torstai 28. elokuuta 2014

HEPREALAISKIRJE: USKO JA ELÄMÄ

Heprealaiskirjeen kirjoittajalla on kahdessa loppuluvussa vielä asioita esille tuotavanaan koskien erityisesti kristillistä uskoa ja elämää. Kristillinen usko ei ole vain asioiden totena pitämistä vaan uskolla on merkittäviä vaikutuksia uskovien käytännön elämään. Kirjeen loppuluvuissa säilyy myös jännite vanhan liiton juutalaisuuden (lain) ja uuden liiton uskon (armon) välillä. Kirjeen lukijat ovat juutalaiskristittyjä, joita näiden tausta huomioon ottaen kehotetaan kestävästi pysymään uuden liiton uskossa ja sen mukaisessa elämässä.

Heprealaiskirje antaa vaikutelman juutalaiskristillisestä seurakunnasta, joka on ollut vaarassa joutua väsymyksen valtaan (Hepr.12:12,13). Sen tähden kirjoittajan on koko ajan kehotettava, lohdutettava ja varoitettava lukijoitaan. Uskon päämäärä on edessäpäin, kätkettynä Jumalan sanaan ja lupauksiin. Sen tähden on syytä siirtää syrjään kaikki sellainen, mikä estää ja haittaa uskovia matkalla – erityisesti synti (12:1) – ja ottaa vastaan apu, joka heille annetaan. Vähän aikaisemmin kirjoittaja on kuvannut lukijoiden eteen vanhan liiton pyhien kestävyyttä uskossa (11:4-40). Nämä uskon sankarit voivat olla innostavia esikuvia uuden liiton uskoville. Juokseminen vaatii sitä, että uskovat panevat pois kaiken, mikä haittaa juoksemista. Suurin mahdollinen apu on se, että uskovat suuntaavat katseensa Jeesukseen (12:2,3). Hän on ”uskomme perustaja ja täydelliseksi tekijä”, paras esimerkkimme täydellisestä ja loppuun asti kestävästä voittajasta, joka nyt ”…istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella”. Juuri Kristus antaa uskovan sielulle uutta rohkeutta.

Verrattuaan ensin uskovien elämää kilpajuoksuun kirjoittaja ottaa sitten havaintokuvaksi verisen taistelun (12:4). Sanontaan ”ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne taistelussa syntiä vastaan” sisältyy varoitus ja muistutus, että nykyistä hetkeä vielä vaikeampia aikoja voi olla tulossa. Uskovat (kirjeen alkuperäiset lukijat) olivat jo kestäneetkin suuria taisteluja ja kärsineet tappioita omaisuutensa ja kunniansa suhteen (10:34), mutta vielä ei ole ollut kysymys heidän hengestään. Kristillisen seurakunnan ei tule oudoksua, jos kristittyihin kohdistuva vaino saavuttaa niinkin suuren asteen että on kyse uskovien hengissä pysymisestä. Vainon osalta on kärsimys kuitenkin otettava vastaan Jumalan kasvatuksena (12:5-11). Jumalan kurituksen tarkoitus on auttaa ja rohkaista (!) uskovia ponnistelemaan kohti päämäärää, sillä kuritus on osoitus Jumalan rakkaudesta heitä kohtaan (vrt. Sananl.3:11,12). Kuritusta ei pidä väheksyä eikä sen alle tule masentua tappiomielialan vallassa. Jumalan kuritus on päinvastoin kasvatusta ja valmennusta Hänen omia lapsiaan kohtaan. Jos Herran kuritusta ei olisi, se samalla osoittaisi, etteivät uskovat edes ole Hänen lapsiaan (uskovat olisivat päinvastoin voimakkaasti sanottuna ”äpäriä”). Jos jo maallisten lasten kuriin ohjaaminen on hyödyllistä, on taivaallisen isän kuritus vielä paljon hyödyllisempää. Jumalan kurituksen tarkoituksena on antaa uskoville pysyvää ja ikuista hyötyä: pyhitystä (Hepr.12:10), vanhurskautta ja rauhaa (12:11). Tietenkään kuritus ei tuota välitöntä iloa vaan päinvastoin hetken kestävää tuskaa, mutta sen hedelmä näkyy lopulta ajan ja kasvamisen myötä.

Uskovien (seurakunnan) päämäärät ovat jaloja asioita (rauha ja pyhitys, 12:12-17). Ruumiinjäsenien vertauskuvallinen ojentaminen kuvaa rohkeutta jatkaa etenemistä uskon kilparadalla. Uskova ihminen on kaikesta huolimatta edelleen syntinen ja siksi taipuvainen itsekkyyteen. Tämä puolestaan on vaikuttamassa ihmissuhteisiin repivällä tavalla. Tämä ei ole kuitenkaan Jumalan tahdon mukaista, vaan ehdottomana käskynä ihmissuhteissa on pyrkimys rauhantilaan. Kirjeen kirjoittaja kehottaa lukijoitaan rauhaan kaikkien kanssa (ei pelkästään uskovien kesken vaan todella kaikkien kanssa!). Rauhaan pyrkimisessä on tavoitteena jatkuva sopusointu ja kanssaihmisiin kohdistuva harmoninen rauhantila (vrt. Matt.5:9). Pyrkimys pyhitykseen taas merkitsee jokapäiväistä kilvoittelemista eroon synnistä, vedoten uskon kautta omaan asemaan Kristuksessa ja eläen Pyhän Hengen voimasta todeksi yhteyttä Kristukseen (vrt. Room.6:11,12). Oikeaan jumalasuhteeseen liittyy läheisesti oikea suhde muihin uskoviin (vrt. rakkauden kaksoiskäsky, Matt.22:37-39). Ihmisten keskinäinen rauhantila on sinänsä osa uskovien pyhityselämää. Mutta pyhityksen kulmakivenä on uskovien suhde Kristukseen. Hengen pyhittäminä uskovat voivat päästä lopullisessa mielessä näkemään Herran ja elämään ikuisesti Hänen yhteydessään. Kysymys ei tällöin ole lain noudattamisesta vaan Jumalan armosta. Tässä ajassa eläen kenenkään ei tule hukata Jumalan armoa eikä päästää itseään katkeroitumaan, mistä on varoittavana esimerkkinä Esau (1.Moos.25:29-34). Tämä vaihtoi hengellisen hyvinvoinnin oman lihan hetkelliseen tyydyttämiseen. Tämä esimerkki sisältää myös ajatuksen, että kääntyminen Jumalan armosta takaisin vanhan liiton muotomenoihin vie lopulta takaisin entiseen toivottomuuteen. Lihan synteihin ja epäuskoon vajonneet uskovat saattavat tätä kautta jäädä vaille Jumalan siunauksia ja äärimmillään menettää ne etuoikeudet, jotka heillä ovat Kristuksessa (vrt. Hepr.10:29).

Lupaukseen perustuvasta uskosta kumpuaa hyvää hedelmää (12:18-24). Usko vapauttaa pelosta. Lain aikakaudella Herran läsnäolo oli pelottava asia jopa Moosekselle. Uusi liitto puolestaan on vapauttava. Tästä syystä kirjoittaja uudelleen ja uudelleen painottaa, että on paljon parempi jatkaa elämää Kristuksessa kuin palata vainon pelossa juutalaisuuteen. Uuden liiton aikana Jumalan armo vie kaikki uskovat, niin juutalaiskristityt kuin pakanauskovat, maallisen Jerusalemin ja Siinain vuoren sijasta ”elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo”. Tässä on viittaus taivaalliseen jumalanpalvelukseen. Kristillisen seurakunnan elämälle luonteenomaista on vapaa pääsy Jumalan luo. Kyseessä on asia, jonka Kristus on saanut aikaan uhrillaan: Kristus on raivannut auki uuden ja elävän tien Jumalan luokse (10:19-22; vrt. Joh.14:6). Vanhan liiton aikana tie ei vielä ollut avattu, mutta nyt on Kristuksen uhrin ansiosta avoinna pääsy oikeaan jumalanpalvelukseen. Vanhatestamentillinen ilmoitus määräyksineen uhreista ja pappeudesta on täyttynyt (ja korvattu) Kristuksessa. Uuden liiton jumalanpalvelus tapahtuu itse asiassa taivaassa (Hepr.12:22-24)! Mutta kyseessä ei ole pelkkä näky tulevasta vaan uskovat voivat kokea tätä taivaan osallisuutta jo täällä maan päällä, omassa paikallisseurakunnassaan. Uuden liiton seurakunnassa Jumalan läsnäolo on jatkuvaa. Lisäksi uusi seurakunta myös palvelee Jumalaa niin kuin Hän tahtoo (12:28, 13:15,16). Jumalan läsnäolo seurakunnan keskellä on myös hyvä syy siihen, että emme laiminlyö seurakunnan kokoontumisia (10:25).

Kirjeen kirjoittaja tuntuu toistavan ja painottavan tiettyjä asioita, koska seuraavaksi hän varoittaa lukijoitaan torjumasta Jumalaa (12:25-29). Synnin vaara on todellinen. Jumalan tuomio kohtasi jo vanhan liiton ihmisiä, jotka kieltäytyivät kuuntelemasta ja tottelemasta Mooseksen varoitusta maan päällä. On vielä vaarallisempaa torjua Kristuksen ääntä, joka kuuluu armon evankeliumissa. Tuomiopäivänä ainoastaan pysyvä ja iankaikkinen säilyy järkkymättömänä. Tällainen järkkymätön asia on uskovien perinnöksi saama ikuinen valtakunta.

Luvun 13 alussa lukijoita kehotetaan Jumalan tahdon mukaiseen elämään ja uskoon arkielämän keskellä (13:1-6). Uskon on tultava näkyviin käytännön ihmissuhteissamme. Se ilmenee vieraanvaraisuutena, huolenpitona, myötätuntona ja aitona samaistumisena sekä kunniallisena avioelämänä (samalla kirjoittaja tässä torjuu vaatimuksen selibaatista ja korostaa seksuaalisuuden kunniallista asemaa avioliiton sisälle kuuluvana asiana). Sen sijaan ahneus ei kuulu uskon varassa elettävään elämään. Uskova saa lohdutusta ja rohkaisua siitä, että Herra on aina lähellä. Uskova ei rakasta rahaa vaan tyytyy siihen mitä hänellä on. Uskon vahvistuksena voidaan panna merkille hyviä esikuvia (13:7-9). Ensinnäkin, esimerkillisten sanaa julistavien johtajien usko sopii uskoville esikuvaksi. Mutta täydellisin esimerkki on lopulta muuttumaton Jeesus. Jeesus on aina ollut sama (niin ennen maan päälle tuloaan, maan päällä ollessaan, taivaaseen noustuaan, toisen kerran tullessaan ja ikuisuudessa). Vaikka Jeesus tuli ihmiseksi, Hän ei koskaan ollut vähemmän kuin muuttumaton Jumala. Mutta vastakohtana elävälle uskolle on lakiusko, johon sisältyvät ulkonaiset ruokamääräykset. Oikea hengellinen todellisuus ilmenee armossa, jota täynnä oleva kristitty vaeltaa vakaana Kristuksen todistajana.

Uuden liiton uskonelämä ei ole enää sama asia kuin vanhan lakiliiton juutalaisuus ja sen uhritoimitukset (13:10-14). Usko ja lakihenkisyys eivät uuden liiton aikana sovi yhteen. Juutalaisuskoville kääntyminen Kristuksen puoleen kuitenkin merkitsi vainoa ja hyljeksimistä muiden juutalaisten taholta, mutta tämä pilkka uskovien kuitenkin oli kannettava. Erottautuminen edellytti uskoa, joka ei pannut toivoaan ajalliseen vaan iankaikkiseen, tulevaan kaupunkiin.  Uskovien tulee palvoa Herraa ja olla Hänelle kuuliaisia (13:15-17). Lopulta kuuliaisuus Jumalalle merkitsee myös kuuliaisuutta maanpäällisille johtajille.

Läpi koko Heprealaiskirjeen käy ilmi, että seurakunnan kulmakivenä eivät ole seurakunnan jäsenet, vaan Jeesus Kristus (vrt. Ef.2:19-22). Uskovat ovat Kristuksen seuraajia. Hänen esimerkkiään noudattaen ja Hänen johdatuksessaan uskovien on täällä maan päällä kuljettavakin. Samalla heidän tähtäyspisteensä on tulevaisuudessa, siinä pysyvässä kaupungissa, joka tulee. Tämä tulevaisuuteen katsominen on luonteenomaista koko heprealaiskirjeelle.

Kirjeen päätös on kirjoittajan omakohtaista pyyntöä, siunausta ja tervehdystä (Hepr.13:18-25). Kirjeen kirjoittajaa ei tiedetä, mutta tervehdyksestä käy ilmi, että kirjoittaja on tuntenut Timoteuksen (13:23), mikä viittaa Paavalin lähipiiriin. Tästä syystä kirjettä voidaan pitää apostolisena ja ”paavalilaisena”. Viittaus Timoteukseen pitää myös sisällään ajatuksen että kirje oli kirjoitettu erityiselle, rajatulle ihmisryhmälle (kirjeen sisältö puolestaan kertoo että ko. kohderyhmänä olivat tietyt juutalaiskristityt). Heille osoitettu kirje on samalla ollut avartavana, rakentavana dokumenttina kaikille kristityille kaikkina aikoina.


Lähteet

Diginovum, Aikamedia (Keuruu, 2003).

Unger, Merril F., Raamatun lukijan käsikirja (Ristin Voitto, 1986). 

Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 2: New Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994). 




Juhani Nikula. 28.8.2014


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti