Raamattu ei peittele Herran valitseman kuninkaallisen
perheen epätäydellisyyksiä eikä muutenkaan kuvaa Jumalan ihmisiä synnittöminä.
Daavid oli Jumalan edessä monessa mielessä nuhteeton mutta silti hän lankesi
syntiin eikä voinut paeta Jumalan oikeudenmukaista rangaistusta. Daavid ei näin
ollut poikkeus ihmisten joukossa vaan myös hänen tuli kärsiä syntiensä
seuraukset. Daavidin synnit eivät myöskään olleet vähäisiä: hän lankesi
aviorikokseen, murhaan ja kapinaan Jumalaa vastaan. Daavid kuitenkin katui
rikkomuksiaan, tunnusti syntinsä ja oli siten Jumalan mielen mukainen hallitsija
(1.Sam.13:14; Ap.t.13:22; Ps.89:20,21).
Daavidin rikos
Daavidin lankeemuksen (2.Sam.11:1-27) juuret olivat osaltaan
siinä, että hän harjoitti moniavioisuutta (3:2-5; 11:27). Kuningas saattoi
ottaa uuden vaimon hylkäämättä edellistä. Tämä ei ollut poikkeuksellista ja myös
esim. Israelin kantaisällä Jaakobilla oli useita vaimoja, joista kaikista tuli
Israelin heimojen kantaäitejä. Vaikka vasta UT:n aikana tämä käytäntö oli jo selkeästi
väistynyt, vanhan liiton aikana moniavioisuutta siedettiin Israelin sydänten
kovuuden vuoksi. Kuitenkin Mooseksen laki varoitti monien vaimojen pitämisestä
(5.Moos.17:17) ja oli siten sopusoinnussa luomisjärjestyksen kanssa
(1.Moos.2:24). Ympäröivien kansojen parissa moniavioisuus oli sen sijaan aivan
yleistä. Myös Israelissa kuninkaan moniavioisuus oli joka tapauksessa käytännön
tasolla hyväksytty asia ja Daavidillakin oli siten useita vaimoja. Jotkut Daavidin
avioliitoista olivat epäilemättä poliittisia kuten Saulin tyttären Mikalin
kanssa (1.Sam.18:20-29) ja Talmain tyttären Maakan kanssa (2.Sam.3:3). Käytännössä
moniavioisuus aiheutti kateutta ja ristiriitoja eikä se ollut koskaan kuulunut
Jumalan luomisjärjestykseen.
Inhimillisesti katsoen Daavid oli tekemässä ”täydellistä
rikosta” sisältäen tarkkaan harkitun murhan ja aviorikoksen. Kyse oli
ajankohdasta, jolloin Daavidin valtakunta menestyi sotilaallisesti ja laajeni.
Filistealaiset oli lyöty jo aikaisemmin (2.Sam.8:1) ja myös aramealais-ammonilainen
liittoutuma oli edellisenä vuonna voitettu (2.Sam.10). Israelin armeija Joabin
komennossa lähetettiin valloittamaan ammonilaisten pääkaupunkia Rabbaa. Kyseessä
oli aiemmin aloitettujen sotatoimien jatkamista ammonilaisia vastaan. Kevät oli
sotaan lähdön aika siksi, että sadekausi loppui silloin ja tiet mahdollistivat
jälleen sotavaunujen ja kantamusten kuljettamisen. Poikkeuksellista oli
kuitenkin se, että Daavid päätti pysytellä Jerusalemissa. Yleensä senaikaiset
Lähi-Idän hallitsijat olivat yhdessä sotajoukkojensa kanssa lähdössä
taisteluun. Tässä tapauksessa kotiin jääminen muodostui Daavidille
lankeemukseksi.
Kuninkaana Daavid oli rikas ja verrattuna alamaisiinsa
hänellä oli kaikkea. Silti hän ei kokenut, että hänellä olisi kaikkea sitä,
mitä hän halusi. Samaan aikaan kun hänen sotaväkensä oli taistelussa, Daavid
lankesi yllättävän helposti ja ajattelemattomasti vakavaan aviorikokseen
(2.Moos.20:14,17; 4.Moos.15:39). Daavid käyskenteli palatsinsa katolla kun hän
näki sieltä erittäin kauniin naisen. Kyseessä oli Batseba, jonka mies oli heettiläinen
Uria, Israelin armeijan uskollinen palkkasoturi. Uria esitetään koko ajan
myönteisessä valossa, joten muukalaisuudestaan huolimatta hän saattoi palvella
Israelin Jumalaa (vrt. 2.Sam.11:11). Daavid nimenomaisesti otti selville
Batseban perhesuhteet ja samalla sai tietää tämän olevan toisen miehen vaimo.
Daavid kuitenkin kutsui Batseban luokseen ja teki näin mielihalujensa vallassa tietoisen
aviorikoksen tämän kanssa. Tästä seurasi se, että Batseba tuli raskaaksi (11:5).
Kun Daavid sai kuulla Batsebalta tämän raskaudesta, hän
päätti ryhtyä peittelemään tapahtunutta. Daavid kutsui pahaa aavistamattoman Urian
sodasta Jerusalemiin ja yritti saada tämän menemään vaimonsa luo. Näin Uria
saattaisi maata vaimonsa kanssa ja Daavidin aviorikos todennäköisesti jäisi
salaisuudeksi Urialta. Daavid yritti kahdesti taivutella Uriaa menemään
vaimonsa luo, ensin ystävällisesti pyytäen ja toisella kerralla juottaen Urian
humalaan. Uria kuitenkin osoittautui loppuun asti uskolliseksi Israelin
sotilaaksi ja katsoi velvollisuutensa Joabia ja armeijaa kohtaan sellaiseksi,
että ei voi viettää lomaa vaimonsa seurassa. Urian jalo luonne tulee selvästi
esille. Tämä on merkille pantavaa, kun ottaa huomioon, että hän oli
ulkomaalainen palkkasoturi.
Kun Daavid ei onnistunut saattamaan Uriaa ja Batsebaa yhteen,
hän kehitti uuden juonen. Daavid lähetti Urian takaisin etulinjaan mukanaan
kirje Joabille, jossa tämän piti järjestää Urian kuolema taistelussa. Joab
toimi kuninkaan käskyn mukaisesti ja Uria jätettiin yksin vihollisen armoille,
jolloin hän sai surmansa. Arvoitukseksi jää, mitä Joab itse ajatteli kuninkaan
erikoisesta käskystä lavastaa yhden oman sotilaan kuolema. Kuninkaana Daavid
oli kuitenkin itsevaltias, joten Joab päätti kyselemättä totella. Uria sai Daavidin
salajuonen kautta surmansa vihollisen käden kautta, tosin omien joukkojen
salakavalasti avustamana.
Joab lähetti Daavidille viestin, jossa hän ilmoitti
sotajoukkojensa menneen lähelle kaupungin muuria, jolloin useita sotilaita oli
kuollut. Joabin viesti oli varovainen, koska tällainen menettely oli yleisesti
hyökkääjälle lähes itsemurha: puolustajien oli helppo ampua muurilta
hyökkääjiä. Joab olisi ilmeisesti voinut saada aikaan Urian kuoleman niin, että
muu sotajoukko ei olisi kärsinyt huomattavia tappioita. Kun Daavid kuitenkin sai
tietää, että myös Uria oli kaatunut taistelussa ammonilaisia vastaan, hän suhtautui
asiaan maltillisesti. Tuskin kukaan muu Daavidin lisäksi kuin Joab sai tietää
Urian kuoleman todellista syytä, koska etulinjassa taisteleminen johti usein
kuolemaan. Ulkonaisesti näytti siltä, että Uria oli kuollut tavanomaisessa
sotatoimessa.
Heti Urian kuoleman suruajan mentyä ohi Daavid nai Batseban.
Heille syntyi poika. Vasta kaiken tämän tapahduttua Herra mainitaan ensimmäistä
kertaa (11:27; Daavid ei ollut kysynyt Herralta mitään koko tapahtumasarjan
aikana!). Vaikka Daavid ei ollut vastuussa kenellekään ihmiselle
valtakunnassaan, hän ei ollut ymmärtänyt, että Jumala oli tietoinen hänen
”täydellisestä rikoksestaan”. Pakanallisessa maailmassa yksinvaltias olisi
voinut tehdä aviorikoksen ja murhan ilman, että kukaan olisi voinut puuttua
siihen. Tämä ei kuitenkaan ollut todellisuutta Israelissa, jossa kuningas istui
valtaistuimella nojautuen kuuliaisuuteen Herralle. Herran silmissä Daavidin
teko oli paha. Israelin kuningas oli Herran alamainen eikä ollut Jumalasta
riippumaton.
Daavidin katumus
Profeetta Natan tuli Herran käskystä Daavidin luo ja kertoi
tälle dramaattisen kertomuksen (2.Sam.12:1-25). Kertomuksen rikas mies omisti
paljon lampaita ja härkiä, mutta oli ahneudessaan ja ilman sääliä ottanut
köyhän miehen ainoan karitsan ja valmistanut siitä aterian vieraalleen. Natanin
kertomuksen olisi luullut herättävän Daavidissa epäilyksiä (vertauskuvan mukaan
Daavid oli rikas mies, Uria köyhä mies ja Batseba köyhän miehen karitsa). Daavid
ei kuitenkaan aavistanut kertomuksen kuvaavan hänen omaa rikostaan. Niinpä Daavid
raivostui siitä, että tällaista vääryyttä tapahtuu hänen valtakunnassaan. Daavidin
”rikkaalle miehelle” langettama tuomio oli sopusoinnussa Jumalan lain kanssa
(2.Moos.21:37; vrt. Luuk.19:8). Tässä vaiheessa Natan toi suoraan esille, että
Daavid itse oli kertomuksen ”rikas mies”. Daavid oli syypää murhaan ja
aviorikokseen. Daavidilla oli useita vaimoja mutta Urialla oli ollut vain yksi,
Batseba. Teollaan Daavid oli halveksinut itse Herraa. Natanin mukaan Daavidin
rikokset tulevat johtamaan onnettomuuksiin Daavidin oman perheen sisällä (vrt.
Amnon, 2.Sam.13:1-14,28,29; Absalom, 15:1-12; 16:21,22). Daavidin perhe-elämä
myöhemmin osoittaa monella tavalla rikkinäisyyttä.
Natanille onneksi – Daavid katui. Niinpä Daavid ei itse
kuolisi vaikka oli omin sanoin lausunut kuolemantuomion Natanin kertomuksen
rikkaalle miehelle. Daavid joutui hengelliseen kriisiin, jota hän ilmaisee
psalmeissa (Ps.32 ja 51). Daavid sai syntinsä anteeksi, mutta hänen
rikoksillaan olivat rankat seuraukset hänen kodissaan. Miekka ei tule väistymään hänen suvustaan ja
hänen omia vaimojaan kohtaan tullaan tekemään väkivaltaa. Mutta välitön seuraus
oli kuitenkin se, että Batseban lapsi sairastui vakavasti. Natan oli ennustanut
että lapsi kuolee. Daavid rukoili ja paastosi, jotta lapsi saisi pitää
henkensä. Lopulta lapsi kuitenkin ennustuksen mukaisesti kuoli (näin Daavidin
synti sai aikaan toisen viattoman uhrin). Daavid lohdutti Batsebaa ja heille
syntyi tämän jälkeen Salomo. Herra halusi poikaa kutsuttavan myös nimellä Jedidja,
joka merkitsee ”Herran suosikkia”. Tämä poika tuli seuraamaan Daavidia
valtaistuimelle.
Herran suurta armoa on se, että Batseban poika Salomo tuli
olemaan Daavidin seuraaja valtaistuimelle ja tuli edustamaan kuninkaallista
sukuhaaraa siitäkin eteenpäin. Lopulta kyseessä oli myös sukuhaara, johon
syntyi luvattu Messias (Matt.1:6).
Rabban valtaus
Samanaikaisesti näiden tapahtumien kanssa etenivät aiemmin
aloitetut sotatoimet (2.Sam.12:26-31). Joab kutsui Daavidia tulemaan paikalle
lisäjoukkojen kanssa, koska kaupungin kukistuminen oli saatava Daavidin eikä
Joabin nimiin. Lopulta ammonilaisten pääkaupunki Rabba (myöh. Amman)
valloitettiin. Sotasaaliina Daavid otti ammonilaisten kuninkaan päästä
jalokivin koristetun kultaisen otsarivan, joka painoi talentin (historian
aikana talentin paino on vaihdellut, mutta VT:n aikana se oli n. 59 kg), ja
siitä tuli Daavidin kuninkaankruunu.
Herra antoi kaikesta huolimatta Daavidin valtakunnan
vahvistua.
Amnonin rikos ja kuolema
Daavidin rikoksista seurasi hänen perheensä sisäinen
rikkinäisyys ja kapinallisuus. Daavid ei ohjannut perhettään kuriin ja
itsehillintään (esim. 2.Sam.13:21), mikä näkyi hänen poikiensa elämässä. Tämä
tuli ensin esille hänen esikoisensa Amnonin toiminnassa. Amnon tuli sairaaksi rakkaudesta
sisarpuoltaan Tamaria kohtaan, joka johti moraalittomaan käytökseen (13:1-22). Ystävänsä
Jonadabin neuvosta Amnon tekeytyi sairaaksi ja sai Tamarin tulemaan luokseen.
Silloin Amnon makasi Tamarin väkisin. Mutta heti tämän jälkeen Amnonin valtasi
voimakas vastenmielisyys Tamaria kohtaan ja Amnon lähetti tämän nopeasti
tiehensä. Amnonin intohimot vaihtelivat näin äärimmäisyydestä toiseen. Moraaliton
teko sai tämän jälkeen Absalomin (joka myös oli Daavidin poika) vihaamaan veljeään
Amnonia. Daavidin perheen sisällä oli näin vakavia jännitteitä.
Daavidista sanotaan että hän ”vihastui” (13:21). Daavidilla
oli kuitenkin itsellään takanaan raskas rikos Herraa vastaan (Daavid oli omin
sanoin Natanin vertauksen jälkeen suuttunut kuulemalleen teolle, 12:5), joten
hänen kykynsä ojentaa rikkomuksia tekeviä perheenjäseniään oli tullut heikoksi.
Daavid ajatteli asioihin puuttumisensa tuovan Amnonille mielipahaa, mistä
syystä Daavid jätti nuhteet tekemättä. Daavid oli yksinkertaisesti pojilleen
heikkoluontoinen isä.
Amnonin rikos ei kuitenkaan jäänyt ilman seurauksia.
Kuninkaan poika Absalom kehitti juonen, joka johti lopulta Amnonin murhaan
(2.Sam.13:23-39). Absalom kosti sisarensa raiskauksen kutsumalla Amnonin
lampaiden keritsijäisiin. Muut kuninkaan pojat tulivat myös juhliin. Daavid
itse ei lähtenyt vaikka Absalom oli kutsunut myös hänet. Juhlien aikana Amnonin
humalluttua Absalom käski palvelijoidensa tappaa Amnonin. Kauhistuneina kuninkaan
pojat pakenivat paikalta. Daavid sai ensin huhupuheena kuulla, että kaikki
kuninkaan pojat olisi tapettu, mutta näiden palattua juhlista kävi ilmi, että
vain Amnon oli surmattu. Absalom oli hautonut kostoa siitä asti kun hänen Amnon
oli raiskannut hänen sisarensa.
Tästä seurasi tietenkin Daavidin epäsuosio Absalomia
kohtaan. Absalom pakeni Jerusalemista Gesurin kuninkaan Talmain luo. Talmai oli
Absalomin isoisä, jonka luona Absalom viipyi kolme vuotta. Kuitenkin on koko
ajan ollut nähtävissä se, että Daavid ei halunnut lähteä marssimaan Absalomia
vastaan – mihin Daavidilla kyllä olisi ollut sotilaallista voimaa – joten tässä
on havaittu oven jääneen auki myöhäisemmälle sovinnolle isän ja pojan välille.
Daavidin murheet perheensä osalta eivät kuitenkaan tulisi ratkeamaan siihen,
että hän saisi sovinnon solmittua Absalomin kanssa. Natanin ennustus (12:11)
tulisi varjostamaan Daavidin elämää sen loppuun asti.
Lähteet
Schultz,
Samuel J.: The Old Testament Speaks. Third Edition (Wheaton College, 1980).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Zondervan NIV Bible Commentary. Volume 1: Old Testament (Grand Rapids, Michigan, 1994).
Juhani Nikula, 8.4.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti