keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

HEPREALAISKIRJE: UUSI, LOPULLINEN ILMOITUS

Kirjeen yleispiirteet

Heprealaiskirje on UT:n kirjoista monessa suhteessa ainutlaatuinen. Sitä kutsutaan kirjeeksi ja sen loppu on kirjeen muodossa. Mutta sen alku ei ole kirjoitusajan tavan mukaista kirjeen avausta (puuttuvat kirjoittaja, tervehdykset ja vastaanottajat). Joskus heprealaiskirjettä onkin pidetty ennemmin kirjoitettuna saarnana. Jotkut taas ovat olettaneet, että kirjeen alku olisi kadonnut. Kirje itse ei mainitse vastaanottajiaan, mutta jo vanhimmissa käsikirjoituksissa on otsikko ”heprealaisille.” Yleisesti ajatellaan, että heprealaiskirje onkin ”epistola”, kirje, jolla ovat omat, poikkeavat erityispiirteensä.

Heprealaiskirjeeseen liittyvä, jatkuvasti pohdiskelua herättävä kysymys on se, että kirje ei mainitse kirjoittajaansa eikä kirkkohistoriastakaan löydy kysymykseen luotettavaa vastausta. Jo varhain esiintyi näkemyksiä, että kirje voisi olla Paavalin kirjoittama. Monia muitakin arvailuja on kautta aikojen esitetty. Yksi kohta kirjeessä (Hepr.13:23, joka osoittaa kirjoittajan tunteneen Timoteuksen) kuitenkin viittaa Paavalin lähipiiriin. Kirjettä voi näin pitää apostolisena ja ”paavalilaisena”. Mutta kuka kirjoittaja tarkkaan ottaen oli, jää ratkaisematta. Voimme vain ajatella kirjoittajan olleen tunnettu ja arvossapidetty sen seurakunnan piirissä, jonka jäsenille hän kirjoittaa.

Heprealaiskirjettä on lainattu vuonna 96 jKr. kirjoitetussa 1.Kleemensin kirjeessä, joten heprealaiskirje on kirjoitettu ennen sitä. Kirjoittamisen ajoitusta on esitetty vuosille 60-90 jKr. On toisaalta esitetty, että ajoitus ennen Jerusalemin temppelin hävitystä v. 70 jKr. olisi perusteltu siksi, että kirjoittaja puhuu paljon uhreista, jolloin temppeli ja sen uhritoimitukset olisivat vielä käytössä. Toisaalta kirjeen sisältö on luonteeltaan ajatonta. Kirjeen vastaanottajaakaan ei voi nimenomaisesti määritellä, mutta parhaiten on perusteltavissa, että kirje on kirjoitettu juutalais-kristilliselle seurakunnalle: kirje nimittäin käyttää runsaasti VT:n tekstejä ja perustelee vanhatestamentillisen ilmoituksen päättymistä ja täyttymistä. On siten mahdollista, että kirjeen vastaanottajina olevat kristityt olivat vaarassa siirtyä takaisin juutalaisuuteen. Kirjoittaja ei torju vanhaa liittoa vaan korostaa, että vanha liitto on uuden liiton todellisuuden varjokuva. Vanhaa liittoa ei suinkaan voi pitää turhana, koska Jumala on kummankin liiton alullepanija ja ne ovat molemmat lähtöisin Jumalan omasta aivoituksesta, hänen pelastussuunnitelmastaan. Asia voidaan kiteyttää siten, että vanha liitto on saanut täyttymyksensä Kristuksessa.

Kirje jakautuu rakenteellisesti kolmeen pääjaksoon. Ensimmäisessä pääjaksossa (1:1-4:13) käsitellään uusitestamentillisen ilmoituksen paremmuutta vanhatestamentilliseen nähden. Toinen pääjakso käsittää osuuden (4:14-10:31), jossa on perusteellinen esitys Jeesuksen ylimmäispapillisesta virasta ja sovitustyöstä. Kolmas ja viimeinen pääjakso sisältää erityisen paljon kehotuksia (10:32-13:19).


Uusi, lopullinen ilmoitus

Kirje alkaa korostamalla Jumalan Pojan korkeaa asemaa. Kun aikaisemmin Jumala oli puhunut kansalleen profeettojen kautta, Hän puhui viimeisinä aikoina Poikansa kautta (1:1-3). On syytä panna merkille, että tässä lyhyessä johdannossa Kristus esitellään kolmitahoisessa virassaan:

     (1) profeettana (koska Jumala on puhunut meille Poikansa kautta),
     (2) pappina (koska Hän on toimittanut puhdistuksen synneistä) ja
     (3) kuninkaana (koska Hän on asettunut istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle).

Jo profeettojen kautta välitetty Jumalan sana (korvin kuultava ääni, unet, näyt, ilmestykset jne.) oli voimakasta ja innoitettua, mutta sitä välittivät heikot ja langenneet ihmiset. Jumalan Pojan toiminta taas oli profeettojen toimintaa merkittävämpi Hänen jumalallisuutensa, luomistyönsä ja lunastustehtävänsä vuoksi. Jumalan Poika oli Jumala, joka oli tullut ihmiseksi. Heprealaiskirjeen kirjoittajaa ohjasi alun pitäen tietoisuus inkarnaation todellisuudesta. Siksi Jumala on puhunut ihmiseksi tulleen Jumalan eikä pelkästään ihmisen välityksellä. Kristus onkin Jumalan täydellinen ja lopullinen ilmoitus itsestään. Poika on Jeesuksen persoonassa ”hänen olemuksensa kuva”, joka ihmisen on silmillään ollut mahdollista nähdä (ts., aikalaiset näkivät Hänet kuten kenet hyvänsä ihmisen). Lunastustyössään Jeesus teki sen, mitä yksikään toinen ei kyennyt tekemään: Hän otti synnin kokonaan pois (toimitti puhdistuksen synneistä) ja asettui istuimelleen Majesteetin (Isän) oikealle puolelle korkeuksissa. Koska Hän saattoi lunastustyön loppuun asti, Hänestä tuli meidän puolestamme rukoileva ylipappi (7:25).  

Jumalan Poika on enkeleitä suurempi ja Hänen nimensä on enkelien nimiä korkeampi (1:4-14). Enkelit ovat luotuja olentoja ja siten osa luomakuntaa, kun taas Jeesusta ei ole koskaan luotu. Yhdessä kohdassa Jumala suoraan kutsuu myös Poikaansa Jumalaksi (1:8). Lisäksi Poika istuu ikuisesti valtaistuimellaan (1:8) Jumalan (Isän) oikealla puolella (1:13). Enkelien tulee alamaisesti kumartaa Häntä (1:6). Enkelienkään asema ei sinänsä ole vähäinen mutta heillä on Poikaan nähden alisteinen asema. He ovat palvelevia henkiä, jotka ”lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden” (1:14). Poika ei ole näin myöskään ”korkein” enkeli tai ”korkein luotu”, vaan Hän on Jumalan Poika, esikoinen ja Jumala.

Jo enkelien tuoma ilmoitus oli paikkansa pitävä (juutalaiset uskovat olivat sitä mieltä – ja olivat oikeassa! - että VT:n profeettoja oli syytä kuunnella!) mutta Jumalan Pojan sanoma on vielä korkeampi (2:1-4). Heprealaiskirje puhuukin paljon Jeesuksen Kristuksen nimestä, persoonasta ja työstä. Ennen kaikkea Kristus on lunastaja, syntien sovittaja. Hän on toimittanut puhdistuksen meidän synneistämme (1:3). Tämä tapahtui ihmisten pelastuksen tähden. Ihmisten synnit estävät heidän pääsynsä Jumalan luo, joten synnit saadaan poistetuiksi vain suorittamalla puhdistus niistä. Tämän puhdistuksen Kristus on toimittanut täydellisellä uhrillaan. Kristus on Lunastaja. Pelastustyönsä tehtyään Hän on nyt korotettu Jumalan oikealle puolelle. Jos tuomio kohtasi jo niitä, jotka rikkoivat enkelien välityksellä annettua lakia vastaan, on paljon vakavampi sellaisen ihmisen tila, joka hylkää Jumalan Pojan sanat!

Isä kuitenkin teki määräajaksi Jeesuksesta enkeleitä halvemman (2:5-18). Ihmisruumiissaan Jeesus oli aikaan ja paikkaan sidottu, ruumiillisten rajoitusten alainen, tiettyjen henkilöiden ja heidän taustavoimiensa armoilla (huom! Kristuksen ihmisyyttä ei kuitenkaan missään kohdin korosteta hänen jumalallisuutensa kustannuksella; Hän on Jumala ja ihminen samassa persoonassa, Jeesus Kristus). Ensimmäinen ihminen, Aadam, menetti valta-asemansa maapallolla langettuaan syntiin. Aadamin lankeemus koskee koko ihmiskuntaa. Viimeinen Aadam, Kristus, puolestaan voitti valta-aseman nöyryytettyään itsensä ja kuoltuaan kaikkien ihmisten puolesta. Jeesuksen tulikin kärsiä ihmisenä oleminen ja sen päätteeksi kokea ristinkuolema, jotta Hän sovittaisi ihmiskunnan synnit Jumalan edessä (2:9,14-18). Jeesus joutui näin nöyrtymään ja käymään väliaikaisesti enkeleitä alempana. Tässä kaikessa Hän oli kuitenkin aina kuuliainen Isälle. Jeesus nöyrtyi, vaikka Hän oli korkeampi kuin profeetat (jotka olivat syntisiä ihmisiä) ja enkelit (jotka olivat luotuja henkiolentoja). Ihmiset ovat samalla Jeesuksen veljiä, koska hän on ollut kaltaisemme. Jumalan lapsina ihmiset ovat lopulta kirkkauden lapsia ja matkalla kohti sitä kirkkautta, johon Kristus on mennyt edeltä. Hän otti suojelukseensa Abrahamin suvun ja vain Hän kykeni toteuttamaan Abrahamin liittoon sisältyvät Jumalan suuret suunnitelmat (vrt. 1.Moos.12:1-3).

Yksi heprealaiskirjeen suuria teemoja on Kristus ylipappina. Pojan oli tultava ihmiseksi, jotta Hän pystyi toimimaan ylipappina (2:17,18; ”hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi”). Tulemalla ihmiseksi Hän saattoi olla johtamassa veljiään, kanssaihmisiään, kirkkauteen. Ihmiseksi tuleminen merkitsi sitä, että Hän pani sivuun taivaallisen kunniansa ja kirkkautensa ja otti kantaakseen ihmisen kärsimykset ja kiusaukset. Tätä kautta Hänestä tuli armahtava ja uskollinen ylipappi. Ristinkuolemallaan Hän mahdollisti ihmisen pääsyn Jumalan yhteyteen. 

Heprealaiskirjeen on jokaisessa jaksossa vakavia kehotuksia. Näitä jaksoja ei ole syytä pitää asian käsittelyn keskeytyksinä, vaan ne ovat keskeisen tärkeitä heprealaiskirjeen ymmärtämisen kannalta. Kristityn elämän tulee tähdätä tulevaisuuteen. Taivaallisen kutsun saaneena uskovan ihmisen velvollisuus on säilyttää rohkeasti ja horjumatta kristillinen toivo (3:1-6). Verrattaessa Kristusta ja Moosesta voidaan todeta kummankin olleen luottamuksen arvoinen tehtävässään. Mutta heidän välillään on se merkittävä ero, että Kristus itse rakensi tämän huoneen (rakennuksen) kun Mooses ainoastaan palveli siinä. Mooses oli uskollinen ja arvostettu huoneenpalvelija kun taas Kristus oli uskollinen rakentajana ja Jumalan Poikana. Kristus oli kaiken lunastukseen liittyvän täyttymys, mitä Mooses ja laki ennakoivat.

Kirjeen vastaanottajien oletettua, senhetkistä kriisiä voi syystä verrata israelilaisten tilanteeseen erämaassa. Kristityn elämä on itse asiassa exodus, lähtö, jonka päämäärä on Raamatun lupaus levosta (3:7-11; vrt. Ps.95:7-11). Ilmaisu ”tänä päivänä” on edelleen ajankohtainen ja se vaatii lukijoita lähtemään sille matkalle, joka alkaa uskosta Jeesukseen. Vaara piilee siinä, että ihmiset paaduttavat itsensä vanhan Israelin tavoin, joka ei päässyt lepoon epäuskonsa tähden (3:12-19). Synnin petollisuus näkyy siinä, että se kovettaa ihmisen sydämen Jumalaa ja Hänen sanaansa kohtaan. Tässä tulee kaikkien uskovien aina valvoa ja siksi kehottaminen on tarpeen. Luvattu lepo on kuitenkin sydämen uskoville varma. Lepo tarkoittaa sisäistä rauhaa, jonka Jumala antaa Häneen turvaaville. Se on palkinto Jumalaan uskomisesta, ja sen historiallisena vertauskuvana on Israelin pääsy Kanaanin maahan.

Kirjeen luvussa 4 kirjoittajan äänensävy muuttuu varoituksista lohdullisemmaksi, sillä lupaus Jumalan lepoon pääsemisestä on edelleenkin voimassa (4:1-16). Kenenkään ei ole tarkoitus jäädä taipaleelle (4:1). Nyt ihmisille nimittäin annetaan sama kutsu, joka kerran annettiin turhaan erämaavaelluksen sukupolvelle. Epäuskonsa tähden tuo sukupolvi menetti Jumalan levon. Egyptistä lähtenyt sukupolvi ei päässyt lepoon epäuskonsa tähden (Kalebia ja Joosuaa lukuun ottamatta). Mutta vaikka kutsun ensimmäisinä saaneet eivät ottaneetkaan sitä vastaan, lupaus on sittenkin voimassa (4:6-9). Sen tähden kenenkään ei pidä ajatella, että Jumala olisi peruuttanut lupauksensa. Ihmisestä itsestään riippuu, omistaako hän lupauksen uskoen. ”Lepo” lopullisessa mielessä tarkoittaa ehdotonta luottamusta Kristuksen täytettyyn työhön. Lepo on luvattu täyttymys ja se ilmentää kaikkea sitä, mikä sisältyy lupaukseen ruumiillisesta ja hengellisestä siunauksesta. Joosuakaan ei aikoinaan pystynyt hankkimaan lepoa vihollisen kiusaamalle Israelille; vasta suuri, lopullinen ”Joosua” (Jeesus Kristus) voi antaa todellisen levon (4:8). Juutalaiset tunsivat hyvin VT:n käskyt sapatista (2.Moos.20:8-11; 23:12; 31:12-17), joten he ymmärsivät sapatinlevon merkityksen. Kuten Herra lepäsi saatettuaan loppuun luomistyönsä, on uskovallekin säädetty lepo työn jälkeen. Käsite ”sapatinlepo” selittyy osaltaan sillä, että juutalaisuudessa sapattia pidetään esikuvana tulevasta maailmasta. Lunastuksen tuoma lepo on kuitenkin kokonaan ristin varassa, joten uskova lakkaa ponnistelemasta omassa voimassaan eikä vetoa omaan ansioonsa pelastuksen perustana.

Kirjoittaja tähdentää lisäksi, että asialla on kiire (4:11-13). Uskovia kehotetaan pyrkimään innokkaasti tähän lepoon uskon kautta, koska Kristuksen antaman levon voi saada vain uskon kautta. Epäusko taas riistää tämän siunauksen. Siksi kirjoittaja varoittaa lukijoitaan luopumuksen vaarasta, niin ettei heistäkin tulisi samanlaisia esimerkkejä tottelemattomuudesta. Kaiken kaikkiaan heprealaiskirje toteaa monessa kohdassa, että uskovat ovat olleet vaarassa luopua uskosta (vrt. 2:1, 3:12-14, 6:4-6, 10:26-31, 12:15-17). Luopumuksen vaaran korostaminen on yleisesti luonteenomaista heprealaiskirjeelle.

Jumala ohjaa ihmisiä uskon lepoon elävän ja väkevän sanansa välityksellä (4:12). Sana paljastaa syvimmät asenteemme ja ajatuksemme ja tuomitsee ne. Sana riisuu pois kaiken teeskentelyn ja epäaitouden, se paljastaa meidät sellaisina kuin olemme. Sanan valaiseva totuus merkitsee samalla sitä, että Kristus-lepoon johtava usko on aivan muuta kuin asioiden ja oppien ulkonaista totena pitämistä ja muotomenojen noudattamista.

Tässä vaiheessa kirjoittaja siirtyy kirjeen suureen teemaan, Kristukseen ylipappinamme (4:14-16). Kristus on ylipappimme, koska Hän on saattanut päätökseen lunastustyön. Uskovalla on nyt suora pääsy Jumalan luo, koska Jumalaa palvotaan nyt ainoastaan taivaallisessa pyhäkössä (Jeesuksen kuollessa Jerusalemin temppelin esirippu repesi kahtia, Matt.27:51, jonka jälkeen ei enää ainoastaan maallisella ylipapilla kerran vuodessa vaan jokaisella uskovalla on suoraan ja aina pääsy kaikkein pyhimpään). Kristus, Jumalan Poika, edustaa ihmistä Jumalan valtaistuimen edessä. Hän oli kaltaisemme ihminen, kuten ylipapin tulee olla, mutta täydellinen ja ilman syntiä. Ihmiselämään kuuluu kiusauksia, kyyneleitä ja tuskaa – näitä kaikkia oli Jeesuksellakin. Evankeliumien mukaisesti heprealaiskirje antaa realistisen kuvan Jeesuksen maanpäällisestä elämästä (4:15). Kristus oli inhimillisten koetusten alainen, minkä johdosta hän kirkastetussa ihmisyydessään kykenee säälimään heikkoja ihmisiä. Kristuksen veren tähden Jumalan tuomioistuin on armoistuin syntisille. Jumalan armon valtaistuimen edessä ihminen saa armoa, laupeutta ja apua silloin kun hän sitä tarvitsee (4:16). ”Tunnustus” (4:14) puolestaan tarkoittaa sitä, että ensinnäkin tunnustamme Jeesuksen Herraksemme ja toiseksi sitä, että tunnustamme Hänelle syntimme, lähestymme Häntä turvallisella mielellä ja olemme varmoja Hänen armollisuudestaan. Uskoen voimme siis rohkeasti tulla armon valtaistuimen eteen.


Lähteet

Diginovum, Aikamedia (Keuruu, 2003).

Unger, Merril F., Raamatun lukijan käsikirja (Ristin Voitto, 1986). 


Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 2: New Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994). 




Juhani Nikula, 2.7.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti