Luvut 1.Sam.18-27 kertovat Saulin ja Daavidin välisestä
vastakkainasettelusta. Saulin kuninkuus oli vielä ulkonaisesti voimassa, mutta
Herran Henki oli hänet jo jättänyt (1.Sam.16:14). Daavid oli puolestaan voideltu
kuninkaaksi (16:1-13), mutta Saul vainosi jatkuvasti häntä. Daavid joutui siksi
pakenemaan Saulia. Herran Hengen poistuttua Saulista tämä oli tullut
epäluuloiseksi ja vainoharhaiseksi Daavidia kohtaan. Useita kertoja ja monilla
tavoilla Saul yritti raivata tieltään nuoren kansallisen sankarin. Daavid
kuitenkin vältti niin Saulin keihään ja juonet kuin taistelujen
vaaratilanteetkin. Daavid puolestaan oli pakolaisuudestaan huolimatta edelleen
uskollinen Saulille, joka oli hänelle Herran voideltu. Saulin vainoharhaisuus
ja Daavidin uskollisuus muodostivat jyrkän vastakohdan.
Daavidin ja Joonatanin ystävyys
Daavid oli alun perin tullut Saulin hoviin harpunsoittajana
(16:19-23), mutta lopullisesti Saul kiintyi häneen sen jälkeen, kun Daavid oli
voittanut Goljatin kaksintaistelussa. Ilmeisesti Saul oli tähän asti ollut
tyytyväinen Daavidiin ja kiintynyt häneen osoittaen hänelle suosiollisuuttaan. Daavidille
oli tulevaisuutta ajatellen monenlaista etua siitä, että hän pääsi sisälle kuninkaan
hoviin. Sotilaallisesti hän harjaantui menestyksellisten sotatoimien kautta
filistealaisia vastaan. Mutta erittäin tärkeäksi Daavidille tuli ystävyyssuhde
Saulin pojan Joonatanin kanssa. Tämä suhde on yksi VT:n jaloimpia
ihmissuhteita. Koska Saul alkoi pian kadehtia Daavidia, läheisen ystävyyssuhteen
kautta kuninkaan poikaan hän pystyi olemaan selvillä Saulin aikomuksista ja
siten pakenemaan vaaratilanteita.
Joonatan kiintyi Daavidiin heti tämän tultua lopullisesti
Saulin hoviin (18:1-5). He solmivat ystävyysliiton, joka tuli kestämään rikkoutumatta
Joonatanin kuolemaan asti (31:2). Aivan alussa myös Saul vielä luotti Daavidiin
ja teki hänestä sotureittensa päällikön. Kansan parissakin Daavidin suosio oli
alusta asti suuri.
Hyvin pian kuitenkin Saul alkoi nähdä Daavidissa vaarallisen
kilpailijan tämän menestyksen ja kansansuosion vuoksi (18:6-16). Saul yritti
kahdesti itse tappaa Daavidin keihäällä, mutta epäonnistui. Saul lähetti
Daavidin tuhannen miehen päällikkönä sotaan (ilmeisenä tarkoituksena Daavidin
kuolema), mutta Daavidin sotamenestys entisestään kohotti hänen suosiotaan. Saulin
epäluulo vahvistui edelleen. Niinpä Saul yritti juonikkaasti naittamalla
tyttäriään (Merab, Mikal) Daavidille (18:17-30) saada tämä hengiltä sodan
kautta asettamalla tälle kovat ehdot kuninkaan tyttärien hinnaksi. Daavid
kuitenkin jälleen selvisi kaikista taisteluista voittajana ja lopulta nai
Mikalin. Daavidista tuli näin kuninkaan vävy, mitä Daavid itse piti suurena
kunnian osoituksena.
Saulin kateus Daavidia kohtaan ei vähääkään heikentänyt
Joonatanin kiintymystä ystäväänsä kohtaan. Kaikissa vaiheissa Joonatan oli
tekemässä Daavidille pelkkää hyvää. Joonatan sai puhuttua isänsä myöntymään
Daavidin paluuseen hoviin (19:1-8). Saulin kateus sai kuitenkin nopeasti taas
vallan hänestä ja hän yritti jälleen keihästää Daavidin (19:9-17). Vaimonsa
Mikalin, Saulin tyttären, avustuksella Daavid pääsi pakenemaan. Daavid meni
Samuelin luo Ramaan, mistä he siirtyivät Najotiin (19:18-24). Alkoi merkillinen
tapahtumasarja, jossa Herran Henki sai ensin kolmesti Saulin lähettämät miehet
ja lopulta Saulin itsensä hurmoksiin. Profeettojen henki vaikutti Sauliin niin
voimakkaasti, että tämä ei pystynyt vahingoittamaan Daavidia. Hengellä
täyttyneenä kukaan ei voinut ottaa Daavidia kiinni!
Daavid kuitenkin pakeni Najotista, koska hän ei ollut siellä
lopullisesti turvassa. Kun oli käynyt selväksi, että Daavidin oli lähdettävä
hovista, hän teki uudelleen ystävyysliiton Joonatanin kanssa (20:1-23).
Joonatan ei vieläkään uskonut isänsä pahoihin aikeisiin Daavidia vastaan, vaan luotti
tämän vilpittömyyteen (sinänsä inhimillistä ajattelua pojalta isää kohtaan). Mutta
puhuttuaan Saulille Daavidin puolesta Joonatan joutui itse isänsä
tappouhkauksen kohteeksi (20:24-34). Joonatan oli järkyttynyt isänsä
asenteesta. Mutta kaiken tämän jälkeenkin Daavidin ja Joonatanin ystävyys
säilyi (20:35-42). Tapahtumat kuitenkin merkitsivät sitä, että Daavid joutui
lopullisesti lähtemään Saulin hovista.
Daavidin pakomatkat
Daavidin henki oli tästä lähtien pysyvästi vaarassa niin
Saulin kuin Israelin vihollistenkin taholta. Daavid meni aluksi Nobiin pappi Ahimelekin
luo (21:1-10), jossa hän sai itselleen ja miehilleen pyhää leipää syötäväksi
(Jeesus myöhemmin viittasi tähän tapahtumaan ojentaessaan fariseuksia näiden
sapattikäsityksistä, Mark.2:26). Paikalla oli kuitenkin myös edomilainen Doeg,
Saulin paimenten päällysmies, joka omin silmin näki Daavidin ja sen, kuinka
pappi antoi hänelle ruokaa. Daavid jatkoi matkaansa paetakseen Saulin
ulottuvilta ja haki turvaa filistealaisten maasta (21:11-22:5). Daavid tuli
Gatin kuninkaan Akisin luo. Sen jälkeen kun Gatin kuningas Akis oli evännyt häneltä
turvapaikan, Daavid meni Adullamiin, johon 400 pulassa olevaa miestä kerääntyi
hänen luokseen. Daavid piti huolta luokseen kerääntyneestä väestä. Samalla hän
kuitenkin sai järjestettyä niin, että hänen isänsä ja äitinsä menivät Moabin
kuninkaan hoiviin (Daavidin ulkopolitiikka oli jo tässä vaiheessa hyvin
menestyksellistä!). Yksi Daavidin neuvonantajista oli profeetta Gad, joka
osaltaan oli auttamassa Daavidia tämän toimissa.
Kun Saul sai kuulla, että Nobin pappi Ahimelek oli
varustanut Daavidia tämän matkalla Filisteaan, hän määräsi Ahimelekin ja 85
papin surmaamisen (22:6-23). Kyseessä oli erittäin raakalaismainen teko, koska
papit olivat viattomia ja puolustuskyvyttömiä. Kuninkaan miehet kauhistuivat
Saulin käskyä eivätkä ryhtyneet sen toteuttamiseen, joten edomilainen Doeg
toteutti sen. Saul hävitti myös koko Nobin kaupungin. Abjatar, Ahimelekin
poika, pääsi pakenemaan ja liittyi Daavidin seurueeseen.
Pakomatkallaan Daavid oli monta kertaa vakavassa vaarassa.
Daavid pelasti Keilan asukkaat filistealaisten hyökkäyksiltä (23:1-13) ja jäi
sinne siihen asti kunnes Saul sai tietää Daavidin oleskelusta siellä. Daavidin
ja Saulin toiminnassa näkyy selvä ero siinä, että Daavid etsi Jumalan
johdatusta (23:1-6), joka toi hänelle voiton mutta Saul nojautui täysin
ihmisiin (23:7,13,19,25,27). Jumalan avulla Daavidille selvisi, että Keilan
asukkaat olivat hänen kannaltaan epäluotettavia, joten hän pakeni ensin Sifin autiomaan
vuorille, mutta sifiläiset ilmoittivat asiasta Saulille, joka pakeni jälleen ja
meni Maonin autiomaahan (23:14-28; myöhemminkin sifiläiset olivat Saulin
puolella Daavidia vastaan, 26:1). Saul ajoi Daavidia takaa, mutta filistealaisten
hyökkäys esti Saulia jatkamasta takaa-ajoa.
Daavid oli aiemmin yrittänyt mennä filistealaiskuninkaan
Akisin luo (21:13-16), mutta silloin Daavidin maine Saulin sotajoukoissa teki
vielä mahdottomaksi hänen jäämisensä sinne. Tässä nimenomaisessa vaiheessa Akis
kuitenkin otti Daavidin mielellään vastaan (27:1-12). Oman ja seuralaistensa
turvallisuuden vuoksi Daavid sai Akisilta luvan asettua Siklagiin, silloiseen Filistean
kaupunkiin. Siellä hän pysytteli luultavasti puolentoista vuoden ajan Saulin
hallituskauden loppuun asti. Tämän kauden lopussa Daavid oli lähdössä
filistealaisten kanssa taisteluun Israelin Afekia vastaan, mutta häntä ei
haluttu mukaan. Hän palasi Siklagiin ja saaden tietää, että amalekilaiset
olivat ryöstäneet sen (30:1).
Daavid säästää Saulin hengen
Myöhemmin En-Gedissä (24:1-23) ja Hakilankukkulalla (26:1-25)
Daavidilla oli mahdollisuus henkilökohtaisesti tappaa Saul. Inhimillisesti
ajatellen Daavidilla oli näissä olosuhteissa suotuisat mahdollisuudet päästä
vainoojastaan eroon. Daavidin miehetkin kehottivat häntä tappamaan Saulin. Mutta
Daavid ei edelleenkään tätä halunnut tehdä, koska Saul oli Herran voideltu
(Daavid nimenomaan korosti sitä, että Herra oli valinnut ja voidellut Saulin
kuninkaaksi; Saulin kuninkuus ei ollut ihmisistä). Mutta Daavid halusi
kuitenkin osoittaa Saulille, että tämän kohtalo ei ollut tämän omassa
hallinnassa. Siksi Daavid otti kummallakin kerralla todisteet siitä, että
hänellä oli ollut tilaisuus vahingoittaa Saulia (ensimmäisellä kerralla palasen
viitan lievettä, toisella kerralla keihään ja vesipullon). Saul joutui molemmilla
kerroilla toteamaan, että Daavid oli tietoisesti ja jalosti säästänyt hänen
henkensä. Saul myös tunnusti tietävänsä, että Daavidista tulee kuningas hänen
jälkeensä (24:21,22).
Kummallakin kerralla Saul vetäytyi tavoittelemasta Daavidia.
Vaikka nämä tapaukset koskettivat Saulia, joka hetkellisesti myönsi olleensa
väärällä asialla, pian hänen vihamielisyytensä Daavidia kohtaan palasi. Tämä
näkyy siinäkin, että Daavidin ensimmäisellä kerralla säästettyä Saulin hengen
tämä jatkoi Daavidin takaa-ajoa; sama tapahtui Daavidin toisella kerralla
kieltäydyttyä tappamasta Saulia.
Daavid, Naabal ja Abigail
Samuelin kuolema mainitaan lyhyesti ja se kosketti koko
Israelia (25:1). Hän oli ollut uskollinen Herran palvelija kaikissa elämänsä
vaiheissa. Hän oli ollut profeetta loppuun asti, mutta kansallinen johtaja
(tuomari) hän ei enää ollut Saulin tultua kuninkaaksi.
Kun Daavid ja hänen seuralaisensa olivat Paranin
autiomaassa, he suojelivat paikallisia asukkaita kiertäviltä rosvoilta
(25:2-44). Nabal, Maonin rikas lampaankasvattaja, oli keritsemässä lampaitaan
Karmelissa. Hän oli karkea mies ja suhtautui Daavidiin halveksivasti. Peitellen
omaa inhimillistä ahneuttaan hän kieltäytyi antamasta juhlaruokaansa Daavidin
väelle syyttäen Daavidia karanneeksi orjaksi. Daavid päätti lähteä
kostoretkelle Nabalia vastaan. Ymmärtäen tilanteen vaarallisuuden ja Nabalin
karkean käyttäytymisen Abigail, Nabalin vaimo, sai taitavasti Daavidin
luopumaan kostosta antaen ystävällisesti tälle lahjoja. Kun Nabal selvisi
humalastaan, hän sai tietää, kuinka täpärästi hän oli selvinnyt Daavidin
kostosta. Hän järkyttyi ja kuoli kymmenen päivän kuluttua. Myöhemmin
Abigailista tuli Daavidin vaimo.
Lähteet
Schultz, Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition
(Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti