Saul oli Israelin ensimmäinen kuningas. Israelin
kuningaskunta oli siten alkanut hänen henkilönsä myötä. Kuitenkin vasta
Daavidin voiteleminen kuninkaaksi merkitsi kuninkuuden vakiintumista
Israelissa. Saulin suvun kuninkuus jäi väliaikaiseksi, koska hän ei ollut pysynyt
kuuliaisena Herralle. Sen jälkeen kun Saul oli vastoin Herran käskyä itse
suorittanut polttouhrin, Samuel oli jo ilmoittanut, ettei Saulin kuninkuus
ollut pysyvä (1.Sam.13:7-14). Kun Saul oli tämän jälkeen sallinut kansan
säästää Herran tuhon omaksi vihkimää sotasaalista, Samuel totesi Saulin
kuninkuuden lakanneen (15:10-29). Saulin tilalle Herra oli valinnut toisen
miehen, joka pysyy Herralle kuuliaisena. Tämä Jumalan valitsema mies oli
Daavid, Iisain poika. Ulkonaista öljyllä voitelemisesta seurasi se, että Herran
Henki tuli Daavidiin (16:13) mutta poistui Saulista (16:14).
Daavid voidellaan kuninkaaksi
Samuelille Saulin kuninkuuden epäonnistuminen oli henkisesti
raskas asia. Herra jopa nuhteli Samuelia siitä, että tämä edelleen suri Saulin
menetystä. Herra oli kuitenkin päätöksensä tehnyt ja hylännyt Saulin. Herra
käski Samuelin mennä Betlehemiin Iisain luokse, jonka poikien joukosta yksi oli
Herran valittu (16:1-13). Hänet, jonka Herra oli valinnut, Samuelin tuli
voidella uudeksi kuninkaaksi. Iisai oli Juudan heimoa, jonka alueeseen myös
Betlehem kuului. Tällä oli tulevaisuuden kannalta suuria seurauksia. Betlehem
ja Juudan heimoon kuuluva Iisai tultaisiin aina liittämään yhteen Herran
Voidellun, tulevan Messiaan kanssa (Jes.11:1-3,10; Miika 5:1;
Matt.1:1,5,6,16,17, 2:4-6). Jumalan kauaskantoiset suunnitelmat linkittyivät
tiiviisti historiaan.
Kysymykset vallanvaihdosta ovat aina olleet vaikeita, joten
Herran Samuelille antama käsky lähteä voitelemaan uusi kuningas Saulin tilalle
ymmärrettävästi pelotti Samuelia. Inhimillisesti ajatellen Saul voisi
vallanhimossaan tappaa hänet. Tässä yhteydessä Herra kehotti Samuelia lähtemään
uhraamaan Betlehemiin. Herran tässä yhteydessä määräämä uhri oli ilmeisesti
yhteysuhri (3.Moos.3:1), jonka voitiin katsoa liittyvän kuninkaaksi voiteluun
(vrt. 1.Sam.9:11-10:1). Uhriaterialla olisivat kuitenkin vain Samuel, Iisai
perheineen ja Betlehemin vanhimmat. Pääasia ei tässä kuitenkaan ollut uhri vaan
Herran valitseman miehen voitelu kuninkaaksi Saulin seuraajaksi. Silmiinpistävää
tässä tuli olemaan se, että Herran valinta oli täysin ihmisten arvoasetelmista
riippumaton (vrt. 5.Moos.17:15). Tämän sai Samuelkin hetken kuluttua
omakohtaisesti kokea. Vaikka Samuel oli kuuliainen Herralle, hänelläkin oli
taipumus tehdä inhimillisiä arviointeja.
Samuel totteli ja lähti Betlehemiin. Kaupungin vanhimmat
tulivat peloissaan Samuelia vastaan, ilmeisesti johtuen tämän maineesta (vrt.
1.Sam.12:18). Samuelin vastaus kuitenkin rauhoitti heidät. Vanhimpien piti vain
puhdistautua. Samuel myös toimitti Iisain ja tämän poikien puhdistusmenot.
Tämän jälkeen heidän kaikkien piti tulla uhriaterialle.
Iisain pojat olivat komeita (mahdollisesti muutkin kuin
vanhin ja nuorin). Kun Samuel näki Eliabin, vanhimman pojan, hän vaikuttui
tämän komeasta ulkomuodosta ja arveli luonnollisista syistä tämän olevan Herran
valittu. Herra kuitenkin oli valinnut toisin, koska Hän ei katso ulkoista
olemusta vaan sydäntä. Myöskään toinen (Abinadab) ja kolmas poika (Samma) eivät
olleet Herran valittuja. Kukaan seitsemästä pojasta ei ollut Herran valitsema.
Samuel kuunteli Herraa ja totesi, että Herra ei ollut valinnut ketään näistä
seitsemästä. Ihmiset olisivat voineet valita toisin, mutta Herran valinta oli todellakin
ihmisistä riippumaton.
Herra ei kuitenkaan ollut erehtynyt lähettäessään Samuelin
voitelemaan kuninkaan Iisain poikien joukosta. Vastoin ihmisten arvoasetelmia
Iisain piti vielä noutaa lampaita paimentamassa ollut nuorin poikansa Samuelin
luokse. Samuel voiteli sitten perheen ja vanhinten todistaessa Daavidin öljyllä
kuninkaaksi. Öljy on Pyhän Hengen vertauskuva (Jes.61:1,3). Daavidin
tapauksessa (toisin kuin monesti vanhan liiton aikana) Pyhä Henki tuli häneen pysyvästi.
Herran Henki tuli Daavidiin, mutta samalla poistui Saulista (1.Sam.16:14).
Samuel näin voiteli Daavidin kuninkaaksi perhetapahtumassa,
jossa ei ollut muuta yleisöä kuin perhe ja paikkakunnan vanhimmat. Saul ei
tiennyt tästä tapahtumasta vielä tässä vaiheessa.
Daavidin voiteleminen kuninkaaksi merkitsi Samuelin
hengellisen työn huippukohtaa, minkä jälkeen hän siirtyi pysyvästi tapahtumista
taka-alalle. Samuelilla on tämän jälkeen vielä tietty tehtävä profeettana,
mutta tuomarina hän ei enää toiminut.
Daavid tulee Saulin hoviin
Herran lähettämä paha henki alkoi ahdistaa Saulia
(16:14-23). Tämä ajoittui samaan ajankohtaan, jolloin Herran Henki poistui
Saulista. Mutta pahan vallatkin ovat Herran alapuolella ja Hän voi käyttää myös
niitä omien tarkoitusperiensä täyttämiseen (vrt. 2.Sam.24:1; 1.Aikak.21:1).
Paha henki aiheutti Saulissa koko hänen loppuelämänsä ajan erilaisia henkisiä
ongelmia (1.Sam.18:10, 19:9). Myös Saulin palvelijat tunnistivat, että Saulia
vainosi nimenomaan paha henki ja halusivat auttaa häntä. Palvelijat ajattelivat
musiikilla olevan sellaisenaan rauhoittava vaikutus Saulin henkiseen tilaan. He
ehdottivat etsittäväksi harpun soittajaa, jonka kautta musiikki parantaisi Saulin
vointia. Saul itse suostui tähän. Yksi Saulin sotilaista tiesi Daavidin, Iisain
pojan, olevan hyvä harpunsoittaja, jolla oli lisäksi monia muita hyviä
ominaisuuksia. Saulin sotilas tiesi lisäksi, että Herra oli Daavidin kanssa
(kuten oli aiemmin sanottu myös Samuelista, 3:19). Miten sotilas tiesi tämän,
jää avoimeksi. Daavidilla oli joka tapauksessa jo tässä vaiheessa hyvä maine
Saulin hovia myöten. Tietämättä mitään aikaisemmista tapahtumista sotilas nouti
Saulin hoviin Israelin tulevan kuninkaan.
Iisai lähetti Daavidin kuninkaan hoviin mukanaan leipiä, karitsa
ja viinileili lahjana Saulille. Pian Saul mieltyi Daavidiin, josta hänen
aseenkantajansa (se merkitsi erittäin tärkeää luottamustehtävää). Daavid tuli
tunnetuksi soittajana. Hänen soittaessaan Saulin ahdistava olo helpotti ja paha
henki jätti Saulin rauhaan (!). Saul otti Daavidin pysyvästi hoviinsa. Saul ei
vielä tiennyt mitenkään Daavidin tulevaisuudesta Israelin kuninkaana.
Daavid voittaa Goljatin
Daavidin kohtaaminen
raakalaismaisen jättiläisen Goljatin kanssa (17:1-58) on yksi VT:n suurista
tapahtumista. Aivan kuten Saulin kuninkaaksi voitelua seurasi hänen
sotilaallinen voittonsa ammonilaisista (11:1-11), myös Daavidin voitelua
seurasi voitto Goljatista ja filistealaisista. Kumpikin voitto merkitsi
rohkeuden, päättäväisyyden ja sotakuntoisuuden osoittamista kansan silmissä.
Filistealaiset olivat
Israelin leppymättömiä vihollisia koko Saulin hallintokauden ajan ja käynnissä
oleva sotatila oli vain yksi vaihe historian juoksussa. Sodan osapuolet olivat
asettuneet vuoristoon ja heidän välillään oli laakso (17:1-3). Kaksintaistelut
olivat tuolloin melko tavanomainen tapa ratkaista taistelu, koska ne saattoivat
osoittaa sotajoukon voimaa mutta samalla säästivät joukkoja massiivisilta
menetyksiltä. Tulossa olevan kaksintaistelun tapahtumapaikkana oli mainittu
laakso. Joka aamu ja ilta 40 vuorokauden ajan esiin astui Goljat (17:4-10),
jättiläismäinen noin kolmimetrinen soturi, jonka varusteet ja aseet olivat
painavia ja ilmeisesti keihäänkärjen lisäksi myös osittain raudoitettuja.
Ottaen huomioon niin varusteensa kuin kilvenkantajankin Goljat selvästi piti
itseään haavoittumattomana. Uskoen ylivoimaisuuteensa Goljat esitti Saulin
joukoille kaksintaisteluhaasteen. Tämän taistelun Goljat ajatteli voittavansa
ilman muuta, minkä jälkeen Israel olisi filistealaisten orjuudessa. Saulin
joukot olivat peloissaan Goljatin uhkausten edessä. Kaksintaisteluhaasteen hylkäämisen
seurauksena olisi antautuminen ilman taistelua. Israel joutuisi silloin
tunnustamaan edelleen filistealaisten yliherruuden.
Kolme Iisain vanhinta poikaa
oli Saulin mukana Israelin sotajoukoissa, Isä lähetti Daavidin viemään
ruokatarvikkeita Israelin sotaleiriin ja tiedustelemaan veljien hyvinvointia (17:12-22).
Daavid ei ollut tässä vaiheessa vielä keskeytyksettä Saulin palveluksessa,
koska hän välillä palasi Betlehemiin paimentamaan isänsä lampaita (17:15).
Saapuessaan Israelin sotaväen luo joukot olivat juuri järjestäytymässä
taisteluun. Vaarasta piittaamatta Daavid meni tervehtimään veljiään. Juuri
silloin Goljat astui jälleen esiin huutamaan pilkallisia uhkauksiaan
israelilaisille (17:23-30). Saulin sotaväessä Goljat sai jälleen aikaan kauhua.
Heti tulee esiin Israelin sotajoukkojen ja Daavidin välinen näkemysero:
sotilaille Goljat oli ”se/tuo mies” mutta Daavidille ”ympärileikkaamaton
filistealainen”; sotilaille Goljat oli tullut ”pilkkaamaan israelilaisia” mutta
Daavidille ”pilkkaamaan elävän Jumalan taistelurivejä". Sotilaat toivoivat
pelkästään jonkun tappavan Goljatin, mutta Daavidin mukaan Goljatin tappaminen
merkitsi samaa kuin ”pelastaa Israel häpeästä”. Kaiken kaikkeaan sotaväki näki
Goljatissa pelottavan, voittamattoman jättiläisen, joka uhkasi Israelia; Daavid
näki hänessä ympärileikkaamattoman filistealaisen, joka pilkkasi elävää
Jumalaa. Daavidille Goljatin kohtaaminen ei merkinnyt rikkautta, kuninkaan
tyttären naimista eikä sukunsa vapautusta veroista, vaan Israelin Jumalan
kunnian osoittamista (mikä verrattuna Filistean epäjumalaan Daagoniin oli
tullut näkyviin jo aiemmin, 5:3,4). Mutta Daavidin vanhimmalle veljelle
Eliabille Daavid oli pelkästään jännitystä etsivä lapsellinen pikkuveli. Eliab
ei ollut lainkaan tietoinen Daavidin todellisista motiiveista ottaa asioista selvää.
Huolimatta erikoisesta
asetelmasta Saul kiinnostui Daavidin puheista ja pyysi noutaa hänet luokseen
(17:31-37). Luottaen Herraan (vrt. 5.Moos.20:1-4) Daavid esitti voivansa mennä
taistelemaan Goljatia vastaan. Daavidin ajattelun mukaan hänen mahdollisuutensa
olivat paljon paremmat kuin Saul ja Goljat (tai moni muu) saattoi ajatella.
Saul oli epäilemättä vaikuttunut Daavidin rohkeudesta, mutta realistisesti
ajatellen sellainen taistelu Goljatia vastaan olisi täysin mahdoton voittaa.
Goljat oli maineeltaan urhea ja voitokas soturi, mutta Daavid oli vain
”poikanen” (huolimatta siitä, että hänelläkin oli jo soturin mainetta, 16:18). Mutta
Daavid ei näistä näkemyksistä masentunut, koska hän oli Herran avulla tappanut
karhuja ja leijonia, joten hän sanoi pystyvänsä tappamaan myös tämän
vihollisen, joka halveksi Israelin sotajoukkoja. Goljat ei ollut karhua tai
leijonaa voimakkaampi. Daavidin rohkeus perustui Herran voimaan eikä
ihmisvoimiin. Saul vakuuttui Daavidin mahdollisuuksista, huolimatta
inhimillisistä olosuhteista, ja päätti lähettää tämän Goljatia vastaan.
Saul halusi tarjota sotavarustustaan
ja aseistustaan Daavidille, mutta sellainen oli Daavidille sekä vierasta että
mahdotonta kantaa (eikä hän voinut edes liikkua niissä: 17:38-40). Daavid
halusikin tukeutua aseistukseen, jota hän itse osasi käyttää. Hän turvautui
linkoon ja kiviin, jotka olivat hänelle tuttuja lammaspaimenen varusteina. Niinpä
linko kädessään ja viisi sileää kiveä paimenlaukussa hän lähti kohtaamaan
Goljatia. Inhimillisesti asetelma olisi ollut toivoton, jos Herra ei olisi
ollut Daavidin kanssa.
Goljat pilkkasi Daavidia,
koska tämä oli kaikin ajateltavissa olevin perustein vastustajana täysin
alakynnessä (17:41-44). Goljat ei ottanut huomioon, että hänen varustuksensa ja
kilpensä olivat tosiasiassa täysin suojattomia Jumalaa vastaan. Daavid toikin
heti esille, ketä Goljat oli pilkannut: ei kevytaseista paimenpoikaa vaan Herraa
Sebaotia, Israelin sotajoukkojen Jumalaa (17:45-47). Daavidin sanat Goljatia
vastaan olisivat olleet pelkkää uhittelua, jos niiden takana ei olisi ollut
elävän Jumalan voima. Filistealainen lähti kulkemaan kohti Daavidia, joka
puolestaan juoksi Goljatia kohti ja linkosi kiven tämän otsaan (17:48,49).
Goljat kaatui kasvoilleen (vrt. filistealaisten epäjumala Daagon, 5:4).
Uskomaton asia oli
tapahtunut: Daavid tappoi Goljatin lammaspaimenen varusteilla (17:50-58).
Lopullisesti Daavid tappoi Goljatin tämän omalla miekalla. Kun filistealaiset
näkivät, että Goljat, Gatin jättiläinen, oli tapettu, he pakenivat Israelista. Saulin
joukot lähtivät rajuun takaa-ajoon ja filistealaisia kuoli suurin joukoin. Israelilaiset
ryöstivät filistealaisen leirin. Kyseessä oli täydellinen sotilaallinen voitto.
Daavid oli jo aiemmin ollut
Saulin hovissa, mutta hänen sotilaallisia valmiuksiaan ei ollut tunnettu
käytännön tasolla. Israelin kansa korotti Daavidin sankariksi, joka ilmaistiin
naisten laululla: ”Saul kaatoi miehiä tuhansin, Daavid kymmenintuhansin”
(18:7).
Lähteet
Schultz, Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition
(Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Juhani Nikula, 27.12.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti