Tausta
Ruutin kirja on vankasti historiallinen kertomus, joka tuo esille hyvin inhimillisen tapahtumasarjan. Kirjan tapahtumat ajoittuvat Israelin tuomarien aikaan (ajanjaksolle Joosuasta kuningaskunnan perustamiseen asti, ts. noin 1400–1050 eKr.; Ruut.1:1), joka oli luonteeltaan Jumalasta luopumisen, epäjumalanpalveluksen, moraalittomuuden ja anarkian aikaa (Tuom.21:25). Kuitenkin Ruutin kirjan keskeiset henkilöt (Ruut, Noomi ja Boas) ovat koskettava osoitus siitä, että luopumuksen aikanakin on niitä ihmisiä, jotka ovat pysyvät uskollisena Herralle ja haluavat noudattaa Hänen sanaansa. Jumala on mukana tapahtumissa ja inhimillisissä kokemuksissa, joiden keskellä Hän osoittaa hyvyytensä. Kirjassa Jumalan hyvyys välittyy myös ihmisten välisenä hyvyytenä.
Ruutin kirja on vankasti historiallinen kertomus, joka tuo esille hyvin inhimillisen tapahtumasarjan. Kirjan tapahtumat ajoittuvat Israelin tuomarien aikaan (ajanjaksolle Joosuasta kuningaskunnan perustamiseen asti, ts. noin 1400–1050 eKr.; Ruut.1:1), joka oli luonteeltaan Jumalasta luopumisen, epäjumalanpalveluksen, moraalittomuuden ja anarkian aikaa (Tuom.21:25). Kuitenkin Ruutin kirjan keskeiset henkilöt (Ruut, Noomi ja Boas) ovat koskettava osoitus siitä, että luopumuksen aikanakin on niitä ihmisiä, jotka ovat pysyvät uskollisena Herralle ja haluavat noudattaa Hänen sanaansa. Jumala on mukana tapahtumissa ja inhimillisissä kokemuksissa, joiden keskellä Hän osoittaa hyvyytensä. Kirjassa Jumalan hyvyys välittyy myös ihmisten välisenä hyvyytenä.
Kirjan lopussa oleva sukuluettelo ulottuu Daavidiin asti
(Ruut 4:18-22), jolloin kirjan kirjoittaminen voitaisiin ajoittaa noin vuoteen
1000 eKr., ts. hyvin pian tuomarien ajan jälkeen. Kirjan kirjoittaja on
tuntematon eikä ole vakavasti otettavia historiallisia viitteitä siitä, kuka
kirjoittaja on ollut.
Aivan erityisen piirteensä kirja saa siitä, että kertomuksen
yhtenä päähenkilönä oleva Ruut ei ole etnisesti israelilainen. Moabilaiset
olivat pakanoita, jotka olivat eri historian vaiheissa Israelin katkeria vihollisia.
Moabin kantaisä oli Abrahamin veljenpoika Loot (1.Moos.19:31-38), joten
moabilaiset olivat israelilaisten läheinen sukulaiskansa. Moabilaisten maa sijaitsi
Kuolleen meren itäpuolisella alueella. Huolimatta taustastaan moabilainen Ruut
tuli olemaan niin kuningas Daavidin kuin Jeesuksenkin (Matt.1:5) esiäiti.
Kirjan yksi sanoma onkin se, että kunniallinen muukalainen nainen, joka omaksuu
uskon Israelin elävään Jumalaan ja liittyy Israeliin, katsotaan arvolliseksi
tulemaan parhaimpien israelilaisten äidiksi. Tämä on merkille pantavaa
erityisesti siksi, että Esran ja Nehemian aikana kiellettiin seka-avioliitot
ankarasti (Esra 9:1-10:44; Neh.13:23-30; näiden käskyjen perusta oli jo
Mooseksen laissa, 5.Moos.7:3). Kuitenkin Ruut Jeesuksen esiäitinä ikään kuin
ennakoi sitä, että Messias on, ei vain Israelin kansan, vaan kaikkien kansojen
pelastaja.
Elimelekin perhe Moabissa
Nälänhätä oli toistuvana vitsauksena VT:n aikaisessa
maailmassa. Niinpä tuomarien hallitessa Israelia tuli jälleen kerran nälänhätä.
Juudan sukukuntaan kuuluva betlehemiläinen Elimelek pakeni Moabin maahan
perheensä kanssa, mutta koki siellä lopulta kovan kohtalon (Ruut 1:1-5).
Pakolaisaika kesti ainakin kymmenen vuotta, mikä oli osoitus nälänhädän
ankaruudesta. Pakomatka nälänhädän vuoksi on varsin yleinen teema VT:ssa
(Abraham, 1.Moos.12:10; Iisak, 26:1-3; Jaakob, 47:4). Pakolaisuudessa on
tavallisesti kyse miehen päätöksestä turvata perheensä eloonjääminen (vrt.
Paavalin toteamus: 1.Tim.5:8). Elimelekin aikana mainitussa historian vaiheessa
israelilaisten ja moabilaisten välit olivat selvästikin rauhanomaiset. Monesti
VT:ssa esitetään koettelemukset Jumalan rangaistuksena Israelin
tottelemattomuuden vuoksi, mutta tässä tapauksessa nälänhädän syytä ei mainita.
Herra oli luvannut Kanaaninmaan olevan rikas ja vauras maa, joka ”tulvii maitoa
ja hunajaa” (5.Moos.6:3). Merkille pantavaa on sekin, että ”Betlehem”
tarkoittaa ”leivän huonetta”. Silti nälänhätä tuli, mikä vallitsevissa oloissa
merkitsi ihmisille koko olemassa oloa koettelevaa ahdinkoa.
Kuten Betlehem (noin 770 metriä merenpinnan yläpuolella),
myös Moabin alue oli ylätasankoa (noin 700 metriä merenpinnan yläpuolella).
Korkeuserot olivat suuret, koska niiden välissä oleva Kuollut meri on yli 400
metriä merenpinnan alapuolella. Moabin maa oli tuolloin vaurasta aluetta, jossa
oli runsaasti laidunmaata ja karjalaumoja. Siellä kasvillisuus sai suhteellisen
hyvin vettä. Ottaen huomioon, miten lähellä Juudan ja Moabin alueet olivat,
kosketti nälänhätä silti paikallisesti vain Israelin aluetta. Juudassa
kärsittiin nälästä, mutta oli Moabissa yltäkylläisyyttä.
Heprealaisilla nimillä on usein tietty merkitys. Niinpä Elimelek
tarkoittaa ”Jumalani on kuningas” ja Noomi ”onnellinen.” Kaikkien
vastoinkäymisten jälkeen Noomi halusi kuitenkin itseään kutsuttavan nimellä
Mara, joka tarkoittaa ”onnetonta” (Ruut 1:20). Poikien nimilläkin on
merkityksensä: Mahlon tarkoittaa ”heikko” tai ”sairas” ja Kiljon ”tuho” tai
”hävitys.” Nimillä oli oma taustansa, mutta Raamatussa esiintyvät nimet
osoittautuivat usein enteellisiksi.
Elimelek tuli olemaan tässä kertomuksessa sivuosassa, koska
hän kuoli Moabin maassa. Tämä tapahtui ilmeisesti melko pian muuttomatkan
jälkeen. Etusijalle astuukin hänen leskensä Noomi. Pojat Mahlon ja Kiljon
avioituivat moabilaisten naisten, Orpan ja Ruutin kanssa. Mielenkiintoiseksi
tekee tilanteen se, että Mooseksen laki esti moabilaista pääsemästä Jumalan
kansan jäseneksi (5.Moos.23:3,4). Moabilaiset olivat epäjumalanpalvelijoita
eikä israelilaisilla ollut lupaa sekoittua heidän kanssaan. Toisaalta Moabin
alue katsottiin Kanaaninmaan sisälle kuuluvaksi alueeksi. Myöhemmässä juutalaisessa
kirjallisuudessa esiintyy käsityksiä, että poikien kuolema olisi voinut johtua
kielletystä avioliitosta vierasheimoisen kanssa, mutta Ruutin kirjassa ei
mainita mitään tähän viittaavaa.
Noomin tilanne vieraalla maalla oli inhimillisesti täysin
toivoton. Hän oli menettänyt miehensä ja poikansa, mikä merkitsi sen ajan
yhteiskunnassa täydellistä turvattomuutta. Leskien asema oli hyvin vaikea,
mutta ylivoimaisesti turvattomin oli lapsettomiksi jääneiden miniöiden asema. Jumala
kuitenkin oli heidän puoltajansa (5.Moos.10:18; Ps.68:6, 146:9). Myös UT:ssa
kiinnitetään huomiota leskien tilanteeseen (Jaak.1:27).
Juudan nälänhädän loputtua Noomi päätti palata
kotiseudulleen ja hänen miniänsä seurasivat häntä (Ruut 1:6-18). Noomin turvana
kotimaassa olisivat osaltaan hänen sukulaisensa, mutta varmaan hänellä oli ollut
myös inhimillistä koti-ikävää. Yleisesti niin VT:ssa kuin UT:ssa tulee esille
se, että Jumala hallitsee koko maailmanhistoriaa. Noomin tilanne olisi kotiseudullakin
vaikea, mutta hän ymmärtää, että Herra antaa omiensa kokea niin hyvää kuin
koettelemuksia. Nyt kun nälänhädän vaikeudet oli voitettu, Herra kutsui Noomia
takaisin kotiseudulleen. Noomille matka merkitsi palaamista tuttuun ympäristöön.
Miniät lähtivät aluksi mukaan, mutta heille matka merkitsi vaellusta kohti
tuntematonta. Niinpä kohta matkan alussa Noomi päättääkin yrittää käännyttää
miniänsä takaisin heidän omalle maalleen. Paluu ”äidin luo” (1:8) on poikkeuksellinen
ilmaisu, koska tavallisesti ”isän koti” oli se paikka, joka turvasi
tulevaisuuden. Miniöiden isistä ei tässä tapauksessa ole mitään tietoa. Saattaa
olla, että äidin luo palaaminen merkitsi tässä tapauksessa erityisesti
avioliittoon valmistautumista, mikä takaisi Orpalle ja Ruutille inhimillisesti
ajatellen turvatun tulevaisuuden. Noomilla oli tässä mielessä hyvät
suunnitelmat leskeksi jääneiden miniöittensä suhteen. Hän oli ennen muuta
realisti.
Koko sen ajan kun Noomi oli ollut Moabissa, hän oli
säilyttänyt uskon ja kuuliaisuuden Israelin Jumalaa kohtaan. Moabissa taas
palveltiin epäjumalia Astartea, Kemosia ja Baal-Peoria. Noomi kuitenkin uskoi
(kuten näkyy yleisesti monissa kohdin VT:a), että Israelin Jumala vaikuttaa
myös vierailla mailla (itse asiassa ei olekaan olemassa kuin yksi Jumala, muut ”jumalat”
ovat valhetta). Siksi Noomi luotti siihen, että Jumala on edelleen kiinnostunut
Orpasta ja Ruutista, vaikka he jäisivät Moabiin. Noomi esittää sen toivomuksen,
että miniät löytävät rauhan ja turvan uusien aviomiestensä kodeissa. Näin
miniät pääsisivät eroon leskeyden tuomista vaikeuksista. Orpa ja Ruut vastustelivat
Noomin ajatusta ja halusivat seurata häntä Juudaan. Noomi ei kuitenkaan voinut
mitenkään pitää miniöittensä toivomusta järkevänä. Ainoa realisti oli tässä
tilanteessa Noomi. Ainoa turvallinen vaihtoehto Orpalle ja Ruutille olisi uusi
avioliitto. Lisäksi Noomi tunsi hyvin Mooseksen käskyn tässä asiassa: sen
mukaan kuolleen aviomiehen veljen tuli naida leskeksi jäänyt vaimo
(5.Moos.25:5-10). Tässä tapauksessa kuitenkaan kuolleilla aviomiehillä ei enää
ollut veljeä. Noomi oli lisäksi sen ikäinen, että hän itse ei enää voisi saada
lapsia. Noomi ei mahdollisesti itse edes menisi enää naimisiin. Ainoa järkevä
mahdollisuus miniöillä oli siksi mennä uudelleen naimisiin Moabissa, oman
kansansa parissa. Orpa lopulta taipuu Noomin tahtoon ja päättää palata
kotimaahansa.
Ruut ei halua seurata Orpaa vaan haluaa edelleen lähteä
Noomin mukana Juudaan. Tässä näkyy Ruutin perinpohjainen uskollisuus anoppiaan
kohtaan mutta myös halu ottaa Israelin Jumala omaksi Jumalakseen. Samalla päätöksellä
Ruut kääntää selkänsä Moabin epäjumalille. Tämä merkitsi Ruutille lopullista,
koko elämää koskevaa ratkaisua, joka koski sekä hänen jumalanpalvelustaan että kansallisuusidentiteettiään.
Orpa palasi niin oman kansansa kuin sen jumalien pariin, mutta Ruut valitsi
täydellisesti toisen tien. Ruutin lupaus oli erityisen vahva, koska hän käytti
tässä Israelin Jumalan pyhää nimeä (JHVH, Jahve), jota juutalaiset välttivät
sanomasta ääneen. Poikkeuksellinen tämä vannomistilanne on myös siksi, että
siinä nainen tekee lupauksen toiselle naiselle. Ruutin uskollisuudenlupaus
olikin niin perinpohjainen, että Noomi ei enää palannut koko asiaan.
Noomi ja Ruut saapuivat sitten Betlehemiin (Ruut 1:19-22).
Matka ei ollut kovin pitkä (mahdollisesti alle 100 km), mutta vaihtelevat
korkeuserot ja muut luonnonolot ovat epäilemättä tehneet paluumatkasta raskaan.
On tulkittu, että heidän vastaanottonsa Betlehemissä oli innostunut (tämä ei
kuitenkaan välity kovinkaan selvästi suomenkielisessä käännöksessä). Noomille
paikka oli tuttu, mutta Ruutille aivan uusi. Noomi itse ei kuitenkaan katsonut
olevansa nimensä mukaisesti onnellinen, vaan halusi tulla kutsutuksi uudelle
nimellä Mara (Noomi = onnellinen, Mara = onneton). Noomin äänessä ei ole
katkeruutta Jumala kohtaan, mutta hän kuitenkin katsoo, että Herra on tehnyt
hänet onnettomaksi. Noomi uskoi Jumalan kaikkivaltiuteen, jolloin kaikki
kokemukset, hyvä ja huonot, tulevat Jumalalta. Tiettyjä yhteyksiä Noomin
ajattelussa on Jobin (Job 6:4), Jeremian (Jer.12:1) ja Aamoksen (Aam.3:6)
kanssa. Kyse ei ole syytöksestä Jumalaa kohtaan mutta kuitenkin siinä on haluna
haastaa Jumala Hänen aiheuttamastaan kärsimyksestä. Noomi oli tosin joutunut
lähtemään Betlehemistä nälänhädän vuoksi, mutta silloin hänellä oli vielä ollut
aviomies ja hänen elämänsä oli pääosin turvattu. Yleisesti tätä kysymystä voi
pitää ns. kärsimyksen ongelmana: kärsimys ei ole rangaistus mutta sillä on
suurempi ja salatumpi merkitys. Toisinaan kärsimys tuo lopulta siunauksen,
mutta aina ei tätäkään ole havaittavissa. Lopultakin kärsimys jää vastausta
vaille ja kaikkivaltiaan Jumalan salaisuudeksi.
Kuitenkin nälänhädän loppuminen ja Noomin paluu kotiseudulle
osoitti Jumalan huolenpitoa, koska Herra oli puuttunut kansansa elämään.
Jumala, joka oli tehnyt liiton Israelin kansan kanssa, ei ollut hylännyt sitä
ja oli antanut kansalleen jälleen leipää.
Maininta ohranleikkuusta (Ruut 1:22) merkitsee ajallisesti
huhtikuun loppua tai toukokuun alkua. Tämä on samalla osoitus siitä, että
nälänhätä oli siinä vaiheessa voitettu. Ohra oli vehnää halvempaa ja siksi
köyhemmän kansanosan ruokaa. Korret katkaistiin läheltä tähkää ja loppuosa
jätettiin lampaiden ravinnoksi. Peltojen kulmat jätettiin koskemattomiksi
köyhiä varten johtuen lain määräyksestä (3.Moos.23:22). Köyhillä oli näin lain
suoma oikeus kulkea korjuumiesten jäljessä ja kerätä maahan jääneet tähkät.
Tulevat tapahtumat edelleen kertovat Jumalan huolenpidosta,
joka kohdistui Noomiin ja Ruutiin. Betlehemissä heidän lähipiiriinsä ilmestyy
Boas, joka oli Noomin kuolleen miehen Elimelekin lähisukulainen ja
sukulunastaja, josta tuli lopulta Jumalan siunauksen ja huolenpidon välikappale
(Ruut 2:1-23). Boas oli varakas ja vaikutusvaltainen, mikä tässä tapauksessa
merkitsi maanomistusta. Ruut tunsi selvästikin jo Israelin Jumalan ja Mooseksen
lain, jonka nojalla hän saattoi lähteä jonkun pellolle poimimaan
sadonkorjaajilta jääneitä tähkäpäitä. Toisaalta kaikki maanomistajat eivät yleisesti
ottaen olleet suopeita lain määräyksille, vaan tosiasiassa monet maanomistajat
asettivat rajoituksia köyhien oikeuksille. Ruut ei kuitenkaan ollut etukäteen
tietoinen siitä, kuka olisi hänelle suopea. Kyseiseen työhön ryhtyvänä Ruut
joutui ottamaan huomioon myös maanomistajan mahdollisesti torjuvan asenteen.
Inhimillisesti Ruutin ilmestyminen Boasille kuuluvalle
pellolle oli sattumaa, mutta Jumalan nimenomaan ohjaa ”sattumaa.” Kertomuksessa
on koko ajan selvä Jumalan johdatus. VT korostaa Jumalan suvereenia
hallintavaltaa. Kaupungin ulkopuolella olevat pellot oli jaettu palstoihin eri
maanomistajille. Ruut oli ollut pellolla työssä kun Boas tuli paikalle. Jo
hänen tervehdyksensä osoitti, että hän oli hurskas mies. Boasin huomion
kiinnittyminen Ruutiin on merkityksellistä kahdestakin syystä. Ensinnäkin
kyseessä oli nainen, joka patriarkaalisessa juutalaisuudessa oli
vähämerkityksinen. Yleensä suku merkitsi Israelissa kaikkea, mutta nimenomaan
miehen kautta. Ruutin ollessa lisäksi vierasmaalainen, pakana, hän oli
Israelissa juureton ja halveksittava. Kuitenkin jo Boasin palvelija oli antanut
Ruutille luvan kerätä tähkäpäitä. Kun Boas tuli paikalle, hän osoitti Ruutille lain
säädöstäkin vielä suurempaa ystävällisyyttä. Boas kehotti Ruutia pysymään juuri
hänen pellollaan, salli hänen käydä juomassa korjuuväelle tarkoitettua vettä ja
lupasi hänelle heti myös täyden suojeluksensa. Ilman tätä suojelua Ruut olisi
tosiasiassa ollut täysin suojaton kaikkia vastaan. Boasin puhuttelu ”tyttäreni”
(2:8) oli ennen kuulumaton! Boas todellakin osoitti Ruutille ystävällisyyttä
enemmän kuin laki vaati! Ruut oli näistä suosionosoituksista hyvin otettu ja
osoitti kunnioituksensa ja kiitollisuutensa kumartumalla maahan asti Boasin
edessä. Tämä osoittaa Ruutin nöyrän kiitollisuuden.
Boasin pyyntö (2:12) tuli olemaan profeetallinen, vaikka
Boas ei sitä voinut tietää. Herra tuli johdattamaan asiat siten, että Ruutilla
tuli olemaan merkittävä tehtävä, jolla olisi maailmanhistoriallinen merkitys.
Sitäkään ei Boas voinut tietää, että myös hän itse tulisi olemaan siinä
osallisena!
Boas edelleen antoi Ruutille uusia oikeuksia: hän kutsuu
Ruutin syömään yhdessä työmiestensä kanssa (2:14). Lähi-idässä yhteinen
ruokailu ei ollut vain nälän tyydyttämistä varten, vaan sillä oli myös suuri
symbolinen, yhteyttä lujittava merkitys. Tämän lisäksi Boas suorastaan kehotti
palvelijoitaan jättämään tähkiä Ruutia varten, jolloin tämän työ helpottui.
Ruut saikin kerättyä tähkiä niin paljon, että hän sai viljaa säkillisen verran (suunnilleen
eefa-mitallisen eli noin 36 litraa). Ruut oli nöyrästi pannut merkille Boasin
ystävällisyyden, mutta ei edelleenkään tiennyt, kuka tämä suopea mies on.
Menestyksekkään työpäivän päätteeksi Ruut palasi illalla
Noomin luo mukanaan säkillinen ohraa (2:17,18). Noomilla oli täysi syy olla
hämmästynyt, koska tavanomaisella tähkien keruulla ei saada niin suurta
saalista. Lisäksi Ruut antoi Noomille ruokatauolta yli jääneet paahdetut jyvät,
mikä edelleen osoitti, että Ruut oli saanut viljapellolla aivan erityisen
kohtelun. Ruut tiesi hyväntekijänsä nimen, mutta muuta hän ei miehestä
tiennytkään. Kuultuaan, että mies oli nimeltään Boas, Noomi tiesi heti, että
kyseessä oli sukulaismies. Näennäinen sattuma oli osoitus Jumalan heitä kohtaan
osoittamasta armosta. Boas oli myös Noomin perheen sukulunastaja, joka tässä
tilanteessa tuleekin aivan ratkaisevaksi asiaksi. Yleensä seemiläisille
kansoille on ominaista suvun ja perheen syvä yhteenkuuluvuus.
Sukulunastajajärjestelmä nousee siitä perinteestä, että jokaisen perheen ja
suvun jäsenen elämä ja kohtalo koskee koko perhettä ja koko sukua.
Sukulunastaja-termi kuuluu tätä kautta Israelin perheoikeuteen. Mooseksen
laissa sukulunastajuus oli kansallista rakennetta säilyttävä ja suojeleva
tekijä, ja samalla perheen taloudellisten etujen ja olemassaolon turvaaja.
Sukulunastaja oli lähin miespuolinen sukulainen (3.Moos.25:48,49).
Lähisukulaisten osalta tämä tarkoitti sitä, että kuolleen miehen veli oli
velvoitettu menemään naimisiin pojattomaksi jääneen veljensä lesken kanssa.
Kuinka kauaksi suvussa tämä velvoite vaikutti, ei ole selvää. Boas ei tosin ollut
Noomin lähisukulainen, mutta kuitenkin hän tunsi tässä asiassa
velvollisuudentuntoa. Sukulunastusvelvollisuuksien laiminlyönti katsottiin
rikokseksi ja häpeäksi (5.Moos.25:5-10).
Sukulunastusjärjestelmän periaatteet näkyvät myös siinä,
että VT:ssa Jumala katsoo olevansa kansansa ja yksityisen israelilaisen
lunastaja (esim. Ps.74:2; Sananl.23:10,11; Jes.43:1). Lopulta Herra lunastaa
Jeesuksen Kristuksen kautta kaikki uskovat, koska sukulunastusjärjestelmän
periaatteet toteutuvat lopullisesti ja täydellisesti Kristuksen persoonassa ja
yleismaailmallisessa pelastajantyössä (Hepr.2:14,15).
Noomi kehotti Ruutia pysymään Boasin pellolla, koska oli
odotettavissa, että muualla häntä kohdeltaisiin huonosti. Ruut noudatti Noomin
neuvoa ja pysytteli Boasin palvelustyttöjen seurassa elonleikkuun loppuun asti.
Noomille nämä tapahtumat merkitsivät paluuta takaisin ihmisarvoiseen elämään.
Ruut taas oli saanut kokea armoa ja suosiota sekä Boasin että Israelin Jumalan
silmissä.
Lähteet
Luoto, Valtter: Ruut moabilainen. Aikamedia Oy, Keuruu,
2010.
Juhani Nikula, 4.9.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti