torstai 14. elokuuta 2014

HEPREALAISKIRJE: PYSYKÄÄ LUJINA USKOSSA!

Eräs Heprealaiskirjeen teemoista on kärsivällisyys uskossa. Kirjeen kirjoittaja muistuttaa lukijoitaan uskonrohkeudesta ja kestävyydestä (Hepr.10:32-39). Kestävän uskon palkka on lopulta suuri. Uskon onkin aina oltava keskeinen asia kristityn elämässä eikä hän saa langeta takaisin luottamaan lain tekoihin (vrt. Gal.3:11).

Tämän jälkeen seuraa Heprealaiskirjeen luku 11, jota on syystä nimitetty ”uskon luvuksi.” Luvun 11 tarkoituksena on kestävän uskon tukeminen ja kasvattaminen. Ensiksi kerrotaan ytimekkäästi, mitä usko on (11:1). Usko on ensinnäkin luottamusta siihen mitä toivotaan. Uskon ja toivon välillä on näin läheinen yhteys. Ellei ihmisellä ole toivoa, hän tuskin pystyy uskomaan. Jumalan sana ja lupaukset kulkevat aina edellä ja laskevat perustuksen ihmisen uskolle. Toiseksi, usko ja toivo kohdistuvat aina näkymättömään Jumalaan, Hänen sanaansa ja lupauksiinsa. Usko merkitsee varmuutta siitä, että kaikki vielä täyttymättömät lupaukset toteutuvat (vrt. 2.Kor.5:7). Tämä uskon olemuksen kaksiosainen määritelmä valaisee sitä tietä, jota kulkemaan uskovat on kutsuttu – vaeltamaan uskossa eikä näkemisessä.


Uskon esikuvia

Kirjeen kirjoittaja kuvaa lukijoilleen VT:n tunnetuimmat henkilöt ja esittää heidät seuraamisen arvoisina esimerkkeinä uskosta ja uskollisuudesta (11:2). Nämä VT:n henkilöt (”isät”) voivat opettaa lukijoille sen, että ihmiset eivät koskaan ole kääntyneet turhaan Jumalan puoleen uskossa. ”Isät” saivat Jumalan avun ja Hänen siunauksensa, koska he uskoivat! Toivoa täynnä he pitivät kiinni uskosta, vaikka he eivät nähneetkään uskonsa kohdetta. Uskossa on näin kysymys sellaisista asioista, joita ei voida nähdä toteutuneina. Yksikään ”isistä” ei palvellut Jumalaa puolisydämisesti, vaan luottaen Häneen täydellisesti uskossa.

Mutta ennen VT:n isien uskon kuvauksia kirjoittaja vielä toteaa yhden uskoville tärkeän näkökulman: maailman luomisen tyhjästä Jumalan sanalla (11:3). Tässä kohden tietenkin omaa viisauttaan ja kaikkea tämän maailman tarjoamaa antia täynnä oleva ihminen joutuu valinnan paikalle: onko Raamattu oikeassa myös luomisen osalta vai onko kaikki sittenkin syntynyt vain sattumalta, kuten evoluutioteoria opettaa? Kuitenkin jo luomakuntaa tarkkaillessamme kohtaamme näkymättömien asioiden todellisuuden, jos tunnustamme Jumalan luomistyöt Raamatun ilmoittamalla tavalla (vrt. Room.1:19,20). Jumalan elävä sana, joka on luonut kaiken ja ohjaa luomakuntaa, on näkymätön. Kun jo näkyvä olemassaolomme on alkuisin näkymättömästä Jumalan sanasta, ei ole syytä ihmetellä, että Jumala tahtoo kiinnittää sydämemme ja toivomme näkymättömiin ja hengellisiin, niin että etsimme oikeaa päämääräämme niistä emmekä mistään maallisesta, joka on näkyvää ja aineellisista (huom! myös Jumalan luoma aineellinen maailma on luotu hyväksi, 1.Moos.1:31, mutta näkymätön oli ensin ja on siinä suhteessa näkyvän yläpuolella).

Tämän johdannon jälkeen esitellään suuri joukko uskon sankareita. Ensimmäinen varsinainen uskon todistaja on Aadamin ja Eevan toinen poika, Abel (Hepr.11:4). Puhutteleva esimerkki uskosta on hänen uhrinsa. VT:n kertomus Kainin ja Abelin uhreista (1.Moos.4:3-5) ei nimenomaisesti kerro siitä, miksi Abelin uhri oli näistä parempi. Syyksi on esitetty, että Abelin uhri merkitsi veren (sovintoveren) vuodattamista kun taas Kainin uhri oli veretön. Mutta joka tapauksessa Kain toimi tietoisesti vastoin Jumalan tahtoa. Perimmältään uhrien paremmuus perustuu siihen, että veljesten sydämen tila oli erilainen. Kainin voi sanoa esittelevän oman työnsä tuloksia eikä hän toiminut uskon varassa. Jumala ei siksi hyväksynyt hänen uhriaan. Abelin uhri taas perustui uskoon, jonka perusteella hän oli vanhurskas Jumalan edessä. Abel oli Raamatun mukaan ensimmäinen marttyyri, veritodistaja, joka kuoli uskonsa vuoksi.

Seuraava uskon esimerkki on Henok (Hepr.11:5). Hän eli Jumalan tahdon mukaisesti ja hänet Jumala otti pois maan päältä ilman, että tämä koskaan koki kuolemaa (toinen ilman kuolemaa taivaaseen poistunut on Elia, 2.Kun.2:11). Ilmeisesti Henokin esimerkkiin vedoten kirjoittaja toteaa vielä tärkeän näkökulman Jumalalle kelpaavasta uskosta (Hepr.11:6): ensin täytyy uskoa, että Jumala on olemassa; mutta pelkästään se ei vielä riitä vaan ihmisen tulee lisäksi uskossa etsiä Jumalaa ja Hänen tahtoaan, jotta voi olla Jumalalle otollinen. Pelkkä uskon vilpittömyys ei riitä, vaan uskon tulee olla Jumalan tahdon mukainen. Henokin elämä (josta ei Raamattu juuri mitään kerro) on todistus siitä, että vain uskon kautta ihminen voi elää Jumalalle mieliksi ja lähestyä Häntä.

Seuraava uskon esimerkki on Nooa (11:7). Aikalaiset pilkkasivat Nooaa, joka rakensi uskon varassa arkin (kelluva, ohjauskyvytön laiva). Nooa uskoi ennustuksiin tulevista asioista, vaikka niistä ei vielä ollut mitään näkyvää merkkiä. Arkin avulla Nooa ja hänen perheensä pelastuivat vedenpaisumuksesta, mutta pilkkaajat lopulta hukkuivat ja saivat kokea Jumalan tuomion. Nooan mukana pelastui koko ihmis- ja eläinkunta sukupuuttoon kuolemiselta. Nooan usko ”langetti maailmalle tuomion” ja hänestä tuli ”vanhurskauden perillinen” (KR 1938) uskonsa kautta.

Mitä tulee yleisesti esimerkillisyyteen uskon suhteen, VT antaa todistuksensa kantaisistä, patriarkoista (11:8-22). Kaikki patriarkat, Abraham, Iisak ja Jaakob sekä myös Jaakobin poika Joosef, joutuivat toimimaan uskon varassa. Erityisesti on pantava merkille Abrahamin usko. UT:ssa Abraham esitetään selvästi Vanhan testamentin suurimpana uskon esikuvana (Room.4:3; Gal.3:6; Jaak.2:23). Jo sekin oli suuri uskon askel, että Abraham lähti Jumalan käskystä omasta maastaan siihen maahan, jonka Jumala hänelle oli luvannut osoittaa. Abraham ei epäillyt eikä esittänyt kysymyksiä vaikka hän ei tosiasiassa tiennyt, minne oli menossa. Abrahamin uskon horjumattomuus näkyi edelleen siinä, ettei maata, jota kohti hän lähti, ollut vielä edes luvattu hänelle; ja lupauksen saamisen jälkeenkin se oli edelleen kanaanilaisten hallussa. Silloinkaan Abrahamin usko ei horjunut, kun hän joutui elämään muukalaisena vieraassa maassa vailla pysyvää asuinpaikkaa. Myös Saara esitetään uskon sankarina, koska hän uskoi saavansa jälkeläisen vaikka luonnollinen lasten synnyttämisen aika oli hänen kohdallaan ohi (Raamattu ei toisaalta peittele Jumalan ihmisten heikkouksia: Saarallakin olivat ensin inhimilliset epäilynsä Herran lupauksia kohtaan, vrt. 1.Moos.18:9-15; nämä heikkoudet eivät kuitenkaan tee tyhjäksi sitä uskoa, mikä heillä perimmältään oli). VT:n pyhien uskon aitous näkyy monessa suhteessa: (1) heidän kuolemassaan, koska he kaikki kuolivat uskossa; (2) heidän horjumattomassa luottamuksessaan, vaikka he eivät omin silmin saaneet nähdä lupausten toteutumista; ja (3) heidän vaelluksessaan Herralle pyhittäytyneinä ja maailmalle muukalaisina. Uskollaan he osoittivat pyrkivänsä parempaan maahan, ”taivaalliseen isänmaahan.” Jumala osoitti myöhemmin arvostavansa patriarkkojen ratkaisuja ilmoittamalla itsensä Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalana (2.Moos.3:6,15; 4:5).

Mutta Jumalan Abrahamille antama käsky uhrata poikansa Iisak oli ehkä kaikkein vaikuttavin uskon koetus (Hepr.11:17-19). Iisak oli lupauksen lapsi, josta piti polveutua suuri kansa. Kun Abraham sai käskyn uhrata ainoan poikansa, Jumala näytti ikään kuin kumonneen lupauksensa. Abraham joutui tällöin ankaraan uskon kamppailuun. Mutta Abraham ei nähnyt tässäkään tilanteessa mitään muuta mahdollisuutta kuin luottaa Jumalaan. Abraham uskoi, että Jumala täyttää sanansa vaikkapa Iisakin kuoleman kautta. Sen tähden Heprealaiskirjeen kirjoittaja näkee Abrahamin menettelyssä myös ylösnousemuksen esikuvan. Abraham uskoi Iisakin heräävän kuolleista, koska hän sittenkin luotti Jumalan lupaukseen Iisakin jälkeläisten suuresta joukosta. Abrahamin voi sanoa henkisesti uhranneen ainoan poikansa. Näin Abraham oli esikuva taivaallisesta isästä, joka ”ei säästänyt omaa Poikaansakaan” (Room.8:32). Koko tämä tapahtumasarja oli kuitenkin lopulta vain Jumalalta tullut koetus. Abrahamin usko kesti tämän koetuksen, jossa hän voitti kuolemanpelon ja lopulta palautti Iisakin kuolemasta.

Uskon kautta siunasivat Iisak ja Jaakob poikansa puhuen tulevista asioista kuin ne olisivat senhetkisiä (Hepr.11:20,21). Joosefin usko taas näkyi siinä, että korkeasta asemastaan huolimatta hän tajusi, ettei Egypti ollut hänen kotimaansa ja että Jumala lupauksensa mukaan palauttaa Israelin Kanaaninmaahan (11:22). Joosefin voi päätellä myös uskoneen siihen, että Jumala kerran herättää hänen fyysisen ruumiinsa taivaalliseen kotimaahan (osoitus varhaisesta ylösnousemususkosta).

Seuraava nimi luettelossa on Mooses. Hänenkin elämänsä on voimakas todistus uskosta (11:23-29). Tässä mainitaan kokonaista viisi esimerkkiä: hänen ihmeellinen pelastumisensa sylilapsena, hänen halunsa jakaa Jumalan kansan kohtalo, hänen uskollisuutensa näkymätöntä Jumalaa kohtaan mahtavan kuninkaan (faraon) suosion kustannuksella, pääsiäisen asettaminen ja Punaisen meren ylittäminen yhdessä israelilaisten kanssa. Egyptistä irrottautuminen merkitsi Moosekselta peruuttamatonta uskonratkaisua. Mooseksen tehtävä kansan vapauttajana ja johtajana oli raskas, mutta hän täytti Jumalan antamat velvollisuudet varmana uskossa. Hän toimi ikään kuin ei olisikaan ollut tekemisissä ihmisten vaan ainoastaan Jumalan kanssa, johon hänen katseensa oli uskossa kiinnittynyt.

Seuraavat jakeet sisältävät vielä joukon uskon esimerkkejä Israelin kansan historiasta (11:30-32). Joosuan johdolla kansa valloitti luvatun maan ja vahvasti linnoitettu Jerikon kaupunkikin kukistui. Jerikon muurit eivät kaatuneet pelkän marssimisen ja torviin puhaltamisen johdosta vaan uskon kautta. Myös portto Rahab mainitaan uskonsa tähden. Hän oli ottanut israelilaiset vakoojat kotiinsa ja näin osoittanut uskonsa Israelin Jumalaan (Rahabista tuli lopulta Messiaan esiäiti, Matt.1:5). Uskon todistajien joukkoon kuuluu tuomareita, kuninkaita, profeettoja ja veritodistajia. Tässä vaiheessa kirjoittaja tyytyy luettelemaan joitakin nimiä tai mainitsemaan lyhyesti heidän kohtalonsa.

Mitä kaikkea nämä uskon esimerkit todistavatkaan, siitä vielä kirjoittaja kertoo (Hepr.11:33-40). Niin voitot kuin tappiot, pelastuminen ja kärsimykset on ymmärrettävä saman uskon vaikutuksiksi. Uskosta voi todistaa muukin kuin vain voitto ja apu ylhäältä. Elävä usko ei ole ulkonaisen menestyksen teologiaa. Moni uskon sankareista joutui kärsimään. Rohkeus kestää kärsimyksiä, jopa kuolemaa, ja alttius kärsimyksiin ovat selvä merkki uskosta. Marttyyrikuolema oli kaikkein voimakkain todistus heidän uskostaan. Toisinaan Jumala kyllä auttoi näkyvästi ja ihmeellisesti, mutta toisinaan taas näytti siltä kuin Hän ei olisi (ulkonaisesti) lainkaan auttanut. Niinpä joku sai nähdä Herran ihmeitä, toiset eivät. Siitä huolimatta uskovia eivät olleet vain ne, jotka näkivät Hänen ihmeitään ja joita Hän auttoi. Joku sai kirkastaa Jumalaa elämällään, toiset taas ylistivät Häntä kuolemallaan. Huomaamme, että usko antaa voimaa niin voittoihin kuin tappioihin, sekä elämään että kuolemaan. Luvun 11 viimeiset jakeet korostavat jälleen, että usko kohdistuu tulevaisuuteen. Tämä ilmenee siitä, että vaikka heistä annetaan uskonsa perusteella hyvä todistus, niin ”sitä mikä on luvattu, he eivät vielä saaneet” (11:39). Nämä vanhan liiton uskovat pääsevät täydellisyyteen vasta meidän kanssamme (11:40). Lopullinen ”täydellisyys” tulee sekä VT:n että uuden liiton uskovien osaksi vasta sitten kun Kristus palaa hallitsemaan kuningasten kuninkaana aikojen lopulla.

Nämä kaikki VT:n esikuvat olivat esimerkillisiä uskossaan. Mutta heidät on kuvattu meidän eteemme juuri siksi, että seuraisimme heidän esimerkkiään.


Lähteet

Diginovum, Aikamedia (Keuruu, 2003).

Unger, Merril F., Raamatun lukijan käsikirja (Ristin Voitto, 1986). 


Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 2: New Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994). 



Juhani Nikula, 14.8.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti