Saulin kuninkuus oli loppumassa. Hän oli ollut tottelematon
Herran käskyille ja sitä kautta menettänyt Herran suosion (1.Sam.13:8-14; 15:3,9).
Samuel ei enää tavannut Saulia (15:35) vaan oli Herran käskystä voidellut
Daavidin kuninkaaksi (16:1-13). Tämän jälkeen Saulin kuninkuus heikkeni
jatkuvasti. Samuel lopulta kuoli (25:1) eikä häneltä ollut mahdollista enää
kysyä Herran tahtoa. Koska Jumala ei enää vastannut Saulille millään tavalla, tämä
epätoivoisena etsi apua noidalta (1.Sam.28). Kyseinen kokemus ei tuonut
Saulille mitään apua ja pian tämän jälkeen hän kuoli (1.Sam.31).
Israelin armeija oli leiriytynyt Gilboan vuorelle
taistelemaan filistealaisia vastaan. Israel oli lukuisia kertoja aikaisemmin lyönyt
filistealaiset, mutta tällä kertaa Saul oli erityisen peloissaan ja täysin neuvoton
(28:3-25). Saul ei enää saanut tietoa Herran tahdosta unien, urimin (urim ja
tummim olivat jalokiviä, arpomisvälineitä, joiden avulla saatiin tietää Jumalan
tahto, 2.Moos.28:15,30)
eikä profeettojen avulla, joten hän joutui paniikkiin. Huolimatta Samuelin painavista
sanoista tämän eläessä Saul ei ollut ymmärtänyt, että Herra oli hylännyt hänet.
Saulin epätoivoa kuvastaa se, että hän kääntyi spiritistisen
meedion puoleen. Saul oli aiemmin nimenomaisesti pyrkinyt tuhoamaan kaikki henkien
manaajat ja enteiden selittäjät. Tässä suhteessa Saul oli määrätietoisesti
pyrkinyt toimimaan Jumalan määräyksen mukaisesti. Ympäröivät monijumalaiset
kansat harrastivat okkultismia, mutta se oli nimenomaisesti vastoin Mooseksen
lakia (3.Moos.19:31; 20:6,27; 5.Moos.18:10,11). Kyseessä oli toiminta, joka ei
ollut mitenkään yhteen sovitettavissa Jumalan tahdon kanssa. Jumala on
kieltänyt kaikki yhteydet elossa olevien ihmisten ja kuolleiden välillä. Tämä
pätee yhtä lailla nykyisin uuden liiton aikana (Jeesus viittaa tähän
vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, jonka mukaan Jumalan
suunnitelmiin ei kuulu vainajien yhteydenpito elävien kanssa, Luuk.16:19-31).
Kuolleitten ihmisten henget ovat siten eläviltä ihmisiltä saavuttamattomissa –
ja päinvastoin: kuolleet eivät pääse tulemaan elävien ihmisten luokse.
Saul sai kuitenkin tietää, että En-Dorissa oli nainen, jolla
oli yhteyksiä vainajahenkiin. Vaikka Saul oli aiemmin torjunut noituuden
Jumalan tahdon vastaisena, hän hätätilanteessaan oli kuitenkin valmis
kääntymään pahojen henkivaltojen puoleen. Saul oli monesti jo aiemminkin
osoittanut horjuvuutta toiminnassaan. Saul teki nyt raskaan virhearvion kuvitellessaan,
että meedionaisen kautta hän löytäisi myönteisen vastauksen tilanteeseensa. Saul
pukeutui valepukuun ja lähti naisen luo kahden miehen kanssa. Tilanteeseen toi
oman jännitteensä vielä sekin, että En-Dor sijaitsi lähellä paikkaa, johon
filistealaiset olivat leiriytyneet. Saul tuli naisen luo yöllä, mikä edelleen
korostaa matkan salaista luonnetta. Yöllinen vierailu saattoi johtua myös
siitä, että noidat toimivat mielellään juuri yöaikaan. Raamattu korostaa, että kuolleitten
maailma oli pimeyden paikka (Job 10:21,22; 17:13; Ps.88:13; 143:3). Tilanne
korostaa sitä, että Saul oli selvästi tietoinen siitä, että oli hakeutumassa
yhteyteen pimeyden valtakunnan voimien kanssa.
Nainen oli varuillaan eikä ollut välittömästi valmis
toimimaan, vaikka hän ei ollut tunnistanut Saulia. Naisen vastustuksesta
huolimatta Saul epätoivoisesti vaati naiselta apua ja pyysi tuomaan esiin
nimenomaan Samuelin hengen. Saul odotti Samuelin kuoleman jälkeenkin saavansa
tältä neuvoa vaikeaan tilanteeseen. Koko tapahtuma on eriskummallinen eikä ole
mitenkään selvää, mikä voima naisella oli hallussaan. Tapahtuman kuvauksesta
käy kuitenkin ilmi, että yliluonnollinen voima, jota kautta Samuelin henki (”jumalolento”)
saapui, oli naisen kontrollin ulkopuolella. Miten nainen sai kutsuttua Samuelin
paikalle, jää avoimeksi. Selvää on kuitenkin, että nainen ei hallinnut
tilannetta ja siksi hän parkaisi kauhuissaan. Samuelin nähdessään nainen
tajusi, että avun tarvitsija oli Saul. Sitäkään ei kerrota, miten nainen tässä
tilanteessa itse asiassa tunnisti Saulin. Nainen oli peloissaan, koska luuli nyt
joutuneensa Saulin ansaan. Saul kuitenkin rauhoitteli naista: hän ei ollut
tullut vahingoittamaan naista vaan oli yrittänyt saada apua omiin ongelmiinsa.
Niinpä Saul alkoi keskustella Samuelin kanssa.
Saul ei saanut Samuelilta mitään apua ongelmiinsa. Samuel
muistutti Saulia vielä kerran siitä, että tottelemattomuutensa vuoksi Saul oli
menettänyt kuninkuutensa. Saulin kuninkuus oli siirtynyt Daavidille (tässä
Samuel mainitsee Daavidin kuninkuuden nimenomaisesti vaikka aikaisemmin hän oli
kertonut kuninkuuden siirtyvän ”toiselle”, 15:28; Saul toisaalta tiesi tämän
tarkoittavan Daavidia, 24:21). Herra ei tule tässä akuutissa tilanteessa auttamaan
Saulia, päinvastoin. Tuskallisen keskustelun lopuksi Samuel ennusti Saulin ja
tämän kolmen pojan pikaisen kuoleman sekä Israelin tappion taistelussa. Aiemmin
Saul oli pelännyt filistealaisten sotilaallista voimaa, nyt hän säikähti
Samuelin kovia sanoja. Saul meni tilanteesta aivan hervottomaksi ja jäi
makaamaan maahan kauhistuneena.
Samuelin ilmestymisestä Saulille kuin jumalolentona vanhan
miehen hahmossa viittaan kääriytyneenä ei voi vetää johtopäätöksiä kuoleman
jälkeisestä elämästä. Raamattu kertoo ylipäätään hyvin vähän siitä välitilasta,
jossa ihminen on kuoleman ja aikojen lopussa tapahtuvan kuolleitten
ylösnousemuksen välillä. Koko tässä kuvattu tapahtuma on aivan poikkeuksellinen
ja ainutlaatuinen, mikä johtui Saulin väärämielisyydestä. Samuelin ja Saulin
keskustelu ei myöskään ole miltään osin esimerkki siitä, että ihmisillä olisi
sen paremmin lupaa kuin mahdollisuutta keskustella tai olla yhteydessä
kuolleiden henkien kanssa. Kaikki inhimillinen kiinnostus yhteydenpitoon
kuolleiden kanssa on ankarasti kielletty siihen asti kun yleinen ylösnousemus
maailmanajan lopussa tekee kuolleet jälleen eläviksi.
Nainen halusi loppuun asti auttaa Saulia ja osoittaa häntä
kohtaan vieraanvaraisuutta. Saul sai naiselta ruokaa ja vielä samana yönä Saul
lähti paluumatkalle. Huolimatta inhimillisestä ystävällisyydestään Saulia
kohtaan naisen toiminta henkivaltojen kanssa ei ollut miltään osin hyväksyttävää
Jumalan antamien käskyjen valossa.
Filistealaisten epäluulo
Daavid oli saanut filistealaiselta Gatin kuninkaalta
Akisilta luvan asettua Siklagiin (27:6). Daavid ja hänen miehensä tekivät sieltä
retkiä gesurilaisten, girsiläisten ja amalekilaisten kimppuun (27:8). Daavid
oli ollut kuningas Akisin erityisessä suosiossa (28:1,2). Daavid oli valmis
myös lähtemään taisteluun Akisin vihollisia vastaan. Tällöin kuitenkin kävi
ilmi, että filistealaisten sotapäälliköt eivät luottaneet Daavidiin (29:1-11). Tämä
oli inhimillisesti täysin ymmärrettävää, koska Daavid oli menestyksellisesti
toiminut Saulin sotapäällikkönä alkaen siitä, kun Daavid voitti Goljatin
(1.Sam.17). Daavid oli ollut nimenomaan menestyksellinen sotaretkillään Saulin
joukoissa, jolloin hän oli aiheuttanut myös filistealaisille katkeria
tappioita. Kuningas Akis tosin edelleen luotti Daavidiin, mutta johtuen
sotapäälliköidensä epäluulosta hän lähetti Daavidin pois. Daavid lähti
palaamaan kohti filistealaisten maata Siklagiin.
Daavid kostaa vihollisilleen
Palattuaan Siklagiin Daavid sai todeta, että amalekilaiset
olivat vallanneet Siklagin, polttaneet sen poroksi ja ryöstäneet naiset ja
lapset ottaen nämä vangeiksi (30:1-31). Molemmat Daavidin vaimot olivat myös
vangittujen joukossa. Niin Daavid kuin hänen sotilaansa olivat epätoivoisia. Daavidin
miehet olivat katkeria tapahtuneen johdosta ja uhkasivat kivittää Daavidin
kuoliaaksi. Tämä kertoo siitä, että johtaja saa usein kantaa taakkaa alaistensa
puolesta, vaikka ei olisikaan tosiasiassa vastuussa kärsitystä
vastoinkäymisestä. Daavid kuitenkin pystyi kokoamaan itsensä ja halusi päästä
selville Herran suunnitelmasta. Daavid pyysi pappi Abjataria tuomaan efodin,
joka oli Israelin ylipapille kuuluva kasukka. Sen olkapaloihin oli kiinnitetty
Jaakobin poikien nimet. Efodin käyttämisellä uskottiin olevan voimaa, sillä
siihen pukeutumalla kysyttiin Jumalan vastauksia kysymyksiin. Lisäksi efodin
päällä kannettiin jalokivin koristeltua kilpeä, jonka taskussa pidettiin arpomisvälineitä
(urimia ja tummimia). Daavid sai vastauksen Herralta: lähtemällä rosvojen
perään Daavid vapauttaisi vangit.
Daavid lähti retkelle 600 miehen kanssa. Amalekilaiset
olivat jättäneet jälkeensä egyptiläisen palvelijan, sairastuneen miehen. Tämä
oli ollut mukana ryöstöretkellä, mutta lupautui nyt oppaaksi Daavidin
joukoille. Daavidin miehistä 200 ei jaksanut jatkaa matkaa ja nämä jäivät
kuormaston luo. Pääjoukko sai amalekilaiset kiinni. Oletettavasti amalekilaiset
olivat lukumääräisesti ylivoimaisia, mutta taitavalla taktiikalla nämä
voitettiin. Daavidin joukot saivat takaisin kaiken, mitä amalekilaiset olivat
ryöstäneet: perheenjäsenet, karjan ja tavarat.
Daavidin joukossa oli kuitenkin kelvottomia miehiä, jotka
olisivat jättäneet perheenjäseniä lukuun ottamatta muun omaisuuden
palauttamatta kuormaston luo jääneille 200 miehelle. Daavid kuitenkin torjui
tällaisen itsekkään vaatimuksen ja teki Israelissa pysyvän säännön, jonka
mukaan varusteita vartioiva ja taisteluun lähtevä jakavat saaliin
tasapuolisesti. Tässä Daavid ensinnäkin ymmärsi koko voittoisan sotaretken
olleen Herran johdatusta ja ansiota. Toiseksi Daavid oli omaksunut viisaan
johtajan roolin, joka ei ollut taipuvainen alistumaan alaistensa keskinäiseen riitelyyn
ja hajotustyöhön.
Saulin kuolema
Samuel oli kertonut Saulin
ja tämän poikien tulevasta kuolemasta sekä Israelin tappiosta (28:19). Raskaalla
mielellä tulossa olevista traagisista tapahtumista Saul palasi yöllä leiriin. Kaikki,
mitä Samuel oli En-Dorissa Saulille ilmoittanut, toteutui. Taistelussa Jisreelin
tasangolla Israelin armeija kärsi tappion ja vetäytyi Gilboan vuorelle
(31:1-13). Siellä filistealaiset tappoivat Saulin kolme poikaa (neljäs poika
Isboset jäi vielä henkiin, 2.Sam.2:8) ja Saul itse haavoittui vihollisen
nuolista. Välttääkseen häpeällisen kuoleman vihollisen käsissä Saul pyysi
aseenkantajaansa tappamaan hänet. Tämä kuitenkin kieltäytyi, ilmeisesti koska
ei halunnut tapaa Herran voideltua (vrt. 1.Sam.26:23). Niinpä Saul heittäytyi
miekkaansa ja otti hengen itseltään. Tämän jälkeen myös aseenkantaja otti hengen
itseltään.
Filistealaiset saivat
taistelussa ratkaisevan voiton ja saivat kokonaisuudessaan haltuunsa
hedelmällisen laakson Jordan-virralta asti. He valtasivat myös useita
kaupunkeja, joista israelilaiset joutuivat vetäytymään. Saulin ruumis
häväistiin ja ripustettiin Bet-Seanin muurille. Gileadin Jabesin asukkaat
kuitenkin pelastivat Saulin ja hänen poikiensa ruumiit hautausta varten
(hallituskautensa alussa Saul oli pelastanut Gileadin Jabesin nimenomaan ammonilaisten
uhan vallasta, 11:1-11). Myöhemmin Daavid kuljetutti Saulin ja hänen perheensä
luut Benjaminin Selaan perhehautaan (2.Sam.21:11-14). Saulin kuolema oli
häpeällinen omassa viisaudessa tehty ratkaisu, mutta Daavid osoitti Saulille
kunnioitusta loppuun asti. Vaikka Daavid oli Herran valitsema kuningas Saulin
jälkeen, Daavid ei missään vaiheessa lakannut osoittamasta Saulille
kunnioitusta, koska tämä oli puutteistaan huolimatta Herran voideltu.
Saulin, Israelin ensimmäisen
kuninkaan, hallituskauden loppu oli traaginen. Saul oli ollut ristiriitainen
persoona. Vaikka Saul oli Jumalan valitsema ja Samuelin voitelema, Saul ei
ollut ymmärtänyt, että kuuliaisuus oli välttämätöntä siinä pyhässä ja
ainutlaatuisessa virassa, jonka Jumala oli hänelle antanut. Kuninkaan oli määrä
olla Herran kuuliainen palvelija, mitä Saul ei kuitenkaan ollut valmis
hyväksymään. Ensimmäinen Aikakirja tiivistää Saulin kuoleman ytimekkäästi: ”Näin
kuoli Saul, koska hän oli luopunut Herrasta eikä ollut totellut hänen sanaansa.
Saul oli myös hakenut neuvoa vainajien hengiltä eikä Herralta. Siksi Herra
antoi hänen kuolla ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle”
(1.Aikak.10:13,14).
Lähteet
Schultz, Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition
(Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Juhani Nikula, 27.12.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti