Saul oli voitolla ammonilaisista (1.Sam.11:1-11) saavuttanut
suuren suosion Israelin keskuudessa ja kansa oli vahvistanut hänen kuninkuutensa
(11:12-15). Saul johti myöhemmin kansaa moniin sotilaallisiin voittoihin. Hän
piti pääkaupunkinaan kotipaikkaansa Benjaminin Gibeaa, joka sijaitsi muutamia
kilometrejä Jerusalemista pohjoiseen. Kuitenkin ennen pitkää Saulin tottelemattomuus
Herran käskyjä kohtaan tuhosi hänen mahdollisuutensa säilyttää kuninkuutensa.
Hänen kasvavat epäluulonsa ja vihansa saivat hänet lopulta toimimaan tavalla,
joka johti hänet täydelliseen epäonnistumiseen.
Saul ei malta odottaa Samuelia
Saulin toisena hallitusvuotena syttyi sota filistealaisia
vastaan, jonka yhteydessä Saul lankesi ensi kertaa tottelemattomuuteen Herraan
vastaan (13:1-15). Saul loi itselleen 3000 miehen pysyvän sotajoukon siten,
että 2000 miestä oli hänen itsensä komennossa Mikmaassa Betelin vuoristossa ja
1000 miestä Benjaminin Gibeassa hänen poikansa Joonatanin komennossa. Saul oli
luultavasti tyytyväinen tämän kokoisen armeijan kokoon ja arveli sen
riittäväksi, koska hän lähetti muun väen koteihinsa. Kuitenkin hyvin pian
Joonatan löi filistealaisten vartioston Gebassa, jolloin filistealaiset saivat
kuulla tappiostaan. Tämä antoi Saulille aiheen pelätä oman armeijansa pienen
koon vuoksi, joten soofar-torvien avulla hälytettiin Israelin lisäjoukkoja
paikalle. Kansa kutsuttiin koolle Gilgaliin seuraamaan Saulia.
Filistealaisten armeija oli voimakas sekä miesluvultaan että
aseistukseltaan. Filistealaiset tunsivat metallinsulatustaidon, jolloin heidän
rauta-aseensa olivat pelättyjä (13:19). Epäilemättä heidän sotavaunuissaan
olivat rautaiset vahvistukset. Filistealaisten jalkaväkeä sanotaan olleen yhtä
paljon kuin hiekkaa meren rannalla (tämä oli tietysti kuvaannollinen yleistys).
Filistealaisten voimakas armeija kokoontui Mikmaaseen, mikä herätti kauhua
Israelin miesten keskuudessa. Osa Israelin väestä piiloutui ja siirtyi kauas
Jordanin itäpuolelle. Saulin luo jäi kuitenkin Israelin sotajoukkoa. Kuten
aiemmin (vrt. 10:8), Saulin tuli odottaa Samuelia Gilgalissa seitsemän päivää. Israelin
miehet varmasti muistivat, että Samuelin johdolla kansa oli aiemmin Herran
avulla saanut suuren voiton filistealaisista (7:7-14). Samuel ei kuitenkaan
tullut heti seitsemän päivän kuluttua, jolloin osa sotajoukosta alkoi hajaantua
Saulin luota. Silloin Saul osoitti kärsimättömyyttä etsien omassa viisaudessaan
Herran suosiota. Hän päätti itse uhrata polttouhrin, vaikka Samuel oli nimenomaisesti
sanonut hoitavansa sen. Samuel saapui kuitenkin välittömästi Saulin uhrin jälkeen.
Saul teki synnin, koska Jumalan laki ei sallinut hänen toimittaa poltto- ja
yhteysuhreja missään yhteydessä (kuitenkin Daavid, 2.Sam.24:25, ja Salomo,
1.Kun.3:15, tekivät samoin mutta ilman, että heidän sanottaisiin tehneen mitään
väärää; Raamattu ei yksinkertaisesti kerro kaikkea taustatietoa näistä asioista
vaan tyytyy pelkistetysti toteamaan asiat). Ilmeisesti Saul ajatteli voivansa
uhrin kautta voittaa Herran suosion uhkaavassa tilanteessa vaikka
tottelevaisuus Herralle (vrt. 1.Sam.15.22) oli huomattavasti tärkeämpi asia.
Saul luotti rituaalin voimaan ilman että hän olisi sydämessään etsinyt Herran
tahtoa.
Vaikka Saulilla oli aluksi ollut kiistatonta sotilaallista
menestystä, se ei peittänyt hänen henkilökohtaisia heikkouksiaan. Israelin
kuninkaalla oli senaikaisiin hallitsijoihin verrattuna se ero, että hänen piti aina
ottaa huomioon Herran tahto, jonka profeetta välitti. Tässä suhteessa Saul
epäonnistui kahdesti kohtalokkaalla tavalla. Odottamatta Samuelin tuloa
Gilgaliin Saul kärsimättömänä toimitti uhrin itse (13:9). Myöhemmin Saul taipui
kansan tahtoon vaikka se oli Herran käskyä vastaan (15:7-9). Jos Saul olisi
totellut Herraa, hänen kuninkuutensa olisi vahvistettu Israelissa ikuisiksi
ajoiksi. Nyt Herra oli etsinyt Saulin tilalle toisen, mielensä mukaisen miehen.
Saulilla oli ollut aiemmin komennossaan 2000 miestä (13:2)
mutta nyt näistä oli jäljellä vain 600 miestä (13:15).
Filistealaiset lyödään
Sota filistealaisten kanssa oli joka tapauksessa näissä
oloissa edessä (13:15-23). Joukkojen määrässä israelilaiset olivat pahasti
alakynnessä, mutta myös aseistuksen suhteen filistealaiset olivat ylivoimaisia.
Israelin maassa ei ollut yhtään seppää tekemässä sen paremmin työvälineitä kuin
aseitakaan. Ainoastaan Saulilla ja Joonatanilla olivat (rautaiset) miekat ja
keihäät, muulla Israelin sotaväellä ei. Kuitenkaan Herralle ei ole koskaan
tuottanut ongelmaa tuottaa voittoa inhimillisesti heikolla sotaväellä, kuten
Saulin poika Joonatan myöhemmin viisaasti totesi (14:6; vrt. Gideon, Tuom.7:4,7).
Sodan sankariksi nouseekin Joonatan (14:1-23). Viekkaalla
juonella hän kahdestaan aseenkantajansa kanssa aiheutti välikohtauksen
filistealaisten vartiostossa surmaten noin 20 miestä. Tämä aiheutti sekasorron
filistealaisten leirissä sillä seurauksella, että nämä taistelivat toinen toistensa
kanssa. Saul ei tiennyt Joonatanin yksityisestä sotatoimesta mitään ja sai vasta
myöhemmin tietää Joonatanin poistuneen leiristä. Filistealaisten sekasorto sai
aikaan sen, että heidän alaisuudessaan eläneet heprealaiset liittyivät Saulin
ja Joonatanin puolelle (14:21). Myös vähän aiemmin paenneet israelilaiset
tulivat mukaan taisteluun (14:22). Joonatan oli ollut neuvokas mutta viime
kädessä Herra pelasti jälleen Israelin (14:23).
Saulin mukana oli pappi Ahia (14:3,18), joka oli pappi Eelin
pojanpojanpoika. Eelin suvulle oli aiemmin langetettu tuomio (2:27-36, 3:11-18)
vaikka heitä ei ollut kokonaan erotettu papin tehtävistä. Tässä yhteydessä Ahia
oli kuitenkin yhtä avuton kuin Saul samaan aikaan kun Joonatan neuvokkuudellaan
oli tuottamassa voittoa Israelille.
Saulin ymmärtämätön vala oli heikentämässä Israelin sotaväen
tilannetta (14:24-46). Joonatan ei ollut kuulemassa isänsä vannotusta, jonka
mukaan kukaan ei saa syödä mitään ennen kuin Saul olisi kostanut vihollisilleen
(filistealaisille). Ilmeisesti Joonatan oli vielä ollut sotaretkellään tässä
vaiheessa. Kansa pelkäsi valaa eikä syönyt mitään, vaikka se vei inhimilliset taisteluvoimat
miehiltä. Joonatan tietämättömänä söi kennoista valuvaa hunajaa rikkoen isänsä
valan. Hunaja kuitenkin vahvisti Joonatania.
Israelilaiset löivät filistealaiset, vaikka heikentynein
voimin. Samalla nälissään israelilaiset söivät saaliinaan saamaansa lihaa,
mutta lain vastaisesti söivät lihan verineen. Saul kuitenkin puuttui
lainvastaiseen syömiseen. Tässä vaiheessa Saulilla oli vielä tiettyä Jumalan lain
tuntoa.
Taistelu filistealaisten kanssa oli tässä vaiheessa kesken.
Herra ei kuitenkaan vastannut Saulille, joka halusi ottaa selville, kuka oli tehnyt
syntiä. Arpominen osoitti Joonatanin syylliseksi. Kyse oli siitä, että Saulin
valan vastaisesti Joonatan oli syönyt hunajaa, vaikkakin vilpittömästi tietämättä
isänsä valasta. Saul olisi langettanut Joonatanille kuolemantuomion. Kansa
kuitenkin nousi Saulia vastaan ja pelasti Joonatanin, jonka neuvokkuuden kautta
oli saavutettu voitto filistealaisista. Saul luopui ajamasta filistealaisia,
jotka menivät omalle alueelleen.
Saulin kuninkuus ja perhe
Huolimatta siitä, että
Samuel oli ilmoittanut Saulin kuninkuuden siirtyvän toiselle miehelle
(13:13,14), Saul oli toistaiseksi menestyksekäs Israelin sotapäällikkönä (14:47-52).
Hän soti voittoisasti kaikkia vihollisiaan vastaan. Kiivainta sotaa käytiin
koko ajan filistealaisia vastaan, mutta Saulin armeija oli heitäkin vastaan urhoollinen
ja sotakuntoinen.
Saulin vaimon nimi oli Ahinoam,
Ahimaasin tytär (Saul ei kuitenkaan ollut yksiavioinen, ks. 2.Sam.3:7). Saulin
pojat olivat Joonatan, Jisvi, Malkisua ja Abinadab (mainitaan Saulin poikana,
ks. 31:2; 1.Aikak.8:33 ja 9:39 mainitsee Jisvin tilalla Esbaalin). Saulin
sotapäällikkö oli Abner, Saulin serkku.
Amalekilaiset voitetaan mutta Saul on tottelematon
Huolimatta Saulin kiistattomasta menestyksestä hänen
kuninkuutensa oli heikkenemässä. Lopullisesti Herra hylkäsi Saulin tämän
voitettua amalekilaiset (15:1-35). Samuelin kautta Saul sai yksiselitteisen Herran
käskyn: niin amalekilaiset kuin kaikki heidän omaisuutensa tuli vihkiä tuhon
omaksi. Taustansa tällä Herran ankaralla käskyllä oli jo aiemmassa historiassa,
jolloin Herra oli kaikkivaltiudessaan langettanut lopullisen tuomionsa
Amalekille (2.Moos.17:8-16; 4.Moos.24:20; 5.Moos.25:17-19). Saul lähtikin
sotaan mukanaan suuri armeija. Yksityiskohtana mainitaan, että Saul halusi
säästää keeniläisiä tuhoutumasta sodan ristitulessa, koska nämä olivat
osoittaneet ystävällisyyttä israelilaisille (4.Moos.10:29, 24:21; Tuom.1:16,
4:11). Nämä lähtivätkin pois amalekilaisten keskuudesta ja välttyivät
tuhoutumiselta.
Saulin hyökkäys oli vihollisille tuhoisa: amalekilaiset
lyötiin ja tapettiin. Heidän kuninkaansa Agag otettiin vangiksi. Voitettuaan
amalekilaiset Saul taipui kansan tahtoon vastoin Samuelin antamaa Herralta
tullutta selvää ohjetta: kaikki (!), mitä amalekilaisilla oli, tuli vihkiä
tuhon omaksi. Tämä käsky tarkoitti myös kaikkien eläimien tappamista. Saul ja
hänen väkensä kuitenkin säästivät parhaimmat saaliina saadut eläimet. Huolimatta
selvästä käskystä inhimillinen ahneus esti sen toteuttamisen.
Heti rikkomuksen tapahduttua Samuelille tuli Herran sana,
jonka mukaan Herra katui tehneensä Saulista kuninkaan. Samuelille tämä oli
raskas sanoma ja hän huusi Herraa avuksi koko sen yön. Mahdollisesti Samuelille
tuotti ristiriitoja sekin, että hän ei itse ollut alkujaan lainkaan innostunut
asettamaan Israelille kuningasta, mikä kuitenkin oli ollut Herran tahto. Kyse
oli nyt kuitenkin siitä, että Saul oli kääntynyt pois seuraamasta Herraa. Saul
ei vielä aavistanut mitään ja hän oli jopa pystyttänyt itselleen muistomerkin
Karmeliin, ilmeisesti sotilaallisten voittojensa johdosta omaksi kunniakseen
Herran kunnian sijasta. Tämän jälkeen Saul meni Gilgaliin – jossa Samuel oli jo
kerran aikaisemmin nuhdellut Saulia ja ilmoittanut tämän kuninkuuden päättyvän
(13:7-14). Saulin tervehdys Samuelille oli teeskentelevä ja hän väitti
tehneensä, mitä Herra oli käskenyt. Samuel puolestaan ei kiertele vaan halusi heti
tietää, mitä todella oli tapahtunut. Saulin vastaus oli eläinten säästäminen
uhreiksi ”Herralle, sinun Jumalallesi” (huom! ei siis ”meidän Jumalallemme”!).
Saulin mukaan juuri kansa oli eläimet säästänyt, millä Saul yritti väistää omaa
vastuutaan. Samuel ei halunnut jatkaa tätä keskustelua, vaan meni suoraan
siihen, mitä Herra oli hänelle ilmoittanut. Saul oli selityksistä huolimatta ollut
tottelematon. Kyse oli mitä vakavimmasta asiasta.
Samuel nuhteli Saulia toteamalla, että Herra ei ole
mieltynyt uhreihin, jotka korvaisivat tottelevaisuuden (Jeesus viittasi samaan
periaatteeseen keskustellessaan fariseusten kanssa, Matt.9:13, 12:7). Samuel,
joka oli itse vanhan liiton profeetta ja pappi, ei tällä toki tarkoittanut,
että uhreja ei lainkaan tarvita. Uhrit on kuitenkin tehtävä Herran käskyjen
mukaan sydämen kuuliaisuudessa eikä ihmisten omilla ehdoilla. Uhri ei voinut
koskaan tarkoittaa sitä, että sitä kautta ihminen voittaisi Herran
suosiolliseksi ihmisen omille pyrkimyksille. Vaikka Saul lopulta myönsi
tehneensä syntiä, sillä ei enää ollut mitään merkitystä: Saul oli pelännyt
enemmän ihmisiä kuin Jumalaa ja oli ollut tieten tahtoen tottelematon.
Ilmeisesti Saul ei vieläkään ymmärtänyt Samuelin kautta tulleen Herran
päätöksen lopullisuutta vaan halusi edelleen käydä kauppaa Jumalan kanssa.
Samuel totesi lopulta Saulin kuninkuuden lakanneen (15:28). Samuel kuitenkin
lupautui palaamaan Saulin kanssa kansan eteen, jotta Saul näin pelastaisi
kasvonsa.
Yksi toimenpide oli Samuelin vielä tehtävä. Saul oli
jättänyt amalekilaisten kuninkaan Agagin henkiin. Agag oletti henkensä säilyvän
Samuelin käsissä, mutta erehtyi. Samuel
itse löi Agagin kuoliaaksi. Kyseessä oli Herran Amalekille antaman tuomion
täytäntöön pano ja ilmeisesti lisäksi myös Jumalan Nooalle antaman periaatteen
toteuttaminen (1.Moos.9:6). Agag oli ollut verenhimoinen tappaja, joten hänen
omakin verensä vuodatettiin. Tässä tilanteessa Agag oli uhri Herralle, jonka
Herra itse oli jo Saulinkin kautta määrännyt toteutettavaksi (1.Sam.15:3). Saul
vain jätti tämän tekemättä, jolloin Samuel toteutti sen. Israelin profeetan toimenkuva
ei useimmiten ollut kovinkaan miellyttävä.
Tämän tapahtumasarjan jälkeen Samuel jätti Saulin tulemaan
omillaan toimeen. Saul oli tottelemattomuudellaan nyt lopullisesti menettänyt
kuninkuutensa. Samuel murehti Saulia eikä enää elinaikanaan tavannut häntä
(kylläkin kuolemansa jälkeen eriskummallisessa tilanteessa, 28:13-20).
Lähteet
Schultz, Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition
(Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Juhani Nikula, 27.12.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti