhan liiton väheksymistä. Jumala ei ollut säätänyt Mooseksen välityksellä mitään mielivaltaisia määräyksiä vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestykseen. Mutta kykenemättömyydessään saada aikaan täydellistä sovitusta vanha jumalanpalvelusjärjestys oli sinänsä todiste omasta riittämättömyydestään. Etenkin omantunnon vaatimukset paljastavat vanhan liiton uhrijumalanpalveluksen riittämättömyyden (9:9; 10:2).  Kääntäen voidaan todeta, että Kristuksen täydellinen uhri merkitsee omantunnon puhdistumista, minkä ansiosta uskova kykenee ylistämään ja palvelemaan Jumalaa (Hepr.9:14; 10:22). Vanhaan (ja sinänsä jumalalliseen) järjestykseen kuuluivat yksityiskohtaiset säädökset, pyhäkkö ja sen kalustus. Vanhaan liittoon sisältyivät päivittäiset jumalanpalvelusmenot ja uhritoimitukset. Lisäksi kerran vuodessa ylimmäinen pappi suoritti uhrit ”kaikkeinpyhimmässä”. Nämä olivat kuitenkin ulkonaisia toimenpiteitä maallisen, epätäydellisen pyhäkön aikoihin. Ennen Kristuksen ristinkuolemaa nämä toimitukset olivat vertauskuvallisia Hänen tulevasta toiminnastaan ja Hänen mukanaan tulevasta hengellisestä todellisuudesta. Vanhan liiton uhrien aika päättyi, kun Kristuksen kuolemassa toteutui uuden liiton aikainen lopullinen järjestys (9:11-14). Kristus on nyt tullut ylimmäiseksi papiksi, joka on astunut ”kaikkeinpyhimpään”. Hänen ainutkertainen uhrinsa on osoittautunut paljon merkittävämmäksi kuin ”pukkien ja härkien veri”. Tämä kertakaikkinen uhri takasi ikiajoiksi lunastuksen (vanhan liiton aikainen uhriveri oli vain peittänyt synnit väliaikaisesti, 9:9; 10:1). Ikiaikainen lunastus merkitsee uskovan täyttä turvallisuutta ja pelastusvarmuutta Kristuksessa sekä tulevaa kirkastumista. Vanhan liiton aikainen ihmisen puhdistuminen oli tehnyt ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi, mutta Kristuksen veri saa aikaan sisäisen puhdistuksen ja ikuisesti kestävän, täydellisen pelastuksen.

Kristuksen kuolema oli lain valossa välttämätön (9:15-22). Uusi liitto perustuukin Kristuksen uhrikuolemaan (tässä ratkaisevassa kohdassa vanha ja uusi liitto ovat yhdenmukaiset: liiton solmimiseen kuuluu uhri). Ilman Kristuksen kuolemaa Hänestä ei olisi tullut välittäjää, joka sovitti Jumalan ja syntisten ihmisten välit. Jeesuksen kuolema merkitsi lunastusta myös vanhan liiton aikaisille rikkomuksille, jotka oli väliaikaisesti peitetty (9:15). Vanhan järjestyksen aikana liitto voitiin sinetöidä vain uhriverellä, ja saman periaatteen mukaan Kristuksen kuolema (veri) sinetöi uuden liiton. Lisäksi ”testamentti” astuu yleisesti voimaan vasta testamentintekijän kuoltua. Vanha eli lain liitto vihittiin verellä (2.Moos.24:1-8; 29:12,21,36); näin lakiliiton vertauskuvissa korostui myös Kristuksen kuoleman välttämättömyys (vrt. Matt.26:28). Syntien anteeksianto ei ole siten mahdollinen ellei vuodateta uhriverta (Hepr.9:22; 3.Moos.17:11).

Uusi liitto on monessa mielessä lakiliittoon nähden ylivoimainen (9:23-10:18). Ensinnäkin uuden liiton pyhäkkö on vanhan liiton pyhäkköä parempi (9:23,24). Vanhan liiton pyhäkön eläinuhrit saattoivat vertauskuvallisesti puhdistaa maallisen pyhäkön mutta ei taivaallista pyhäkköä. Mutta ennen muuta Kristuksen uhri on lakiliiton uhreja parempi ja lisäksi Hän on itse mennyt taivaaseen Jumalan eteen puhumaan meidän puolestamme. Uuden liiton uhri, Kristuksen lopullinen uhri, on vanhan liiton uhreja verrattomasti parempi (9:25-10:4). Kirjoittaja korostaa erityisesti suuren sovituspäivän uhria, koska tämä on Kristuksen työn esikuva ja samalla kiistaton todiste vanhan järjestyksen riittämättömyydestä. Tämä iankaikkinen uhri merkitsee vanhan aikakauden päättymistä ja uuden liiton perustamista. Kristus on kertakaikkisella uhrillaan poistanut synnin eikä toista uhria enää tarvita. Kristus tyydytti kaikki pyhän Jumalan syntisiin ihmisiin kohdistamat vaatimukset. Kristuksen uhri myös täytti kaikki uskovan ihmisen tarpeet (syntien anteeksisaaminen, hyvä omatunto, ikuinen elämä jne.). Vanhan liiton uhrit puolestaan olivat epätäydellisiä ja niitä toistettiin koko ajan. Jo Daavid puhui vanhan liiton uhrien riittämättömyydestä (10:5-7; Ps.40:7-9). Niinpä Kristuksen uhrin tapahduttua ja uuden liiton astuttua voimaan tulee vanha järjestys tarpeettomaksi (Hepr.10:8-10). Vanhan liiton laki on voimaton pelastus- ja sovituskysymyksissä. Se sisältää vain tulevan hyvän varjon, ei itse asian olemusta. Uuden liiton paremmuus näkyy lisäksi Kristuksen nykyisen, korkean aseman ylivoimaisuutena (10:11-14). Kristuksen persoonassa yhdistyvät kaksi virkaa: papin ja kuninkaan. Tuotuaan uhrin syntien edestä ja istuuduttuaan sen jälkeen ikuisiksi ajoiksi Jumalan oikealle puolelle Kristus odottaa vain sitä, että Hänen aikaansaamansa herraus lopulta toteutuu näkyvänä. Hän kuitenkin odottaa vielä taivaassa, että hänen vihollisensa pannaan korokkeeksi hänen jalkojensa alle.

Yhteenvetona vielä todetaan lopuksi, että Kristuksen uhri oli täydellinen, koska synnit on nyt anteeksi annettu eikä uutta syntiuhria ei enää tarvita (10:15-18).

Korostaessaan uuden liiton paremmuutta Heprealaiskirjeen kirjoittaja ei kuitenkaan esitä, että vanhaa liittoa kuitenkaan saisi pitää turhana. Jumala on ollut yksiselitteisesti kummankin liiton alullepanija. Kysymys on siitä, että entisaikojen keskeisimmät ja kunnioitetut instituutiot (telttapyhäkkö/ilmestysmaja, leeviläinen pappeus ja uhripalvelus) ovat vanhentuneet pelkästään siksi, että Kristus on nyt tullut. VT säilyttää kuitenkin uuden liitonkin aikana merkityksensä, koska se on taustana lopulliselle ilmoitukselle Kristuksessa. Kirjoittajan voikin katsoa perustavan koko kirjeensä VT:iin tulkitsemalla sitä messiaanisesta näkökulmasta.

Jae 9:27 kertoo tiettyjä asioita koskien kuolemaa. Ensinnäkin se pitää sisällään ajatuksen, että ihmisen elämä on kertaluontoinen eikä ole olemassa minkäänlaista jälleensyntymää, kuten jotkut uskonnot opettavat. Ihmisellä on siten vain yksi elämä nykyisessä ajallisessa maailmassa. Lisäksi jae kertoo, että kuolema ei merkitse ihmiselle kaiken loppua vaan tämän ajallisen elämän jälkeen ihminen on edelleen olemassa. Kun ihminen yhden ainoan maanpäällisen elämänsä jälkeen kuolee, hän tulee Jumalan eteen tuomittavaksi. Koska Kristuksen uhri kuitenkin tuo uskovalle pelastuksen, ei mikään tuomio voi häneltä sitä riistää.


Elämä uskon varassa

Kuvattuaan uuden liiton uhrin paremmuutta vanhan liiton uhreihin verrattuna kirjoittaja kehottaa lukijoitaan elämään varmoina uskossa (10:19-39). Usko kohdistuu Kristuksen persoonaan ja työhön. Kristukseen uskovalla ovat suuret etuoikeudet (Kristuksen veri riittävänä lunastushintana, oikeus itse astua ”kaikkeinpyhimpään” ja lisäksi itse Kristus ylipappinamme), jotka takaavat mahdollisuuden astua Jumalan eteen hyvällä omallatunnolla. Kirjoittaja kehottaa lukijoitaan käymään rohkeasti ”kaikkeinpyhimpään” ja harjoittamaan sitä papillista virkaa, johon heidät on kutsuttu (tässä näkyy yleisen pappeuden periaate, vrt. 1.Piet.2:9; Ilm.1:6). Lisäksi kirjoittaja kehottaa olemaan horjumattomia toivossa, harjoittamaan keskinäistä huolenpitoa ja säännöllisesti osallistumaan jumalanpalveluksiin. Ilmeisesti kirjeen varoituksen sanat luopumuksesta (Hepr.10:26-31) viittaavat juutalaisuuteen palaamiseen, joka tarkoittaa palaamista lakihurskauteen. Tällainen ihminen halventaa Kristuksen uhrin ja toimii tietoisesti sitä totuutta vastaan, joka on Kristuksessa ja pelastuksessa Hänen kauttaan ainoana tienä Jumalan luo. Tosiasiassa kyse on tällöin uskosta luopumisesta. Tällaisesta synnistä seuraa Jumalan tuomio, jonka edessä syntinen ihminen on täysin suojaton. Jo sitä, joka halveksi vanhaa liittoa, kohtasi ankara tuomio mutta sitä, joka torjuu Jumalan Pojan veren, kohtaa vielä ankarampi rangaistus (vrt. Pyhän Hengen pilkka, Matt.12:32; Mark.3:29). On kauheaa kohdata Jumalan oikeudenmukaisuus sen jälkeen kun on tietoisesti hylännyt Hänen armonsa Kristuksessa! Juutalaistaustaiset kirjeen lukijat olivat kuitenkin tulleet tuntemaan uuden liiton paremmuuden ja olivat uskonsa tähden joutuneet kärsimään paljon (10:32-34). Ilmeisesti tietty pyrkimys paluusta juutalaisuuteen johtuu sekä vainoista että Herran toisen tulemisen viipymisestä. Edelleenkin uskovilta edellytetään kärsivällisyyttä uskossa (10:35-39). Kestävän uskon palkka on kuitenkin lopulta suuri. Uskon onkin aina oltava keskeinen asia kristityn elämässä eikä hän saa langeta takaisin luottamaan lain tekoihin (vrt. Hab.2:4; Room.1:17; Gal.3:11). Mutta sellainen, joka vainoa ja vastoinkäymisiä välttääkseen vetäytyy Kristus-uskosta takaisin lain tekojen tielle, saa osakseen Jumalan tuomion. Heprealaiskirjeen kirjoittaja kuitenkin perimmältään luottaa siihen, että hänen lukijoillaan on aito ja kestävä pelastava usko.


Lähteet

Diginovum, Aikamedia (Keuruu, 2003).

Unger, Merril F., Raamatun lukijan käsikirja (Ristin Voitto, 1986). 

Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 2: New Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994). 




Juhani Nikula, 8.8.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti