keskiviikko 18. syyskuuta 2013

RUUTIN KIRJA: RUUT JA SUKULUNASTAJA

Ruutin kirjan alkuosassa kävi ilmi, että Ruut oli saanut armon niin Boasin kuin Israelin Jumalan silmissä. Selvästikin Jumala oli korvannut osan Ruutin kokemista menetyksistä Boasin suosiollisuuden välityksellä. Myöhemmin käy ilmi, että Ruutilla tuli olemaan tärkeä osa Jumalan suurta suunnitelmaa, joka toteutuisi Ruutin jälkeläisten kautta.


Ruut vetoaa Boasiin

Ruutin kirjan kolmas luku alkaa lähestyä kertomuksen ratkaisuja, jotka merkitsevät samalla Jumalan suunnitelmien toteutumista. Ruutin leskeys oli päättymässä ja samalla myös Noomin tulevaisuus tulisi turvatuksi. Ruut lupasi menetellä kaikessa Noomin ohjeiden mukaan (Ruut 3:1-5). Taustalla oli ilmeisesti tilanne, jossa Noomi oli joutunut luopumaan Elimelekille kuuluneesta peltopalstasta. Ratkaisuna oli silloin se, että sukulunastaja voi lunastaa omaisuuden takaisin suvulle (3.Moos.25:23-28). Siltä varalta, että tämä epäonnistuisi, tulisi maa takaisin joka tapauksessa alkuperäiselle suvulle riemuvuonna (3.Moos.25:10,13,28). Käsillä olevat suunnitelmat olivat inhimillisiä, mutta taustalla vaikutti koko ajan Jumalan suurempi suunnitelma. Elimelekin suvun nimi säilyisi siten, että Boas menisi naimisiin Ruutin kanssa. Siksi Noomi valmisteli Ruutia siihen, että tämä saisi oman kodin ja turvatun tulevaisuuden Boasin hoivissa. Patriarkaalisessa yhteiskunnassa yksin jäänyt nainen oli perin juurin turvattomassa asemassa; siksi Noomin ajatuksissa oli tavoitteena sekä perijän saaminen suvulle että Ruutin hyvinvoinnista huolehtiminen.

Noomi kehotti Ruutia toimimaan juuri tietyllä tavalla Boasin suhteen. Noomin mukaan Ruut löytäisi Boasin tuona iltana puimatantereelta. Kyseessä oli avoin paikka, johon tuuli pääsi vapaasti puhaltamaan. Jyvät puitiin puimatantereella, joka saattoi olla mikä hyvänsä kova ja pitävä alusta. Pienet erät puitiin käsin varstalla (pitkä taipuisa keppi, jolla hakattiin). Suurimpia eriä puitiin härkiä ajamalla (niitä kuljetettiin iestettyinä ympyrää, jolloin niiden sorkat tekivät puimatyön) tai jopa härkien vetämillä puimajyrien tai puimarekien avulla. Laki kielsi sulkemasta puivan härän suuta, niin että se saattoi syödä työskennellessään (5.Moos.25:4; Paavali ymmärsi tämän vertauskuvana, jonka mukaan evankeliumin julistajan tuli saada elatuksensa evankeliumin työstä, 1.Kor.9:7-9, 1.Tim.5:18). Erotellut jyvät ja oljet koottiin kekoon puimatantereen keskelle odottamaan iltatuulen voimistumista ja viskaamista. Tuulen piti olla juuri sopivan voimakas (liian voimakas tuuli ei siihen käynyt), jotta jyvät putoavat maahan mutta akanat ja oljet menevät tuulen mukana. Ruumenet kerättiin kasalle ja käytettiin kotitaloudessa polttoaineena. Oljet taas koottiin eläimiä varten. Viskaamisen jälkeen jyvät vielä puhdistettiin siivilöimällä, koska puimisen aikana oli sekaan päässyt kaikenlaista roskaa ja likaa. 

Puiminen oli kaikkien aikalaisten tuntemaa työskentelyä, joten Raamatussa sitä käytetään yleisesti vertauskuvana hengellisistä tosiasioista (Ps.1:4; Jer.15:7; Matt.3:12; Luuk.22:31).

Puimisen ja seulomisen jälkeen viljelijä yleensä jäi vartioimaan jyviä yöksi puimatantereelle, ettei satoa varastettaisi. Juuri tässä oli Noomin mielestä sopiva hetki, jolloin Ruutin tuli lähestyä Boasia. Ruutin tuli peseytyä, voidella itsensä ja pukea päälleen parhaat vaatteensa. Länsimaiseen kulttuuriin tottunut ihminen saattaa oudoksua Noomin neuvoa, jonka mukaan Ruut pysyisi poissa Boasin näkyviltä siihen saakka, kunnes Boas olisi asettunut levolle ja nukahtanut. Mutta se, että Ruutin piti asettua makuulle Boasin jalkopäähän, oli osoitus hänen palvelijan asenteestaan. Tähän ei liity mitään seksuaalista lisämerkitystä. Ruutin menettelystä Boasin oli määrä ymmärtää, että Ruut toivoi Boasin käyttävän sukulunastajan asemaansa ja menevänsä sitä kautta hänen kanssaan naimisiin. Oikeudentuntoisena ja hurskaana miehenä Boas ymmärsikin asian juuri näin. Tultuaan puimatantereelle Ruut ei saanut suoraan rynnätä keskustelemaan Boasin kanssa vaan hänen piti tulla sinne huomaamatta. Hänen tuli odottaa, että Boas oli ennättänyt ruokailla, työpäivä oli päättynyt ja muu väki oli poistunut paikalta yömajoihinsa. Noomin ajatus oli, että näin menetellen Boas sitten Ruutin havaittuaan kertoisi siitä eteenpäin, mitä Ruutin tuli tehdä. Ruut lupasi toimia juuri niin kuin Noomi neuvoi. Ruut osoitti anoppiaan kohtaan luottamusta ja kuuliaisuutta (Ruut 3:5; 1:16,17).

Ruut toimi siten kuten oli Noomille luvannutkin. Sen jälkeen Boas toimi kaikella viisaudella ja oikeamielisyydellä (3:6-13). Boas oli käynyt nukkumaan viljakasan viereen työnsä tehneenä, syöneenä ja juoneena. Sadonkorjuun aika oli yleisesti ilon aikaa (vrt. Jes.9:2), joten Boasilla oli syytä käydä hyvällä mielellä nukkumaan. Ruut tuli paikalle vasta Boasin nukahdettua ja asettui saamansa ohjeen mukaisesti varovasti Boasin jalkopäähän tämän viitan alle. Keskellä yötä Boas kuitenkin havahtui hereille ja huomasi naisen jalkopäässään. Tilanne on erittäin poikkeuksellinen, mutta tapahtumaa ei tosiaankaan tule ymmärtää seksuaalisena tarjoutumisena eikä Boaskaan asiaa niin ymmärtänyt. Ruut sanoo olevansa ”palvelijatar” (alkukielessä sana merkitsi ”naisorjaa”), mikä kuvasti Ruutin nöyrää asennetta. Ruutin pyyntö on ymmärrettävä inhimillisen suojan etsimisenä lailliselta sukulunastajalta; mutta sen jälkeen Ruut kuunteli Boasia ja antoi tämän johtaa tilannetta eteenpäin.

Boas suhtautui Ruutiin ystävällisesti ja siunasi tätä. Ruut halusi mennä naimisiin sukulunastajasäännösten mukaan, mikä merkitsi hänen avioitumistaan itseään vanhemman miehen kanssa. Samalla Ruut luopui nuorten miesten tavoittelusta täyttääkseen Noomin toivomuksen. Ilmeisesti tämä merkitsi sitä, että Ruut oli luopunut omista, luonnollisista toiveistaan ja haluistaan täyttääkseen suvun pyynnön ja edun. Boas sinänsä lupasi täyttää Ruutin pyynnöt ja totesi myös koko kaupungin tietävän Ruutin kunnialliseksi naiseksi. Mutta Boas jatkoi, että oli olemassa häntä itseäänkin läheisempi sukulainen. Boas oli tässäkin suhteessa oikeamielinen. Lähimmän sukulunastajan velvollisuus oli lain mukaan täyttää tehtävänsä; mutta jos hän ei tätä tekisi, Boas olisi valmis sen tekemään. Kuitenkin esille tullut tilanne aiheutti yllättävän käänteen. Aiemmin Noomi valitti, ettei ollut ketään, joka huolehtisi hänestä; nyt mahdollisia huolehtijoita oli useitakin! Ilmeisesti suojellakseen Ruutia Boas kehotti häntä jäämään paikalle aamuun asti. Aamulla sitten Boas selvittäisi sukulunastuksen toteuttamisen toisen, lähimmän sukulaismiehen kanssa. Jos tämä toinen sukulunastaja tekisi velvollisuutensa, Boas tyytyisi siihen. Tilanne jäi tässä vaiheessa avoimeksi ja epäilemättä jännittyneeksi.

Ruut lähti kaupunkiin aamulla niin aikaisin, ettei kukaan kyennyt tuntemaan häntä aamun pimeässä. Tämä oli viisas menettely, vaikka ehdottomasti mitään moraalitonta ei ollut tapahtunutkaan. Mutta ennen kuin Ruut ehti lähteä, Boas mittasi kuusi mittaa ohria Ruutin hartiahuiviin (KR 1933: vaippa) Noomin kotiin vietäväksi. Ruutin piti kantaa ohrat Noomille lahjaksi. Noomilla oli aihetta odottaa, että Ruutista olisi tullut Boasin aviovaimo, mutta vaikka kaikki oli muuten sujunut suunnitelmien mukaan, oli sukulunastusjärjestys kuitenkin velvoittava, minkä mukaan asia ratkaistaisiin. Noomi tuntui jälleen luottavan Jumalaan, jolta tuli sekä hyvä että paha. Noomi oli samalla varma siitä, että Boas oli tosissaan kiinnostunut Ruutin asian järjestämisestä. Boas veisi asian nopeasti päätökseen.      


Ruut ja sukulunastaja

Ruutin kirjan kolmas luku jätti paljon avoimia kysymyksiä. Ruutin avioliitto olisi ratkeamassa mutta vielä ei ollut selvää, kumman sukulunastajan kanssa. Mutta samalla oli ratkaistava kysymys Elimelekiltä jääneen peltopalstan lunastamisesta. Kaikki piti nyt hoitaa lain edellyttämällä tavalla.

Ensin kaksi sukulunastajaa kävi Ruutin tulevaisuutta koskevan keskustelun (Ruut 4:1-8). Kaupunginportti oli tärkeä paikka, jossa oli mahdollista tavata lähes kaikki kaupungin asukkaat. Kaupunginportilla hoidettiin myös oikeusasiat (Joos.20:4; 5.Moos.21:18-21). Boas hoiti asian siellä avoimesti vanhinten ja suuren katsojajoukon edessä. Raamatun kertomukset ovat täynnä ”sattumia” ja nytkin kävi niin, että Boasin tarkoittama lähisukulainen juuri kulki portin luota. Boas epäilemättä tunsi miehen hyvin ja saattoi kutsua häntä nimellä. Lukijoille miehen nimi kuitenkin jää kertomatta. Boas kutsui paikalle kymmenen kaupungin vanhinta todistajiksi asian virallista käsittelyä varten. ”Vanhimmat” olivat kaupungin vaikutusvaltaisimpia miehiä, koska he olivat paikkakunnan johtavien perheiden päämiehiä (Israelilla puolestaan oli vanhimpia 70, 2.Moos.24:1,9). Ilmeisesti heitä valittiin myös ikänsä perusteella, mistä sana ”vanhin” myös on johdettu. Vanhimmat toimivat tuomareina ja jakoivat tuomioita myös rikoksista. Lisäksi heidän tuli ratkaista monia muitakin asioita. Kuitenkin vanhinten lisäksi paikalla oli tavallisesti myös paikalle kokoontuneita asukkaita (eräänlainen ”yleiskokous”).  

Boas esitti asiansa lähimmälle sukulunastajalle. Kyse ei ollut pelkästään avioliiton solmimisesta Ruutin kanssa vaan myös Noomin peltopalstan lunastamisesta. Raamatunkäännökset vaihtelevat sen suhteen, oliko Noomi jo myynyt peltopalstan vai oliko hän myymässä sitä (alkuteksti on tässä suhteessa moniselitteinen ja mahdollistaa molemmat tulkinnat). Noomin oikeus miehensä peltopalstaan oli joka tapauksessa epäselvä, koska lesken oikeus miehensä perintöön oli yleensä huono. Vallitsevassa tilanteessa sukulunastajalla oli oikeus lunastaa pelto. Tarjous tehtiin ensin lähimmälle sukulaiselle (3.Moos.25:25). Näin pelto säilyi suvulla. Taustalla oli ajatus, että lopultakin kaiken omisti Israelin Jumala, joten kukaan ei voinutkaan myydä omaisuutta lopullisesti. Jos lunastajaa ei löytynyt, palautui maa lain mukaan suvulle viimeistään riemuvuonna, jota vietettiin joka viideskymmenes vuosi (3.Moos.25:28).

Noomin lähin sukulaismies ilmoitti ensin heti halukkuutensa lunastaa pelto. Samalla Boas kuitenkin ilmoitti, että sukulunastajan olisi myös mentävä naimisiin Ruutin kanssa, jotta sukuun syntyisi perijä ja Elimelekin nimi säilyisi tuleviin polviin. Tämä muuttikin tilanteen olennaisesti lähimmän sukulaismiehen kannalta eikä hän ollut halukas sekä pellon lunastamiseen että avioliittoon Ruutin kanssa. Asetelmaa ei kuvailla yksityiskohtaisesti, mutta jos mies menisi naimisiin Ruutin kanssa, olisi avioliitosta syntynyt esikoispoika perinyt osan hänen omaisuudestaan ja tällöin hänen omien, nykyisten poikiensa perintö pienentyisi. Siksi mies selkeästi kieltäytyi sukulunastajan tehtävästä ja kehotti Boasia lunastamaan pellon. Ulkonaisesti kyse oli ihmisten loogisesta ajattelusta, mutta Jumalan suunnitelma alkoi siis sittenkin toteutua Boasin menettelyn avulla. Lähin sukulunastaja toimi sitten niin kuin siihen aikaan Israelissa oli tapana. Halutessaan luopua sukulunastajan oikeuksista ja velvollisuuksista ja luovuttaa ne Boasille, sukulaismies teki sen yleisen ja virallisen tavan mukaan riisumalla sandaalinsa ja ojentamalla sen vastapuolelle symbolisena eleenä oikeuden siirtymisestä.

Lopputulos oli, että Ruutin tulevaisuudesta huolehdittiin (Ruut 4:9-12). Boas ilmoitti todistajien läsnä ollessa halukkuutensa sekä maan lunastamiseen että Ruutin naimiseen. Tässä kohdassa nimenomaisesti mainitaan Ruutin olevan moabilainen ja että hän oli Mahlonin leski (aikaisemmin Ruutin kirjassa ei mainita, kumpi veljeksistä oli ollut Ruutin mies). Nämä maininnat tässä yhteydessä oli tärkeitä siksi, että kyse oli virallisesta, juridisesta toimenpiteestä. Paikalla olevat ihmiset todistivat asian ja liittivät mukaan vielä siunauksen toivotuksen. He toivoivat, että Boasin ja Ruutin avioliitto olisi yhtä hedelmällinen kuin oli ollut Raakelin ja Lean liitto. Tämä on merkille pantavaa, koska kansa liitti moabilaisen Ruutin patriarkaalisiin äiteihin. Lasten runsaus oli myös tuon ajan yhteiskunnassa vaurauden ja turvallisuuden edellytys.

Kertomus johtaa onnelliseen päätökseen: Boas otti Ruutin kotiinsa ja heidän aviollinen yhteiselämänsä alkoi (4:13-17). Ruut oli nyt betlehemiläisen miehen laillinen vaimo ja hänellä oli koti ja sen tuoma turva. Painokkaasti todetaan, että ”Herra antoi Ruutin tulla raskaaksi”, mikä korostaa Jumalan suunnitelman ja siunauksen täyttymystä. Lapsi oli poika, joka oli merkityksellistä, koska sen ajan tavan mukaan vain poika saattoi olla heidän sukunsa jatkaja. Kuitenkaan Boasista ei tämän jälkeen puhuta enää muuten kuin sukuluettelossa, mutta sen sijaan erityisesti Noomin tulevaisuutta vielä käsitellään. Ruutin pojan syntyminen aiheutti yleistä riemua ja iloa. Noomi saattoi katsoa luottavaisin mielin tulevaisuuteen ja omaan vanhuuteensa. Naisten iloinen joukko toivotti Noomin sukuun syntyneen pojan tervetulleeksi. Muodollisesti Ruutin kirja kertoo ihmisten teoista ja heidän ratkaisuistaan, mutta taustalla kulkee koko ajan kuva Jumalan johdatuksesta ja Hänen tahtonsa tapahtumisesta sukulunastajan avulla. Kun Noomi nosti vastasyntyneen lapsen syliinsä, juuri sillä hetkellä hän saattoi tuntea saaneensa Jumalalta korvauksen menettämästään kahdesta pojasta. Nyt kun kaikki asiat olivat ratkenneet onnellisesti, kiitos annettiin Jumalalle. Pojan nimeksi tuli Obed (mahdollisesti lyhenne nimestä Obadja), joka merkitsee palvelijaa. Obed tuli olemaan kuuluisuus, koska hänestä tuli suuren kuningas Daavidin isoisä. Ruutista taas ei tullut pelkästään äiti, vaan yksi Israelin kantaäideistä, joista Israelin kuninkaallinen suku polveutui. Ruutin kirjan kertomus päättyy siten mahtavaan tulevaisuuden näkyyn.   


Ruutin jälkeläiset

Ruutin kirjan päättää sukuluettelo Peresistä Daavidiin. Tämä ajanjakso oli noin 800 vuotta. Peres oli Juudan poika ja hänen äitinsä oli Taamar (1.Moos.38:27-30). Kyseessä oli Juudan kuninkaallinen sukuhaara. Usein juutalaisissa sukuluetteloissa jätetään jotkut sukupolvet huomiotta, joten sukuluettelo ei näiltä osin ole katkeamaton. Sukupolvet Boasista Daavidiin saattavat kuitenkin olla täydellisesti mukana. Iisai oli varakas betlehemiläinen maanomistaja ja Daavidin isä (1.Sam.17:12). Juuri Iisain luona Betlehemissä Samuel kävi Jumalan käskystä voitelemassa Daavidin kuninkaaksi Saulin jälkeen (1.Sam.16:1-13). Iisai mainitaan erityisesti Messias-ennustuksissa (Jes.11:1,10; Room.15:12).

Ruutin kirjan tarkoitus tuleekin esiin sukuluettelon ja samalla koko kirjan päättymisessä juuri Daavidiin, joka oli Israelin kansan suurin kuningas. Hän yhdisti kansan, teki Jerusalemista uskonnollisen ja poliittisen pääpaikan, laajensi Israelin aluetta käymällä menestyksellisiä sotia ja toi kansakunnalle hyvinvoinnin ja menestyksen. Jumala tekikin liiton Daavidin kanssa (2.Sam.7:11-16). Tästä voidaan jo lukea sellaista kuninkuutta, joka johtaa aina Messiaaseen asti (Matt.1:1-17). Jeesus itsekin mainitsi olevansa Daavidin poika (Matt.22:41-46). Ruutin kirjan lopussa annettu sukupuu jatkuu siis vielä myöhemmin Daavidiakin merkittävämpään yhteyteen. Jo VT:ssa Ruutilla oli paikkansa messiaanisessa pelastushistoriassa. Jumala on aina valinnoissaan noudattanut omaa tahtoaan, jota ihmiset eivät aina ole ymmärtäneet. Ruutin kirja on osoitus Jumalan hämmästyttävästä valinnasta. Herra valitsi Jeesuksen esiäidiksi juutalaisten kannalta vierasheimoisen ja kaiken lisäksi naisen, jolla ei silloisessa yhteiskunnassa ollut samaa arvoa miehen kanssa. Näin Jumala rikkoi kaksinkertaisesti ihmisten mielen mukaiset valintaperusteet. 


Lähteet


Luoto, Valtter: Ruut moabilainen. Aikamedia Oy, Keuruu, 2010.



Juhani Nikula, 18.9.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti