Samuel oli Israelin viimeinen tuomari. Hänen elämänsä
loppupuolella Israel siirtyi kuningasaikaan. Siirtymä ei kuitenkaan tapahtunut
ongelmitta. Jumalan ehto kutsumalleen kuninkaalle oli aina kuuliaisuus, koska
lopultakin Herra itse oli Israelin varsinainen kuningas. Israelin maallisen
kuninkaan tuli toteuttaa Herran tahtoa johtaessaan Israelin kansaa.
Samuel voitelee Saulin kuninkaaksi
Jumala oli käskenyt Samuelia asettamaan Israelille kuninkaan
(1.Sam.8:22). Samuel oli vastahakoisesti hyväksynyt kuninkuuden alkamisen,
mutta hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, kenet Herra oli valinnut siihen
tehtävään. Hän sai tietää Herran valinnan, kun hän eräänä päivänä tehdessään
uhritoimitusta kohtasi benjaminilaisen nuoren miehen, joka oli Saul, Kiisin poika
(9:1-27).
Benjaminin heimo oli Israelin pienimpiä ja Saulin sukukin
oli vähäinen (9:21). Jumalan valitsema kuningas oli siten taustaltaan inhimillisesti
heikoista oloista. Toisaalta Saulin isän sanottiin olevan mahtava ja myös Saul
itse oli pitkä ja komea. Herra käytti kadonneita aaseja tuodakseen Saulin
yhteyteen Samuelin kanssa. Isänsä kadonneita aaseja etsiessään Saul
palvelijansa kanssa kulki ristiin rastiin Benjaminin ja Efraimin seutuja, mutta
turhaan. Lopulta Saul huolestui isästään ja halusi jättää aasien etsimisen
sikseen. Saulin palvelija kuitenkin oli kärsivällisempi ja ehdotti Saulille,
että he kysyisivät neuvoa kunnioitetulta Jumalan mieheltä. Saul osoitti tässä
vaiheessa tiettyä kärsimättömyyttä, joka myöhemmin kuninkaana osaltaan ajoi
häntä heikkoon johtajuuteen. Saul oli ensin epäileväinen Jumalan miehen luo
menemisestä, koska tälle oli tapana viedä jokin lahja, kun asioidaan hänen kanssaan.
Palvelija kuitenkin totesi itsellään olevan neljännessekeli hopeaa, joka olisi
riittävä lahja. Saul suostui tämän jälkeen tapaamaan Jumalan miehen. Saul ja
hänen palvelijansa nousivat ylös kaupunkiin (ilmeisesti Raamaan), jossa he
kohtasivat Samuelin, joka oli menossa uhrikukkulalle.
”Näkijän” voi katsoa merkitsevän henkilöä, joka näkee
hengellisillä silmillä hengellisiin ulottuvuuksiin. Samuelin katsotaan
aloittaneen profeettojen kauden, koska hän oli ensimmäinen profeetta Mooseksen
jälkeen (noin 300 vuoden aikana ei Israelissa ollut profeettoja, vrt. 3:1).
Profeetta oli Jumalan kutsuma henkilö, joka toimi Jumalan äänenä, Hänen
puhetorvenaan. Samuelin aikana oli jo paljonkin profeetallisuutta ja
profeettoja (vrt. 10:5), jotka ilmeisesti olivat Samuelin oppilaita. Samuelin
yhteydessä profeettojen kerrotaan olleen myös hurmostilassa (19:18-24).
Herra oli ennalta ilmoittanut Samuelille Saulin tulosta,
jolloin Samuel sai myös tietää, että Herra oli valinnut Saulin Israelin
ensimmäiseksi kuninkaaksi (9:15-17). Samuel sai kehotuksen voidella tämä mies
Israelin kuninkaaksi. Erityinen kuninkaaksi voitelu merkitsi sitä, että
kuninkuus oli pyhä luottamustehtävä. Voiteleminen myös merkitsi Pyhän Hengen
tulemista voideltuun (vrt. 16:13; Jes.61:1-3). Saul ei ensin saanut tietää
kaikkea, mitä voitelun jälkeen tulisi tapahtumaan. Samuel kutsui Saulin
aterialle ja kertoi myös aasien löytyneen. Samuel arvoituksellisin sanoin antoi
ymmärtää Saulin ja tämä isän perheen olevan erityisessä asemassa Israelissa.
Saul protestoi tätä vastaan vedoten alhaiseen syntyperäänsä. Saul ja hänen
palvelijansa saivat kuitenkin kunniapaikan aterialla. Vähitellen Samuel
valmisti keskustellen Saulia tulevaan voitelun hetkeen (1.Sam.9:25-27).
Palvelija sai lähteä edelle, kun Samuel ja Saul jäivät kahden.
Saul ei lopultakaan ollut ainoastaan Samuelin kunniavieras
uhripäivällisellä, vaan Samuel myös voiteli Saulin Herran perintöosan
ruhtinaaksi (10:1-16). Saulin kuninkuus toteutui kolmessa vaiheessa: (1) Samuel
voiteli hänet (10:1), (2) arpa osoitti hänet Jumalan valitsemaksi kuninkaaksi
(10:20,21), ja (3) kansa vahvisti hänen kuninkuutensa (11:12-15). Voidellessaan
Saulin Samuel korosti, että HERRA (!) oli hänet voidellut Israelin ruhtinaaksi.
Kyseessä ei ollut inhimillinen rituaali, vaan kyseessä oli jumalallinen
voitelu. Samuel suuteli Saulia, joka on katsottava kunnioitusta ja alamaisuutta
osoittavaksi toimenpiteeksi. Samuel kertoi ennalta monia tapahtumia, jotka
paluumatkalla kohtaavat Saulia. Pyhä Henki tulisi Saulin ylle (mikä ei siis konkreettisesti
tapahtunut vielä öljyllä voitelun yhteydessä). Samuelin viimeinen kehotus oli
lopulta kuitenkin Saulille erityinen kuuliaisuuden koetus: Saulin tuli mennä
Samuelin edellä Gilgaliin, jossa Samuel uhraisi poltto- ja yhteysuhreja, ja
Saulin tuli odottaa seitsemän päivää kunnes Samuel tulisi hänen luokseen. Tämä sama
tilanne lopulta tuli Saulin kuuliaisuuden kohtalokkaaksi koetinkiveksi. Hänen
kuninkuutensa vahvistettiin siellä (11:12-15), mutta myöhemmin vastaavassa
tilanteessa hän myös menetti sen (13:8-15).
Paluumatkalla Saul sai nähdä Samuelin ennussanojen toteutumisen,
jotka vahvistivat sen, että hänet oli todella valittu kuninkaan tehtävään
(10:9-16). Pyhä Henki muutti Saulin sydämen ja hän profetoi. Saul piti
kuitenkin Israelin kuninkaaksi voitelun vielä omana tietonaan. Samuelkaan ei
vielä tiedottanut asiaa kenellekään tässä vaiheessa.
Israel julistaa Saulin kuninkaaksi
Tuli aika, jolloin Saulin kuninkuus julkistettiin. Kansan
kokoontuessa Mispaan Saul valittiin julkisesti kuninkaaksi (10:17-27). Samuel
muistutti kansaa siitä, kuinka Herra oli vapauttanut sen Egyptin orjuudesta.
Kansa oli kuitenkin vaatinut saada kuninkaan pitäen samalla Herraa halpana.
Huolimatta kansan asenteesta Herra oli kuitenkin käskenyt Samuelin asettaa
kansalle kuningas. Samuel oli jo yksityisesti voidellut Saulin kuninkaaksi,
koska se oli Herran valinta. Nyt sama Herralta tullut valinta näytettiin koko
kansalle arpomisen kautta. Käytännössä arpominen tapahtui Aaronin rintakilvessä
olevien uurimin (kielteiset vastaukset) ja tummimin (myönteiset vastaukset) avulla
(2.Moos.28:15,30; vrt. Sananl.16:33). Lopulta arpa osui Sauliin, joka olikin
ujouttaan mennyt piiloon! Vaikka Samuel oli jo aiemmin voidellut Saulin, tämä
oli vastahankainen ainakin julkiseen esiintymiseen. Saul noudettiin ja kansan
enemmistö innostuksen vallassa huusi hänelle tukeaan. Samuel muistutti kansaa
kuninkuutta koskevista säädöksistä, minkä jälkeen kansa palasi kotiinsa. Koska
Israelilla ei tuolloin ollut pääkaupunkia, Saul palasi synnyinkaupunkiinsa
Benjaminin Gibeaan. Samaan aikaan ilmeni, että aivan kaikki eivät pitäneet
Saulia sopivana kuninkaana ja halveksivat häntä.
Voitto ammonilaisista
Ammonilaisten uhatessa Gileadin Jaabesta Saulille avautui
tilaisuus osoittaa johtajuutensa (11:1-11). Mahdollisesti Gileadin Jaabes oli
jo aikaisemmin ollut tavalla tai toisella ammonilaisten vallan alaisuudessa,
mitä vastaan he olivat nousseet kapinaan. Jaabeksen miehet pyysivät nyt
ammonilaista Naahasta tekemään liiton heidän kanssaan, mutta saivatkin kuulla
raa´an ehdon: jokaiselta jaabesilaiselta puhkaistaisiin oikea silmä, mikä
merkitsi samalla koko Israelin häväistystä. Jaabesilaiset pyrkivät voittamaan
aikaa saadakseen apua Israelista. Gibeassa, Saulin kotikaupungissa, puhkesi
äänekäs itku sen jälkeen, kun sanansaattajat olivat kertoneet Naahaksen asettamasta
ehdosta. Kun Saul tuli paikalle ja kuuli asiasta, Jumalan Henki tuli hänen
päälleen. Henki oli tullut Saulin ylle jo kerran aikaisemmin, mutta ilmeisesti
tässä hetkessä Henki täytti hänet pysyvästi tehden hänestä sotilaallisen
johtajan. Myös Israelin tuomareilla oli aikaisemmin ollut Henki niin kauan kuin
he olivat täyttämässä tehtäväänsä. Henki poistui Saulista vasta sen jälkeen kun
Daavid oli voideltu kuninkaaksi (16:14).
Saul vetosi näyttävästi kansaan lähettämällä härkien paloja
kaikkialle Israelin alueelle. Kyseessä oli uhkaava toimenpide sen
osoittamiseksi, mitä tapahtuisi niille Israelin heimoille, jotka eivät lähtisi
mukaan yhteiseen sotaan. Kansan valtasi pelko ja se lähti yhtenä miehenä
ammonilaisia vastaan. Jaabesilaisia tiedotettiin tulossa olevasta avusta.
Israel yllätti ammonilaiset hyökkäyksellä aamuvarhaisella. Keskipäivällä
ammonilaisia surmattiin ja eloon jääneet hajaantuivat eri puolille. Saul johti
Israelin taitavasti täydelliseen voittoon ammonilaisista. Kyseessä oli Saulin johtajuuden
taidonnäyte, joka ei jättänyt kysymysmerkkejä hänen sotapäällikön kyvyistään. Hän
oli kyennyt nopeasti kokoamaan voimakkaan sotajoukon ja johtamaan sen
salamahyökkäykseen, joka osoittautui voitolliseksi.
Saulin kuninkuus vahvistetaan
Voitto ammonilaisista sai aikaan sen, että Samuel kutsui
kansan koolle Gilgaliin, jossa julkisesti vahvistettiin Saulin kuninkuus (11:12-15).
Voitto ammonilaisista nosti Saulin suosiota kansan keskuudessa, mikä oli
tärkeää, koska kaikki eivät aiemmin olleet häntä tukeneet (10:27, 11:12,13). Tämän
voiton jälkeen kansa vaati tilille niitä, jotka eivät aluksi olleet hyväksyneet
Saulia kuninkaaksi. Saul osoitti kuitenkin aitoa johtajuutta kieltäytymällä
kostotoimenpiteistä. Kyseessä oli pelastuksen päivä, jolloin piti osoittaa
kiitosta, ei kostonmielialaa.
Samuel oli aiemmin yksityisesti voidellut Saulin kuninkaaksi
(10:1), minkä jälkeen Saul oli arpomisen jälkeen julistettu kuninkaaksi
(10:17-27). Nyt Saulin kuninkuus vielä lopullisesti vahvistettiin päivänä, jolloin
Saul oli johtanut kansan suureen sotilaalliseen voittoon ammonilaisista.
Kyseessä oli juhlapäivä, josta koko Israel iloitsi. Israel oli nyt
yksimielisesti Saulin kuninkuuden alaisuudessa.
Samuelin jäähyväispuhe kansalle
Kokoontuessaan Gilgaliin vahvistamaan Saulin kuninkuuden
Samuel piti kansalle jäähyväispuheen, jossa hän julkisesti siirsi kansan johtamisen
itseltään kuninkaalle (12:1-25). Samuel painottaa kansalle, että Herra on
antanut kansalle kuninkaan, jota nämä itse ovat pyytäneet. Samuel itse oli
ollut vastahakoinen ajatukselle kuninkaasta, mutta Herra oli kehottanut häntä
kuulemaan kansaa, jolloin Samuel oli hyväksynyt ajatuksen. Saul oli tullut
kuninkaaksi Herran valittuna (10:24). Samuel itse oli jo vanha mies ja kansa
tiesi, että hänen pojistaan ei ollut johtamaan kansaa. Samuel halusi vielä
vahvistuksen kansalta siihen, katsottiinko hänen tehneen vääryyttä kenellekään
johtaessaan kansaa. Kansan vastaus oli selvä: Samuel ei ollut tehnyt vääryyttä
kenellekään. Samuel saattoi näin vetäytyä vastuusta omatunto puhtaana (hänelle
myönnettiin ”vastuuvapaus”).
Israelin historia osoittaa, että Herra antaa niin kansan
kuin kuninkaankin menestyä, jos nämä noudattavat Herran tahtoa ja Mooseksen
lakia. Israelin historian suurin vapautus oli koettu hetkellä, jolloin kansa
oli päässyt Egyptin orjuudesta. Tämän pelastustapahtuman koko Israel saattoi todistaa.
Mutta Israel unohti sen, mitä Herra oli heille tehnyt. Siksi Herra salli
vihollisten hyökätä kansan kimppuun. Vasta hädän hetkellä kansa huusi jälleen
Herraa avukseen. Herra lähetti kansalle tuomareita, jotka vapauttivat kansan
vihollisten käsistä ja johtivat kansan jälleen liittouskollisuuteen Herran
kanssa. Tuomarit olivat Herran palvelijoita sen määräajan, jonka Herra oli
kullekin määrännyt. Kaikkina aikoina kuitenkin Herra itse oli ollut kansan
todellinen kuningas.
Kuitenkin kansa oli lopulta alkanut vaatia itselleen
kuningasta. Samuel muistuttaa siitä, että sekä kansa että kuningas ovat Jumalan
seuraajia. Jos kansa ja sen uusi kuningas pelkäävät, palvelevat ja tottelevat
Herraa, he saavat Hänen siunauksensa. Tottelemattomuus ja kapinallisuus taas
merkitsevät Herran kirousta, kuten heidän isänsä olivat aiemmin saaneet kokea.
Herra vahvisti Samuelin sanoman äkillisellä ukkosella ja
sateella, vaikka vehnänkorjuun aikana touko-kesäkuussa oli tavallisesti
sateetonta. Ihmisiä alkoi pelottaa ja he vetosivat, että Samuel voisi edelleen toimia
heidän esirukoilijanaan. Kuningas tulee olemaan kansan johtajana tästä
eteenpäin, mutta Samuel vakuutti olevansa esirukoilijana kansan puolesta. Huolimatta
jäähyväispuheestaan Samuelin toiminta Israelin keskuudessa ei suinkaan vielä
päättynyt tähän. Hän toimi edelleen vanhoilla päivillään arvovaltaisena
hengellisenä johtajana ja profeettana.
Samuel vielä painotti uudelleen sitä, että kansan ja sen
kuninkaan tuli pelätä Herraa ja palvella Häntä uskollisesti. Israelin historia
oli täynnä Herran suuria tekoja kansan hyväksi. Pahan tekeminen taas merkitsi
kansan ja sen kuninkaan tuhoutumista. Samuel vetosi näin sen puolesta, että
kansa tottelee Herraa ja Hänen lakiaan koko sydämestään.
Lähteet
Schultz, Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition
(Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Juhani Nikula, 11.12.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti