torstai 3. heinäkuuta 2014

HEPREALAISKIRJE: KRISTUS JA MELKISEDEKIN PAPPEUS

Heprealaiskirjeen yhtenä pääteemana on Kristus ylipappinamme (Hepr.3:1). Kristus on ylipappimme ennen muuta siksi, että Hän on saattanut päätökseen lunastustyön. Jumalan Poika edustaa ihmistä Jumalan valtaistuimen edessä (4:14-16). Kristuksen pappeudella on taustansa VT:n kirjoituksissa. Yleisesti papin tehtävänä on olla yhteyden välittäjänä: pappi on Jumalan ja ihmisten välimies. VT:n mukainen pappi oli samanaikaisesti kansan edustaja Jumalan edessä ja Jumalan edustaja kansan edessä. Tämä toteutui lopullisesti uuden liiton aikana Jeesuksessa Kristuksessa.

Heprealaiskirjeen kirjoittaja selvittää (5:1-4) ylipapin viran luonnetta, sen edellytyksiä ja tehtäviä. Ylimmäisen papin ominaisuuksiin kuuluu, että hänet valitaan ihmisten joukosta, että hänen tulee ymmärtää näiden inhimillisiä heikkouksia ja että hän on Jumalan kutsuma. Seuraavissa jakeissa kirjoittaja osoittaa, että Kristus täyttää nämä vaatimukset täydellisesti (5:5-10). Koska Hän sopi tehtävään täydellisesti, Hänestä tuli ”iankaikkisen pelastuksen tuoja”. Aaronilaisen ylipapin uhreilla synnit vain peitettiin väliaikaisesti mutta Kristuksen uhrilla pelastus on pysyvä.

Vanhatestamentillinen pappeuden käsite oli sekä Jumalan väliaikaisesti säätämä että seurausta ihmisen syntiinlankeemuksesta. Alusta alkaen ihminen oli tarkoitettu Jumalan yhteyteen. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen (1.Moos.1:27), jotta ihminen eläisi rakkauden sitein yhteydessä Luojaansa ja eikä olisi koskaan erossa Hänestä. Mutta ihminen nousi kapinaan Jumalaa vastaan langeten syntiin. Siitä lähtien langennut ihminen pyrki palauttamaan yhteyden Jumalaan ja löytämään sen pääsyn Jumalan luo, joka menetettiin Aadamin lankeemuksen seurauksena. Papin tehtävänä oli olla tämän yhteyden välittäjänä. Heprealaiskirjeestä heijastuu kaipaus täydellisyyteen (Hepr.7:11; 9:9), joka edellyttää pappeuden syntymistä. Siinain vuorella Jumala ilmoitti, että Israelista tulisi Herran ”pappisvaltakunta ja pyhä kansa” (2.Moos.19:6). Tällöin lupaus koski kansaa kokonaisuutena. Itse papillista tehtävää hoiti kuitenkin Jumalan kutsun mukaan pappisheimo, leeviläiset ja erityisesti Aaron poikineen. Yhdelläkään muulla ei ollut oikeutta ryhtyä pappisvirkaan (4.Moos.3:6-13).

Papeilla oli monia velvollisuuksia, jotka yksilöitiin Mooseksen laissa. Papeista yksi, joka oli ylipappi, edusti koko kansaa. Tämä ilmeni erityisen selvästi ns. suurena sovituspäivänä, jolloin ylipappi meni temppelin kaikkein pyhimpään toimittaakseen sovituksen niin oman ja kuin koko kansan syntivelan edestä (3.Moos.16:1-34). Ajatus oli se, että kansa itse astui ylipapin välityksellä Jumalan eteen siihen paikkaan, jossa Herran jumalallinen läsnäolo ilmeni erityisellä tavalla.

Vanhatestamentillinen Aaronin pappeus ei kuitenkaan ole kaikilta osin Kristuksen ylipappeuden esikuvana. Sen sijaan Kristuksen ikuisella ylipappeudella on VT:ssa toinen, erityinen esikuvansa: Salemin kuningas Melkisedek (1.Moos.14:17-20; Hepr.5:6,10, 7:1-28; ”Salem” on Jerusalemin muinainen nimitys). Nimi Melkisedek viittaa Messiaaseen, koska nimen merkitys ”vanhurskas kuningas” on messiaaninen nimi (Sak.9:9), samoin kuin ”rauhan kuningas” (vrt. Jes.9:5,6). Melkisedekistä on käytetty messiaanisuuteen viittaavia sanoja: ”Hänellä ei ole isää, ei äitiä eikä sukuluetteloa, hänen elinpäivillään ei ole alkua eikä loppua. Hänet on kuvattu Jumalan Pojan kaltaiseksi, ja hän pysyy pappina ainaisesti” (Hepr.7:3). Tämä on kuitenkin eräässä mielessä suorastaan juutalaisuuden vastaista. Nimittäin, juutalaisten ajattelutavan mukaan papiksi voi tulla vain sellainen, jonka syntyperä oli moitteeton ja varma (esim. Esra 2:61-63). Huomionarvoista on, että Melkisedek ei täyttänyt tätä vaatimusta. Hän ei ollut juutalaisuuden mukaiseen papinvirkaan sovelias. Melkisedekin syntyperä oli ihmisille selittämätön. Melkisedekistä sanotaan tästä huolimatta (tai juuri tästä johtuen!), että hän on pappi ikuisesti ja hän elää näin ikuisesti - hänen päivillään ei ole alkua eikä loppua.

Melkisedekin henkilöllisyyttä on toisinaan tulkittu eri tavoin: hänen on ajateltu olleen enkeliolento tai itse Jumala ihmishahmossa. Tämä on kuitenkin pelkkää arvailua ja hän saattoi olla vain ihminen, jonka syntyperää ei tunnettu. Olennaista onkin pelkästään sen, että hän on Kristuksen kaltainen henkilö, ”tyyppi” (typologinen tulkinta), joka syntyperänsä puolesta viittaa aivan toiseen pappeuteen kuin mitä oli aaronilainen pappeus. Daavidin psalmissa 110:4 sanotaan Messiaasta: ”Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta” (tätä lainataan heprealaiskirjeen jakeissa, Hepr.5:6,10; 7:17,21). Tämä todistaa ratkaisevalla tavalla Kristuksen ikuisen ylipapillisen aseman. Nämä Melkisedekin ja Messiaan pappeudesta puhuvat kohdat ovat monessa mielessä heprealaiskirjeen ymmärtämisen avaimia. Kaikki, mitä käsite ”ylimmäinen pappi” sisältää, on täyttynyt Jeesuksessa Kristuksessa, niin teologisesti kuin historiallisesti. Jeesus on oikea ylimmäinen pappi, joka on avannut meille tien kaikkein pyhimpään (10:19,20). Sen tähden Kristuksen ylipapillisen viran esikuva ei ole aaronilainen pappeus, vaan sellainen pappeus, joka on osoittautunut edellistä korkeammaksi, jollainen on pappiskuningas Melkisedekin mukainen pappeus. Voidaan sanoa, että melkisedekiläisessä pappeudessaan Kristus ylitti aaronilaisen pappeuden esikuvan.

Kristuksen pappeus on pysyvä ja myös Hänen uhrinsa tuo ikuisen pelastuksen. Pelastus on vapautumista kuoleman vallasta ja kaikista Jumalalle vihamielisistä valloista (5:7). Toisaalta pelastus merkitsee Jumalan lupausten täyttymistä, jota voidaan kokea jo nyt (6:9), mutta joka toteutuu lopullisesti vasta lopun ajan täyttymyksessä (1:14; 9:28).

Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy jälleen kohti käyvään kehotukseen (5:11-14). Kehotus sisältää varoituksen hengellisestä kypsymättömyydestä. Tavoitteena on olla hengellisesti täysi-ikäinen kristitty, joka on kokenut ja harjaantunut erottamaan hyvän ja pahan. Kirjeen vastaanottajat olivat epäilemättä juutalaiskristittyjä, joilla oli vaarana ajautua takaisin perinteiseen juutalaisuuteen. Näiden juutalaisuskovien oli vaikea tajuta, mikä heidän asemansa on Kristuksessa ja mitä he Hänessä omistavat. Siksi näiden juutalaiskristittyjen on Jumalaan turvautuen pyrittävä pois hengellisestä lapsuudesta kohti aikuisuutta (6:1-3). ”Kristuksen opin alkeiden” tuli olla selviä perusasioita, jolloin heidän ei tarvitse palata niihin.

Jakeissa 6:1-2 luetellaan kuusi asiaa, jotka ovat ”Kristuksen opin alkeita”. Nämä voidaan ymmärtää pareittain seuraavasti:

-          parannus kuolemaan johtavista teoista ja usko Jumalaan,
-          oppi kasteista ja puhdistusmenoista sekä kätten päälle panemisesta, ja
-          kuolleiden ylösnousemus ja iankaikkinen tuomio

Kaksi ensimmäistä ovat kristillisen opin perusasioita ja ne ovat tuttuja jo Jeesuksen julistuksesta (Matt.5:20; Joh.14:1). Opit kasteista ja kätten päälle panemisesta kuuluvat myös yhteen. Kirjoittaja ilmeisesti ajattelee erilaisia kastetapoja tai puhdistuksia, juutalaisten proselyyttikastetta (juutalaiseksi kääntymisen kastetta), Johanneksen kastetta ja kristillistä kastetta (vrt. Ap.t.18:24-28). Apostolien teoissa Pyhä Henki saatiin usein kätten päälle panemisen välityksellä (8:17, 9:17, 19:6). Myös viimeiset kaksi kuuluvat yhteen, koska juutalaisten uskoon tulleiden oli välttämättä saatava opetusta kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta, sillä näitä asioita oli opittu ymmärtämään aivan uudella tavalla kristinuskon ilmoituksen välityksellä.

Seuraava jaejakso (Hepr.6:4-8) on tulkinnallisesti vaikea, koska se pitää sisällään ajatuksen, että kerran uskoon tullut ja myöhemmin Kristuksesta luopunut ihminen ei enää voi palata Kristuksen luo. Kirjaimellinen ja pinnallisesti yksiselitteinen tulkinta herätti jo aikoinaan niin paljon vastustusta, että heprealaiskirjeen asemakin osana Raamatun kaanonia (kirjakokoelmaa) kyseenalaistettiin. Asiayhteyden perusteella tämä tulkinta ei kuitenkaan ole kirjaimellisestikaan ajatellen välttämätön ja johdonmukainen, vaan esitetty ajatus on ymmärrettävä vakavana varoituksena juutalaiskristityille, jotka päättivät palata takaisin juutalaisten säännösten ja lain kuolleitten tekojen orjuuteen. Ilmeisesti nämä ihmiset olivat alkaneet uudelleen turvautua juutalaisiin uhritoimituksiin syntiensä sovitukseksi. He olivat siten luopuneet armosta, Kristuksen persoonan ja työn omistamisesta. Näin he kiistivät Kristuksen kuoleman riittävyyden synnin sovituksena. Tätä taustaa vasten he uudelleen ”ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja nostavat hänet kaikkien pilkattavaksi”. Tällaista ihmistä odottaa vain Jumalan tuomio ja hylkääminen. Kysymys ei ole siitä, että tällainen ihminen ei voisi enää palata Jumalan luo (vrt. Joh.6:37) vaan siitä, että tällä tavalla luopunut ihminen on Jumalan vihan alainen eikä Kristuksen työ voi pelastaa häntä. Kyseessä on sydämentila, joka on rinnastettavissa Pyhän Hengen pilkkaan (Hepr.10:29; Matt.12:32; Mark.3:29). 

Huolimatta vakavista varoituksista kirjoittaja lopulta kuitenkin kertoo luottavansa lukijoihinsa (Hepr.6:9-12). Hänen luottamuksensa perustuu heidän aikaisempaan uskonelämäänsä eikä Jumala myöskään unohda heidän rakkaudentekojaan, joita he ovat tehneet pyhille. Kirjoittaja toivoo, että lukijat etenisivät kohti täysikasvuisuutta ja kypsyyttä.  Näin he lopulta ”saavat omakseen sen, minkä Jumala on luvannut”.

Jumala oli valalla vannoen tehnyt liiton Abrahamin kanssa (1.Moos.22:16-18), jota juutalaiset pitivät erittäin merkityksellisenä. Juutalaiset katsoivat liiton koskevan pelkästään heidän omaa kansaansa, mutta tosiasiassa kyseessä oli liitto, joka koski kaikkia kansoja. Abraham on esimerkkinä kestävyydestä Jumalan lupauksen täyttymisen odottamisessa. Jumala itse oli taannut oman itsensä kautta liiton toteutumisen (Hepr.6:13-20). Abraham uskoi Herraan ja piti lupauksen toteutumista varmana. Jo vajavaisen ihmisten vala on luonteeltaan pitävä, mutta Jumalan vala on vielä voimakkaampi ja se osoittaa täydellisesti Hänen suunnitelmiensa muuttumattomuuden. Jumala ei voi valehdella eikä Hän voi perua lupaustaan, koska Hän on vannonut itsensä kautta. Koska Jumala on muuttumaton, me voimme olla yhtä rohkealla mielellä kuin Abraham. Lopulta Kristus, joka on Abrahamin liiton lupausten täyttymys, on vakuutena pelastuksestamme. Siksi meidän toivomme kohdistuu Kristukseen. Hän on jo taivaallisen pyhäkön esiripun sisäpuolella, Hän auttaa meitä seuraamaan jäljissään ja siten auttaa meitä pääsemään Hänen kauttaan esiripun sisäpuolelle, so. taivaaseen. 

Melkisedek (= ”vanhurskauden kuningas”) oli Kristuksen esikuva ja Hänen kaltaisensa (7:1-28). Melkisedek kuvataan Kristuksen esikuvaksi oikeana ylimmäisenä pappina. Melkisedekin pappeuden suuruus käy ensinnäkin ilmi siinä, että Abraham antoi hänelle kymmenykset. Abrahamin välityksellä Leevikin (pappissuku) maksoi kymmenykset itseään suuremmalle. Melkisedekin pappeus on myös pysyvä toisin kuin aaronilainen pappeus. Leeviläinen pappeus ei ollut täydellinen, koska sen toimitukset eivät olleet lopullisia ja täydellisiä. Kuolevainen pappeus ei voinut ottaa pois syntiä eikä tuoda siten Jumalan hyväksymistä. Kristuksen pappeus, joka on Melkisedekin järjestyksen mukainen, on parempi ja lopullinen, koska Kristus on kuolematon (aaronilaiset papit taas kuolivat ja uusia tuli heidän tilalleen). Kristuksen pappeuden voima näkyy siinä, että (1) siihen sisältyy täydellinen kyky pelastaa, (2) sen uhri on lopullinen, (3) Kristus täyttää täydellisesti meidän tarpeemme ja (4) se on sinetöity Jumalan valalla. Kristus on näin pappi ja pelastaja ikuisesti.  


Lähteet

Diginovum, Aikamedia (Keuruu, 2003).

Unger, Merril F., Raamatun lukijan käsikirja (Ristin Voitto, 1986). 


Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 2: New Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994). 




Juhani Nikula, 3.7.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti