Toinen Samuelin kirja ja Daavidin kuninkuus
Samuel oli voidellut Daavidin kuninkaaksi Saulin vielä
hallitessa (1.Sam.16:1-13). Siitä lähtien Saulin kuninkuus heikkeni, vaikka
Daavid joutui vielä pakoilemaan Saulia tämän kateuden vuoksi. Saul kuoli
lopulta omaan miekkaansa haavoituttuaan taistelussa filistealaisia vastaan
(31:1-5). Toinen Samuelin kirja on kuvausta Daavidin hallituskaudesta Israelin
kuninkaana. Huolimatta monista henkilökohtaisista koettelemuksista Daavidin ja
hänen poikansa Salomon hallituskaudet olivat Israelin historian kulta-aikaa.
Alueellinen laajentuminen ja uskonnollisten ihanteiden noudattaminen Mooseksen
viitoittamalla tavalla toteutuivat tällöin suuremmassa mittakaavassa kuin
koskaan ennen ja jälkeen Israelin VT:n ajan historiassa. Myöhempien
vuosisatojen profeetallinen julistus piti toistuvasti sisällään Daavidin ajan ihannetilan
ennallistamista. Lopultakin Daavid oli esikuva lopun ajan loistavasta
kuninkaasta (Hes.34:23,24; 37:24), joka toteutui Jeesuksessa. Hän oli Daavidin
Poika (Matt.22:41-45) ja Daavidin tapaan paimen (Joh.10:11).
Daavidin kuninkuus oli Saulin vainosta ja Israelin
hajanaisuudesta huolimatta lopulta menestystarina. Saulin jälkeen koko Israel (=sen
kaikki 12 heimoa) asettui muutamassa vuodessa tukemaan Daavidia, joka oli
aluksi ainoastaan Juudan heimon tunnustama kuningas. Sotilaallisen ja diplomaattisen
menestyksen kautta Daavidin valtakunta ulottui lopulta etelästä Egyptin
rajajoelta ja Akaban lahdelta pohjoiseen Foinikian rannikolle, Damaskokseen ja
Hamatin maahan asti sekä idässä Moabin ja Edomin alueelle (2.Sam.8:1-14; vrt.
1.Moos.15:18-21; 1.Kun.8:65; Salomon aikana valtakunta oli laajimmillaan).
Daavidin ja Salomon aikana Israel oli voimatekijä myös ulkovaltojen silmissä.
Daavidin aikana mm. vuosisataiset suurvallat Egypti ja Assyria
olivat heikkouden tilassa pystymättä puuttumaan Israelin maan asioihin eivätkä ne
kyenneet myöskään auttamaan Israelin naapureita.
Daavid pyrki olemaan korostetusti paitsi poliittinen myös
uskonnollinen johtaja. Vaikka hän ei saanut Herralta lupaa temppelin
rakentamiseen, hän kuitenkin teki perusteellisia valmisteluja poikansa Salomon
temppelinrakennustyötä varten. Daavidin hallituskaudella papit ja leeviläiset
saivat uskonnollisesti vahvan aseman uskonnollisten toimien harjoittamisessa.
Vaikka jo Mooses ja Joosua olivat määränneet tietyt kaupungit leeviläisten
asuinpaikoiksi (4.Moos.35:1-8; Joos.21:1-45), epäilemättä vasta Daavidin
aikoina tämä saattoi käytännössä toteutua, kun pakanalliset asukkaat niissä oli
kukistettu. Israelin uskonnollinen elämä oli Daavidin ja Salomon aikaan ainakin
ulkonaisesti vanhan liiton ajan huippukohdassaan.
Huolimatta Daavidin moninaisesta menestyksestä Raamattu ei
kuitenkaan vaikene hänen hallituskautensa ongelmista, jotka syvästi koskettivat
Daavidia henkilökohtaisesti. Luvut 2.Sam.11-20 ovat perinpohjaista kertomusta
synnistä, rikoksesta ja kapinasta kuninkaallista perhettä kohtaan. Menestyksellä
oli oma hintansa, jonka Daavid joutui kokemaan erityisesti oman perheensä
sisällä.
Daavid ei ollut missään vaiheessa halunnut Saulin kuolemaa
vaikka tämä puolestaan oli toistuvasti uhannut hänen henkeään. Daavidille Saul
oli Herran voideltu, jota vastaan ihminen ei saanut kohottaa kättään
(1.Sam.26:9). Saul oli kuitenkin kuollut omaan miekkaansa haavoituttuaan
taistelussa filistealaisia vastaan (1.Sam.31:1-6). Saul oli haavoittunut
vihollisen nuolista, minkä jälkeen hän oli pyytänyt aseenkantajaansa tappamaan
hänet. Saul ei missään nimessä halunnut tulla ympärileikkaamattomien
tappamaksi. Aseenkantaja ei kuitenkaan halunnut vahingoittaa Saulia, jolloin
Saul valitsi itsemurhan. Nähtyään Saulin kuolleen aseenkantaja tappoi myös
itsensä.
Amalekilaisen siirtolaisen poika toi Daavidille tiedon
Saulin kuolemasta. Daavid otti vastaan tiedon erittäin raskaasti ja piti
valittajaiset (2.Sam.1:1-16). Tiettyä hämmennystä herättää Israelin leiristä
paenneen amalekilaisen kertomus Saulin kuolemasta, koska tämä kuvaus poikkeaa
aikaisemmin kerrotusta. Erot selittyvät kuitenkin sillä, että 1.Sam.31 kertoo
kuten asia tapahtui, 2.Sam.1 taas amalekilaisen kertomana. Taustalla lienee
ollut amalekilaisen käsitys Saulin tappamisesta olevan Daavidille mieluinen,
mistä syystä hän kertoi oman muunnellun versionsa tapahtumasta. Hän odotti
saavansa suosiota Daavidin silmissä ilmoittautuessaan Saulin tappajaksi (mikä
siis ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa). Tähän kaikkeen suosion tavoittelemiseen
viittaa sekin, että amalekilainen oli ottanut kuninkaalliset arvoesineet otsarivan
Saulin päästä ja renkaan hänen käsivarrestaan tuodakseen ne Daavidille. Joka
tapauksessa amalekilainen oli näin nähnyt, mitä Saulille oli todella tapahtunut,
mutta halusi selostaa oman roolinsa merkittävämpänä kuin se todellisuudessa
oli. Amalekilainen viestintuoja kuvitteli ilmeisesti saavansa palkkion
tuodessaan tiedon Saulin kuolemasta, mutta Daavid määräsikin hänet
teloitettavaksi, koska hän oli surmannut Herran voidellun.
Surullisena Saulin ja Joonatanin kuolemasta Daavid lauloi
näistä valituslaulun, ”jousilaulun” (1:17-27). Daavid kuvaa Saulin ja
Joonatanin elämän ja uroteot erittäin kauniilla tavalla, vaikka Saulin
suhtautuminen Daavidiin oli ollut perin juurin kielteinen eivätkä Saulin saavutukset
olleet välttämättä aina pelkästään loistavia. Mutta Saulin kuolema ei merkinnyt
pelkästään sitä, että Israel oli menettänyt kuninkaan vaan Daavid oli sen
ohessa menettänyt myös läheisen ystävän, Joonatanin. Tämä oli ollut Daavidin todellinen
sydänystävä (1.Sam.18:1-4) huolimatta isänsä vihasta Daavidia kohtaan.
Joonatania kohtaan Daavidilla oli vilpittömästi pelkästään hyvää sanottavana,
mutta laulusta ei käy missään määrin ilmi Saulin nurja asenne Daavidia kohtaan.
Daavid muistelee Saulia vilpittömästi surren tämän kuolemaa ja muistellen tätä
kuin Saul olisi ollut kaikin puolin rohkea, jalo ja kunnioitettava ihminen.
Pienintäkään katkeruutta ei ole Daavidin sanoissa.
Saulin hallitsijasuvun hajoaminen
Ennen Saulin kuolemaa Daavid oli oleskellut Siklagissa
(1.Sam.27:6), joka oli lähellä Juudaa mutta tuossa vaiheessa filistealaisten
hallussa (myöhemmin Siklag tuli kuulumaan Israeliin). Saulin kuoltua Daavid
saattoi jälleen palata Israeliin. Saatuaan Herralta luvan palata kotimaahansa
Daavid tuli Israeliin ja asettui Hebroniin (2:1-7). Hebronissa hänen oma
heimonsa Juuda voiteli hänet kuninkaakseen. Seudun asukkaat tunsivat hänet
hyvin, koska hän oli suojellut alueen asukkaita ja jakanut heille
sotasaalistaan (1.Sam.30:26-31). Saul oli ollut koko Israelin kuninkaana mutta
tässä vaiheessa vain Daavidin oma heimo tunnusti tämän hallitsijakseen
(pohjoiset heimot jäivät näin vielä Saulin suvulle). Juudan kuninkaana Daavid
lähetti kiitoksensa Gileadin Jabesin miehille, koska nämä olivat järjestäneet
Saulille kunniallisen hautauksen. Epäilemättä tämä ystävällinen ele vaikutti myös
poliittisesti vahvistaen Daavidin tukea kansan keskuudessa.
Israel oli kokonaisuutena ottaen sekasortoisessa tilanteessa
Saulin kuollessa. Pääkaupunki Gibea (Saulin kotikaupunki, 1.Sam.10:26; 11:4)
oli joko luultavasti joko tuhoutunut tai vähitellen rapistunut (vasta Daavid
teki myöhemmin Jerusalemista Israelin pääkaupungin valloitettuaan sen
jebusilaisilta, 2.Sam.5:6,7). Lopulta Abner, Israelin armeijan sotapäällikkö,
pystyi tuomaan riittävästi järjestystä Israeliin asettaakseen Saulin pojan
Isbosetin kuninkaaksi (2.Sam.2:8-11). Valtaan asettaminen tapahtui Gileadissa,
koska filistealaiset pitivät hallussaan maata Jordanin länsipuolella. Isboset
hallitsi vain kaksi vuotta samalla kun Daavid hallitsi Juudaa Hebronissa
seitsemän ja puoli vuotta. Tämä merkitsi ilmeisesti sitä, että filistealaisten
aiheuttamat ongelmat viivyttivät Daavidin valtaannousua koko Israelissa yli
viiden vuoden ajan. Israelin heimot olivat näin vähän aikaa kahden eri
kuninkaan alaisuudessa, mikä johti Israelin sisällissotaan (2:12-3:1). Sotaan
liittyy aina kuolemaa, joka aiheuttaa katkeruutta. Israelin ja Juudan
veljessodasta mainitaan nimenomaisesti tapaus, jossa Israelin sotapäällikkö
Abner tappoi Asaelin, Daavidin sotapäällikön Joabin veljen. Tässä vaiheessa tällä
ei vielä ollut seurauksia mutta myöhemmin juuri tämä tapaus johti Abnerin
murhaan.
Huolimatta sisällissodasta Daavidin valta kuitenkin
vahvistui vähitellen ja Hebronissa myös hänen perheensä kasvoi (3:2-5).
Daavidilla mainitaan kuusi vaimoa, joille kullekin syntyi Hebronissa poika. Näistä
kuudesta kolme (Amnon, Absalom ja Adonia) koki väkivaltaisen kuoleman Daavidin
perheen sisäisen väkivallan seurauksena. Daavidin perheen historia ei ole
minkäänlaista perheidylliä, vaan toistuvaa kateutta, itsekkyyttä, juonittelua
sekä henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Vaikka Daavidia pidetään aiheellisesti
Israelin merkittävimpänä kuninkaana, hänen yksityiselämänsä oli täynnä
kaikenlaisia ristiriitoja. Raamattu ei vaikene suurten Jumalan ihmisten
inhimillisistä puolista ja puutteista.
Moniavioisuus on
ilmiö, joka esiintyy toistuvasti VT:n historiassa. Luomiskertomus kuitenkin
opettaa yksiavioisuutta (1.Moos.2:2). Tosiasiassa Mooseksen laissa kielletään
kuninkaita pitämästä lukuisia vaimoja (5.Moos.17:17; toisaalta moniavioisuutta
pidetään sinänsä mahdollisena, 5.Moos.21:15-17). Monilla VT:n ajan miehillä oli
kuitenkin useita vaimoja (mm. Jaakob, Saul, Daavid ja erityisesti Salomo).
Käytännössä moniavioisuutta esiintyi vain rikkailla miehillä. Daavidin perheen
sisällä näkyivät selvästi moniavioisuuden mukanaan tuomat ongelmat. UT:n aikana
moniavioisuutta ei enää tunneta Israelissa. Niin Jeesuksen kuin alkuseurakunnan
ohjeet liittyvät yhden miehen ja yhden naisen väliseen avioliittoon.
Isbosetin vaikutusvalta Israelin kuninkaana väheni koko ajan
ja käytännössä Abner sai lisää valtaa (3:6-21). Isbosetin ja Abnerin välille
tuli henkilökohtainen kiista Saulin sivuvaimon Rispan vuoksi, jonka luona
Isboset väitti Abnerin käyneen (oliko tämä kuvittelua vai totta, jää kuitenkin
avoimeksi). Isboset kuulusteli Abneria, jolloin tämä päätti rikkoa välinsä
Isbosetin kanssa. Abner lähestyi tällöin Daavidia ja tarjosi tälle koko Israelin
tukea. Abnerin vaikutusvalta Israelin keskuudessa oli niin määräävä, että ilman
hänen tukeaan Isbosetin kuninkuus olisi mennyttä. Daavid oli sinänsä valmis
liittoutumaan Abnerin kanssa, mutta vaati samassa yhteydessä palautettavaksi
itselleen Mikalia, Saulin tytärtä, joka oli luvattu hänen vaimokseen
(1.Sam.18:20-29; 25:44). Abnerin vaikutusvalta Isbosetiin oli suuri ja siksi Abnerin
painostuksesta Isboset oli suostuvainen Mikalin palautukseen. Mikal oli ollut
tällä välin Laisin pojan Paltielin (Paltin) puolisona ja tämä itki katkerasti
menetystään (Raamatun kuvaamat tapahtumat ovat toisinaan inhimilliseltä
kannalta riipaisevia). Mikal tuotiin Daavidille. Daavidin taholta tämä merkitsi
myös osoitusta siitä, että hän ei pitänyt vihaa Saulin sukua kohtaan. Abner
itse meni Hebroniin, missä hän lupasi kansan tuen Daavidille. Abner oli
selvästi vaikutusvaltainen Israelin heimojen keskuudessa tehden nyt työtä
Daavidin hyväksi.
Liiton solmimisen jälkeen Joab, Daavidin sotapäällikkö,
kuitenkin tappoi Abnerin kostaakseen veljensä Asaelin kuoleman (3:22-39), joka oli
tapahtunut Israelin heimojen sisällissodan yhteydessä (2:18-23). Tässä korostuu
käytännössä jo aikojen alussa varoituksena mainittu verikoston kierre
(1.Moos.9:6). Joab ei ollut jättänyt veljensä tappajaa mielestään ja tämän
tultua Daavidin leiriin Joab näki tilaisuutensa tulleen. Daavid kuitenkin suri
vilpittömästi Abnerin kuolemaa ja osoitti olevansa syytön tämän murhaan. Daavid
ei puolestaan unohtanut Joabin tekemää verikostoa ja myöhemmin kehotti seuraajaansa
Salomoa asettamaan Joabin vastuuseen Abnerin murhasta (1.Kun.2:5,6). Vähän
tämän jälkeen Joab lyötiin kuoliaaksi Salomon myötävaikutuksella
(1.Kun.2:28-34). Tässä näkyy koston kierre, joka johtuu inhimillisestä halusta
saada täysimittainen hyvitys koetuista vääryyksistä.
Jo Abnerin ollessa Israelin heimojen sotapäällikkönä
Isbosetin vaikutusvalta oli ollut heikko. Sen jälkeen kun Abner oli siirtynyt
Daavidin tukijaksi, oli Isbosetin loppu käytännössä jo sinetöity. Abnerin
kuolema heikensi ratkaisevasti Israelin (pohjoisten heimojen valtakunnan) itsenäistä
asemaa ja johti lopulta Isbosetin murhaan (4:1-12). Kaksi benjaminilaista, beerotilaisen
Rimmonin pojat Rekab ja Baana, murhasivat Isbosetin tämän ollessa keskipäivän
levollaan. Jälleen ajattelivat murhaajat tehneensä Daavidille hyvän teon, kun
he olivat tappaneet Daavidin kilpailijan. Mutta jälleen Daavid piti
vihamiehensä tappamista vääränä tekona. Näiden kahden miehen tullessa Daavidin
luo Isbosetin pää mukanaan heidät teloitettiin välittömästi. Daavid ei
hyväksynyt viattoman henkilön tappamista. Daavid osoitti näin hylkäävänsä
kaikenlaisen koston Israelin heimojen sisällä, mikä vahvisti hänen asemaansa
koko Israelissa samalla kun Saulin perhekunta syrjäytyi kokonaan Israelin johtajuudesta.
Saulin suvusta oli jäljellä Joonatanin rampa poika Mefiboset,
joka oli tullut ontuvaksi pakomatkalla. Joonatanin kuoltua pojan hoitaja oli
pudottanut Mefibosetin, joka oli tämän jälkeen pysyvästi rampa. Myöhemmin
Daavid halusi osoittaa suosiotaan Saulin suvulle, jolloin Mefiboset tuotiin
Daavidin hoviin (2.Sam.9:1-13). Daavid osoitti näin jalomielisyyttään Saulin
suvulle loppuun asti.
Lähteet
Schultz, Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition
(Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Juhani Nikula, 27.12.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti